** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Skylight-filter

Produkter
(logga in för att koppla)

El Barto

Aktiv medlem
Jo...

Ska köpa mig ett skylight-filter var tanken. Har ett Canon EFS 18-55mm-objektiv. Misstänker att omkretsen på det är 58mm, nån som kan rätta mig?

Hursomhelst. Undrar givetvis om det finns nån som har tips på vettiga affärer, främst nät (då jag bor i skogen), som inte bara har bra skit utan också bra priser.

/M

Tackar!

Man tackar för tipset!

Om Mats från Lomma heter Bruér så är vi högst troligt släkt. Finns bara 106 av oss...

/M

Hmmm... varför köpa ett dyrt Skylight filter till 18-55 objektivet. Om olyckan skulle vara framme och du repar obejektivet köper du ju ett "nytt" beg för bara obetydligt mer..
Ett Skylight filter gör ingen som helst påverkan på bilden. Bara mekaniskt skydd för objektivet...

Näää.. :)
inte så mycket nytta av den funktionen på en digital kamera.. Vitbalansen fixar det i kameran...

UV o skylight är "bara" mekaniskt skydd på en digital kamera. Ingen påverkan på bilden som inte kan göras med korrektion i vitbalansen.
Kör du autovitbalans (vilket 99,99% av alla gör) så märker du inte ens skylightfiltret. Kameran kompenserar det lilla "sticket" automatiskt

Senast ändrad:
Okej, jag tycker jag kan se skillnad ibland men det kanske är psykologiskt :)

Tycker det är smartare att köra med skydd ialla fall då det kan ta tid att hitta ett beg 18-55 för 250:-

Jo...

Huruvida det är bra eller dåligt kan ju ältas. Jag sällar mig dock till de som tycker det är rimligare att köpa ett nytt filter för en hundring eller två istället för ett nytt objektiv. Roligare att repa det förstnämda liksom.

Men... eftersom jag är novis på området undrar jag givetvis också över skillnader dem emellan.

Kollade bl.a. på TBH.se och hittade en massa olika filter

http://www.tbh.se/index.asp?id=1&akat_id=1337&kat_id=1338&startprod=1

och eftersom jag som sagt är novis undrar jag om någon kanske kunde utreda vad skillnaden är mellan de som kostar 99 och de som kostar 300. Det är ju ändå en relativt stor prisskillnad varpå det är ganska intressant att veta om det verkligen är någon skillnad.

/M

Skillnaden brukar ligga i behandlingen av glaset. Dyrare linser har bättre antireflex behandling så risken för att få "flares" är mindre.

Så... om det primärt ska vara ett skydd för linsen så "duger" det alltså lika bra med det billigare, eller?

/M

Beror på om du tänker ha på det när du tar bilder. En del tar av dom så fort dom sak ta bilder och har dom bara som skydd när dom bär omkring kameran. Jag tar bara av mitt UV 0 när jag behöver rengöra det. Annars sitter det alltid på och jag sätter andra filter utanpå. Det beror på hur grinig man är med bildkvalité.

Diametern på passande filter brukar vara ingraverat på kanten av linsens front,och visst kan du använda ett enkelt UV eller Skylight filter.Det kan inte bli sämre och du skyddar det dyrbara glaset på objektivet oavsett vad den kan ha kostat som ny eller beg.

Tyvärr blir det två glasytor till så det blir mer reflexer i motljus.

Beroende på objektivet ökar också vinjetteringen en aning i vidaste vinkeln, åtminstone om man kombinerar med motljusskyd eller polfilter.

Jag har lagt undan mina UV-filter helt.

El Barto skrev:
Så... om det primärt ska vara ett skydd för linsen så "duger" det alltså lika bra med det billigare, eller?

/M

Det beror på vilket objektiv som det skall sitta på, det är ju ingen smart ide att sätta på ett glas som kostar 100 spänn på ett objektiv för 10.000:-, men på din kitglugg duger det billigaste om du tycker att du behöver ett skydd på den.

Din glugg är ju inte världens bästa när det gäller flares och optisk kvalitet mm, och den blir inte bättre med ett skyddsfilter, bara sämre, speciellt när det gäller flares i motljus.

/kent

iSolen.se skrev:
Tyvärr blir det två glasytor till så det blir mer reflexer i motljus.

Beroende på objektivet ökar också vinjetteringen en aning i vidaste vinkeln, åtminstone om man kombinerar med motljusskyd eller polfilter.

Jag har lagt undan mina UV-filter helt.

Nja. Så gott som alla märkesobjektiv är designade för att kunna ha ett filter och ett motljusskydd monterade utan att vinjettera.

Jag är också ny innom digital system och har funderat mycket på olika filter.
Man har ju hört mycket om att filter (uv & skylight) bara är mest som skydd för linsen på objektivet...och det kan jag köpa....men alla övriga filter som finns, pol, grå, blå, mm.
Jag är, och som jag tror många andra är intresserad av användningsområden, funktion mm.
Vore intressant att få veta vilka man har mest nytta av och i vilka situationer.

Polfilter är en underbar sak som är ett måste när man tar kor tpå landskap i solsken. Det polariserar ljuset som kommer in i kameran vilket betyder att himlen blir blå istället för vit som är lätt hänt i start solljus. Sen tar det även bort mycket reflektioner.
Färgade filter har man inte så mycket nytta av när man fotar digitalt eftersom det är lätt att återskapa i efterhand med photoshop.
Sen finns även ND (neutral density) filter som även kallas gråfilter. Det dom gör är att blockera solljus som motsvarar ett visst antal bländarsteg. Det betyder att man kan ha mycket längre slutartider än ljuset normalt skulle tillåta så man kan leka med rörelseoskärpa. Om du har sett bilder på vattenfall där vattnet ser mjölkigt ut så är det garanterat taget med ND filter. Det kan även användas för att ta bort ljus i alltför extrema situationer. Finns även i en variant där halva filtret är mörkt och andra halvan normalt vilket är bra att ha när man ska ta kort på till exempel solnedgångar men ändå vill ha med förgrunden.

Man tackar.
Polfilter har jag ju lite koll på men ND (gråfilter) var nytt, det jag har förstått sen tidigare är att det finns flera steg av gråfilter men användningsområdet hade jag ingen aning om.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar