Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skylight-filter

Produkter
(logga in för att koppla)
Fina bilder..
Jag får börja med att köpa mig polfilter och prova mig fram, det kommer säkert att bli aktuellt med ND filter längre fram

Jag hade nog hunnit testa redan om inte min nya Oly E-510 blev stulen från fotoaffären natten innan jag skulle hämta den, dan innan midsommarafton

Om man bara har det för himlen funkar ju det med program men ingen mjukvara i världen kan ta bort reflektionerna i vatten på ett bra sett.

Zotamedu skrev:
Om man bara har det för himlen funkar ju det med program men ingen mjukvara i världen kan ta bort reflektionerna i vatten på ett bra sett.

...eller i glas...eller i grönska.

Nja, photohop etc i all ära men de kan inte trolla fram data som inte finns.

Jag har som sagt ett polfilter, men jag har inte behövt använda det sen jag började använda NX, men jag kommer säkert använda det när jag behöver ta bort blänk från vatten mm, men inte för att få en mustigare himmel, en sådan får jag till bättre i NX i efterhand, kan till och med välja vilken färg jag vill ha på den, och det gör jag med endast med ett par knapptryckningar, betydligt snabbare och friare än att använda ett polfilter för just det ändamålet.

Men som sagt, blänk i vatten mm fixar inga program.

/kent

Senast ändrad:
iSolen.se skrev:
Prova UV-filter och polfilter på en gång och kolla hörnen.
Per-Ola skrev ett filter och motljusskydd bara för att vara petig.

Inget av mina objektiv vinjetterar med ett filter på. Då de flesta dessutom designades under pre-digitaleran kan jag gott ha fler filter på utan risk för vinjettering, men jag tycker det är totalt onödigt att införa onödigt många extra glasytor i det optiska systemet, så ska ett filter på så åker ett annat av när jag plåtar.

Zotamedu skrev:
Polfilter är nästan ett måste.
ND är mest en kul leksak.
Vill inte kritisera på något sätt, bara visa ett annat synsätt på detta.

Jag tycker inte ND-filter är en kul leksak utan ett (ibland nödvändigt) verktyg för att få de slutartider som eller de stora bländaröppningar jag vill ha. Under väldigt starka ljusförhållanden har jag ibland haft behov av att minska mängden ljus och då kan ND-filtret ibland vara det enda praktiska alternativet.

Men jag klarade mig väldigt länge utan det och ser inte att det har en självklar plats i alla fotografers väskor.

maxzomborszki skrev:
Vill inte kritisera på något sätt, bara visa ett annat synsätt på detta.

Jag tycker inte ND-filter är en kul leksak utan ett (ibland nödvändigt) verktyg för att få de slutartider som eller de stora bländaröppningar jag vill ha. Under väldigt starka ljusförhållanden har jag ibland haft behov av att minska mängden ljus och då kan ND-filtret ibland vara det enda praktiska alternativet.

Men jag klarade mig väldigt länge utan det och ser inte att det har en självklar plats i alla fotografers väskor.

Gäller inte det mest riktigt snabba linser på 1.8 eller 1.4 under rätt extrema förhållanden? Inte vad gemene amatörfotografen gör dagligen.

Zotamedu skrev:
Gäller inte det mest riktigt snabba linser på 1.8 eller 1.4 under rätt extrema förhållanden?
Jag skrev "väldigt starkt ljus" och det är väl ganska extremt, så det har du rätt i. Men riktigt så ljusstark optik behöver du inte ha för att ha användning av ND-filter (jag har använt mina ND-filter huvudskligen på aningen långsammare optik).

Ett enkelt exempel är om man har kraftiga, lite äldre, studioblixtar. De går ofta inte att dra ned styrkan på särskilt mycket, kanske bara är reglerbara över tre bländarsteg. Samtidigt får inte slutartiden vara kortare än kamerans synktid. Vill man då inte ha väldigt liten bländare måste man göra något. Ibland är det till och med så att den minsta bländaren inte ens räcker till. Antingen sätter man gel på blixten eller så har man ND-filter på linsen.

Porträtt i starkt solljus med upplättningsblixt lider av samma problem.

Långa slutartider dagtid för att inte helt frysa rörelser eller för att till och med eliminera rörliga föremål är ytterligare en anledning.

Om man sedan anser foton under dessa förhållanden är "lek", ja då är väl ND-filter en leksak.

Sen är det klart att för amatörfotografen är det en hobby och då är väl allt på "lek" per definition och då blir allt, inklusive kamera och objektiv, leksaker, eller hur? :)

Zotamedu skrev:
Inte vad gemene amatörfotografen gör dagligen.
Precis därför jag skrev sista stycket. Man kan ju välja att avstå från att ta den bilden eller försöka lösa det på annat sätt (exempelvis upplättning med reflektor istället för blixt). Som sagt, jag klarade mig länge utan dem men när jag väl skaffade mig dem ser jag dem som mycket praktiska verktyg att använda vid lämpliga situationer.

Det hade jag inte tänkt på. Tack så mycket för upplysningen.
För mig kommer dom alltid ha en plats eftersom jag älskar rörelseoskärpan man kan få.

maxzomborszki skrev:
Per-Ola skrev ett filter och motljusskydd bara för att vara petig.

Inget av mina objektiv vinjetterar med ett filter på. Då de flesta dessutom designades under pre-digitaleran kan jag gott ha fler filter på utan risk för vinjettering, men jag tycker det är totalt onödigt att införa onödigt många extra glasytor i det optiska systemet, så ska ett filter på så åker ett annat av när jag plåtar.

Det är väl bara att pröva, något av mina gamla objektiv vinjetterade definitivt med två filter men det var på gamla analoga tiden, det gick att se i sökaren, tror det var mitt 28-70 objektiv på en F90 om det nu spelar någon roll. Dumt att ha på två filter är det i alla fall.

Ett motljusskydd för ett icke DX objektiv skyddar inte speciellt bra, det är för "vidvinkligt" men det gäller ju alla zoomar också utom i vidvinkelläget förstås. Har börjat köra med att bara hålla handen framför/ovan. Motljusskyddet skuggar dessutom när man använder interna blixten, lätt att glömma när man upplättningsblixtar i solsken.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar