iSolen.se
Guest
pow skrev:
Nja. Så gott som alla märkesobjektiv är designade för att kunna ha ett filter och ett motljusskydd monterade utan att vinjettera.
Prova UV-filter och polfilter på en gång och kolla hörnen.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
pow skrev:
Nja. Så gott som alla märkesobjektiv är designade för att kunna ha ett filter och ett motljusskydd monterade utan att vinjettera.
iSolen.se skrev:
Varje gång himlen är ljusblå kommer det på för min del, så himlen blir klarblå. Mums.
Zotamedu skrev:
Om man bara har det för himlen funkar ju det med program men ingen mjukvara i världen kan ta bort reflektionerna i vatten på ett bra sett.
Per-Ola skrev ett filter och motljusskydd bara för att vara petig.iSolen.se skrev:
Prova UV-filter och polfilter på en gång och kolla hörnen.
Vill inte kritisera på något sätt, bara visa ett annat synsätt på detta.Zotamedu skrev:
Polfilter är nästan ett måste.
ND är mest en kul leksak.
maxzomborszki skrev:
Vill inte kritisera på något sätt, bara visa ett annat synsätt på detta.
Jag tycker inte ND-filter är en kul leksak utan ett (ibland nödvändigt) verktyg för att få de slutartider som eller de stora bländaröppningar jag vill ha. Under väldigt starka ljusförhållanden har jag ibland haft behov av att minska mängden ljus och då kan ND-filtret ibland vara det enda praktiska alternativet.
Men jag klarade mig väldigt länge utan det och ser inte att det har en självklar plats i alla fotografers väskor.
Jag skrev "väldigt starkt ljus" och det är väl ganska extremt, så det har du rätt i. Men riktigt så ljusstark optik behöver du inte ha för att ha användning av ND-filter (jag har använt mina ND-filter huvudskligen på aningen långsammare optik).Zotamedu skrev:
Gäller inte det mest riktigt snabba linser på 1.8 eller 1.4 under rätt extrema förhållanden?
Precis därför jag skrev sista stycket. Man kan ju välja att avstå från att ta den bilden eller försöka lösa det på annat sätt (exempelvis upplättning med reflektor istället för blixt). Som sagt, jag klarade mig länge utan dem men när jag väl skaffade mig dem ser jag dem som mycket praktiska verktyg att använda vid lämpliga situationer.Zotamedu skrev:
Inte vad gemene amatörfotografen gör dagligen.
maxzomborszki skrev:
Per-Ola skrev ett filter och motljusskydd bara för att vara petig.
Inget av mina objektiv vinjetterar med ett filter på. Då de flesta dessutom designades under pre-digitaleran kan jag gott ha fler filter på utan risk för vinjettering, men jag tycker det är totalt onödigt att införa onödigt många extra glasytor i det optiska systemet, så ska ett filter på så åker ett annat av när jag plåtar.