Annons

Skyddsfilter, UV vs NC?

Produkter
(logga in för att koppla)

l1nd3c0n

Aktiv medlem
I manualen till Nikkor objektivet så hänvisas till att "det finns NC-filter som skyddar den främre linsen."

Har ett Hoya UV HD filter sedan tidigare, men har funderat över det här med skyddsfilter kontra UV filter. Hur bra är NC-filter och hur är de jämfört med att använda UV-filter?

Kan man låta ett NC-filter sitta kvar när man vill använda pol-filter eller ND-filter?

Såg att Nikon hade egna NC-filter, är de bättre än B+W, Zeta osv?

... och JA, jag vill ha skyddsfilter på mina objektiv! De går ju alltid att ta av de få gånger de ställer till en exponering ;-)

I praktiken är det ingen skillnad om du använder UV- eller NC-filter, de förstnämnda är bara mycket lättare att få tag i. Så du vinner inget på att byta.

Att stacka flera filter på varandra är inte att rekommendera, främst för risken att filtren då vinjetterar. Om du ändå väljer att stacka spelar det åter ingen roll om du använder UV- eller NC-filter.

Jag vet inget specifikt om Nikons egna filter, men mina erfarenheter säger mig att kameratillverkarnas egna filter sällan är speciellt bra. Faktiskt är ett Canon original UV-filter bland det sämsta jag har råkat ut för. Så Hoya HD, Kenko Zéta eller B+W MRC är sannolikt bättre än Nikons egna (annars skulle vi alla springa runt med Nikon-filter).

Hoya HD är tuffare mot mekanisk påverkan, hårdare glas och coating.
Hoya HMC UV(0) är ett bra prisvärt filter från Japan.
Hoya HMC UV(C) är budgetvarianten från Philippinerna, men fortfarande ganska bra.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar