Annons

Skyddsfilm för LCD-displayen?

Produkter
(logga in för att koppla)

topstich

Medlem
Hejsan!
Jag har nyligen inhandlat en kamera med 2,5" LCD-skärm. Det är kompakt Sony.

Jag har för vana att knalla runt med mina kompaktkameror liggande utan fodral i jack- och rockfickor.

Det är alltså en god idé att lägga på en skyddsfilm över LCD-displayen? Kan detta verka skadligt på materialet i skärmen på något sätt?

Någon som kan tipsa om någon som saluför sådana skyddsfilmer? Jag misstänker nämligen att Sony's eget kit är allt för högt prissatt. (160 spänn + frakt från utlandet... långt över 200 kr alltså..) Men visst, det kan ju vara värt ett par spänn att slippa förstöra skärmen..

Tacksam för förslag/
jonne
 
Varför inte testa med vanlig omslagsplast som man använder till att slå in böcker i. Borde ju vara det billigaste alternativet. Denna plast kan ju vara lite suddig, men huvudsaken är ju att man ser vad som står på LCDn.
 
Testa absolut inte med någon bokplast el. dyl. Vissa sådana plaster är gjorda för att beka fast. Den plast som fått ”Bäst i test” Boxwave ClearTouch och finns bl a på Dustin och är tillbehör till s.k. handdatorer.. Den filmen fastnar inte, ökar kontrastöverföringen, är antistatisk, maskerar fingeravtryck, kan tas bort och tvättas etc. Kostar ca 125 spänn.
/Harald
 
Hej!
Jag är själv intresserad av sådan skyddsfilm, både till mina kameror samt till min mobiltelefon.

På Biltema finns en produkt de kallar PDA skyddssats (http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=23074)

Jag kommer inte ihåg om jag fick nys om denna skyddssats här på fotosidan eller någon annanstans, men jag tror att den kan tjäna våra syften väl. Den är definitivt mer prisvärd än originalprodukter från respektive kameratillverkare om man bara kan tänka sig att klippa till den själv. Jag räknar med att en skyddsfilm räcker till minst 2 av mina displayer.

Fördelen mot omslagsplast för böcker som jag ser det är att denna plast är avsedd för displayer och bör då inte vara varken suddig eller nyanserad. Den lär även vara enkel att byta ut vid behov.

Observera att jag ännu inte testat produkten.

Mvh, Martin
 
Kör med bokplast på min kamera. Visst lite suddigt blr det, men det är inga problem att se vad som står oavsett om det är ljust ute eller mörkt, Har använt denna lösning i många år till alla typer at displayer som jag har vart rädd om
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.