Annons

Skyddande filter till 300D:ns lins?

Produkter
(logga in för att koppla)
KG>

Slask är bilder mest för knäppandets skull så att säga. Plåtandet av bilder på firmafesten. Jag lovar dig att jag får lika bra betalt för de bilderna oavsett kvalité så länge köparen kan känna igen sig och betala för att slippa få dem publicerade.....;-)

Men visst kan det vara svårt att veta på förhand. Plåtar jag plåtskadorna på mitt fordon så är inte RAW ett måste.


/Roland - som oftast plåtar RAW
 
Själv har jag 14 UV-filter. Beroende på vilken brännvidd jag ställt zooooomen på så skruvar jag på olika antal UV-filter. Vid längsta brännvidden kan jag skruva på 14 filter utan att få nämnvärd vinjettering. Blir ett riktigt bra skydd. Använder sån där kameraväska för teleobjektiv för att få plats med filtren påskruvade. Vid kortare brännvidder kan jag gå ner till 3-4 filter. Det har hänt att jag gått ner till två filter men då var det en mycket viktig bild. Den blev dock lite oskarp eftersom jag skakade i hela kroppen av spänning pga rädslan att skada objektivet. Men objektivet klarade sig.
Runt objektivet har jag tre lager gaffatejp. Fokuseringen går lite trögt men det gör inget eftersom jag ställde bländaren på 16, innan jag la på tejpen, för att få stort skärpedjup.

Är hellre på den säkra sidan som han sa, den där med tio fåglar i skogaholm.
 
Ha ha!
Roger:
Ironi är kul, men det är viktigt att det är mer än uppenbart i digitala medier, eftersom det annars lätt kan missförstås. En total nybörjare kan lätt få för sig att skruva på alla sina filter efter att ha läst ironiska inlägg som ditt!

Jag börjar gå ifrån filtren. På mina manuella Nikkor är det mycket bättre att skruva på ett motljusskydd av metall. Det ger ingen optisk försämring alls om man har rätt motljusskydd. Däremot ger det förbättring i motljus, skyddar mot fall och gör frontlinsen mindre utsatt för repor.

Vill man sälja objektivet och inte är perfektionist med kontrast och ljusspridning kan UV/skylight vara bra, eftersom repade frontlinser sänker priset. Mycket bra för folk som fattat att repor på frontlinsen inte gör någon skillnad annat än i sällsynta motljussituationer, men surt om man vill sälja dyrt.

/Pontus
 
Att skaffa sig motljusskydd som är avsett för just din optik är minst lika viktigt.
Funkar ju även som en sorts buffertzon om kameran kommer lite för fort och hårt mot ett stillastående objekt.
 
Du e uppfinningsrik Roger! finns det inte helt genomskinliga bouncers, bara för detta ändamål?
 
Som någon här nämnde, viktigt med ett bra motljusskydd. Finns föresten att köpa till 18-55mm objektivet. Man fäster det i den främre bajonetfattningen, inte i 58mm-gängan.
 
Bengt-Arne skrev:
Som någon här nämnde, viktigt med ett bra motljusskydd. Finns föresten att köpa till 18-55mm objektivet. Man fäster det i den främre bajonetfattningen, inte i 58mm-gängan.

Kikade på det, vart VÄLDIGT sugen på att köpa det också.
Kameran såg väldigt "proffsig" ut med det på!

Har nån nån bild med/utan motljusskydd?


/Jocce
 
Jocce skrev:
Kikade på det, vart VÄLDIGT sugen på att köpa det också.
Kameran såg väldigt "proffsig" ut med det på!

Detta motljusskydd fungerar optimalt endast vid 18mm inställning. Större brännvidd = effekten minskar. Vid 55mm är det troligen helt verkningslöst.

Endast rektangulära motljusskydd avpassade för varje brännvidd ger optimal effekt. Utdragbart kompendium rekommenderas.
 
Graal skrev:
Detta motljusskydd fungerar optimalt endast vid 18mm inställning. Större brännvidd = effekten minskar. Vid 55mm är det troligen helt verkningslöst.

Nu håller jag inte med. Om motljusskyddet skärmar av infallande ljus vid 18 mm. Om man då zoomar in med objektivet så menar du att det slutar skärma av ljuset?
 
Det slutar inte skärma av men effekten blir mindre ju större brännvidd du använder. Vid 18mm är skyddet optimalt (om det är rektangulärt). Här kommer i stort sett bara det ljus som finns i bilden att träffa linsen. Vid 55 mm kommer inte bara det ljus som finns i bilden att träffa linsen utan betydligt mera (mellanskillnaden mellan 18 och 55 mm för att yttrycka det enkelt). Därför blir skyddseffekten mycket begränsad vid denna brännvidd.

Exempel: Du tar en bild mot solen. Vid 18mm brännvidd är solen med i bilden. Du ändrar till 55mm och då är solen inte med i bilden. Trots detta slår solen direkt mot linsen pga för litet motljusskydd. Hade du haft ett motljusskydd optimalt för 55mm skulle solen skärmats av helt och jag garanterar att kontrasten i bilden skulle vara avsevärt större än med det 18-55mm motljusskydd vi talar om.
 
Vad jag har förstått är skylight-filtret svagt rosafärgat och har filterfaktor 1,1. UV-filtret är i stort sett ofärgat och har 1 i filterfaktor, dvs ingen påverkan på ljusgenomsläppet. Jag antar att man kan tvista om vilket som är bäst.

Ber om ursäkt för mitt förra inlägg då det inte hör till tråden.
 
Graal skrev:
Detta motljusskydd fungerar optimalt endast vid 18mm inställning. Större brännvidd = effekten minskar. Vid 55mm är det troligen helt verkningslöst.

Endast rektangulära motljusskydd avpassade för varje brännvidd ger optimal effekt. Utdragbart kompendium rekommenderas.

Det är rätt, det här faller utanför tråden.
Ville bara nämna att jag i det stora hela håller med dig.
 
Bengt-Arne skrev:
Det är rätt, det här faller utanför tråden.
Ville bara nämna att jag i det stora hela håller med dig.

Eftersom det talades om att kameran såg väldigt proffsig ut med motljusskyddet på ville jag göra en liten inflikning, utanför tråden. Det som ser ut att vara proffsigt är inte alltid det.
 
Med ett motljusskydd monterat på linsen ska det mycket till inann linsen blir repad, såvida fotografering inte sker i sandstorm. Jag var övertygelsen om att glas filtrerar bort 90% av UV-strålning. Jag har ännu inte inte sett någon som blivit solbränd av att sola bakom en glasruta.

Filmer brukar innehålla ett skikt för bekämpande av UV-ljus. Hur det är med elektroniska kameror vet jag icke.
 
ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto