Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skydda objektivet

Produkter
(logga in för att koppla)

fotonyfiken

Aktiv medlem
Har en splitter ny Sony DSLR-A230 med kitobjektiv. Vad behövs för att skydda objektivet bäst?
Nåt filter och motljusskydd? Men vad?
Är UV=polarisationsfilter?

Är UV=polarisationsfilter?

Nej

Det finns olika uppfattningar om vad som behövs, ett motljusskydd är bra då det gör det svårare att något av misstag kommer i kontakt med frontlinsen. UV eller rent skyddsfilter av hög kvalitet kan kosta nästan lika mycket som kitobjektivet.

Personligen tycker jag det är bra att ha bra uv-filter (och motljusskydd) på objektiven för att skydda dem. Andra tycker att det är fullständigt idiotiskt. Detta är en fråga som då och då orsakar ganska långa, ganska hetsiga diskussioner, t ex häromdagen.

Alla vill skydda sin egendom - ex.vis sitt dyrbara objektiv - men det tar sig lätt absurda uttryck. Filter av enkel kvalitet minskar den sammanlagda optiska kvaliteten, medan mer påkostade filter undviker denna kvalitetsförlust på ett bättre sätt.

Ingen skulle väl komma på iden att sätta skumgummi-sjok runt sin nya bil för 300.000:- för att skydda den mot repor, men många vill ha en billig bit glas som "skydd" framför sitt objektiv för 4.000:-

Jag har svårt att se logiken i detta. Vad är det för fel på "normal aktsamhet"? Ett effektiv sätt att skydda objektivet är att aldrig ha kameran hängande över en axel - häng dem runt halsen i stället. Motljusskydd? Javisst.

Alla vill skydda sin egendom (...)

Ingen skulle väl komma på iden att sätta skumgummi-sjok runt sin nya bil för 300.000:- för att skydda den mot repor, men många vill ha en billig bit glas som "skydd" framför sitt objektiv för 4.000:-

Jag har svårt att se logiken i detta. Vad är det för fel på "normal aktsamhet"? (...)

Du har helt rätt men som jag funderar på idag så ska jag spendera sommaren i Brighton och senast jag var där med kameran satte sig salt(vattnet) på objektivet o det var så &#"% svårt att få bort allt. har tom. en del repor... :-( men det var någon som rekommenderade ett bra polfilter om man ändå ska fota utomhus. :)

Börjar sikta på motljusskydd... Självklart så finns dem i olika form... Nedrans djungel med så mycket olika grejer.

Smartast modell utav dessa:
http://www.tradera.com/NY-55mm-Universal-Motljusskydd-For-Canon-Nikon-Sony-auktion_107682147
och:
http://www.tradera.com/NYTT-MOTLJUSSKYDD-55mm-CANON-NIKON-SONY-TAMRON-SIGMA-55-mm-auktion_108081433

Personligen tycker jag att den övre ser snyggast ut, rak kant ser lite trist ut. Allvarligt, fuktionsmässigt, vad är bäst? Rak kant eller kant med "v-utskärningar"?

Är motljusskydden gjorda med märkes passning? Dvs Sony passar bara Sony, eller hur funkar det?

Kan man ha både motljusskydd och ett filter på objektivet tillsammans?

...
Personligen tycker jag att den övre ser snyggast ut, rak kant ser lite trist ut. Allvarligt, fuktionsmässigt, vad är bäst? Rak kant eller kant med "v-utskärningar"?
...
V-utskärningar, ofta kallat Petal Shape, är vad jag föredrar, främst pga. mindre vinjettering.

...
Är motljusskydden gjorda med märkes passning? ...
...
I teorin nej - men i praktiken ja. Egentligen borde de vara brännviddsspecifika bara, men alla tillverkare sätter dit sin egen bajonett, så att det inte ska gå att byta.

...
Kan man ha både motljusskydd och ett filter på objektivet tillsammans?
Många har det - jag sätter bara dit motljusskyddet när det behövs - och har aldrig något UV/skylight på. Cokin-systemet och motljusskydd fungerar inte ihop.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto