ANNONS
Annons

Skydda mig mot bli bestulen på en idé

Produkter
(logga in för att koppla)

Kronbergs

Avslutat medlemskap
En vän till mig berättade igår att hon som fotograf hittat på en kul idé om ett kollage om tre bilder på Zebror, plåtade på ett specifikt sätt, för något/ra år sedan och använt det i sin portfolio. Bland annat IKEA nappade på bild-idén men efter två möten med IKEA avböjde de att anlita henne eller använda hennes bilder.

Senare kommer IKEA med näst intill identisk idé och stjäl på så sätt hennes bilder, fast med annan fotograf. Ger ut kollaget under "sitt" namn och tar således all cred från initiatören.

Finns där något sätt att "skydda" sig mot att sånt händer?

...och således aldrig kunna visa någonting någolunda unikt som kan generera jobb/uppdrag. Men dessvärre verkar det stämma.
Musik postar jag till mig själv, samt registerar hos STIM, har kvar det förseglade kuvertet och om det skulle bli tjafs om upphovsrätt så har jag ju min "bevisning"

Med idéer är det svårare, om inte omöjligt.

Att IKEA snor idéer är ju så att säga IKEAs affärsidé, snygg design kopieras och massproduceras, och varenda krona går ner i fickan på Ingvar K. Har svårt att tänka mig att IKEA behandlar immaterialrätt för fotografer på annat sätt än de behandlar möbeldesigners ditto. Men va f-n, det är ju billigt i alla fall... En lampa för 4500kr på svenskt tenn går för 289kr på IKEA, och det finns ju en anledning till det.

Är det inte innan man lanserar bra idéer för företagare som man ska se till att de skriver på en NDA? (Non-Disclosure Agreement. Jag har ingen som helst aning om vad man kallar det på Svenska. "Ickespridningsavtal" är det iaf inte! :D)

Åtminstone så gör innovatörer/uppfinnare det innan de lanserar idéer för spekulanter, jag vet inte huruvida man kan skriva ett dylikt avtal om immaterialrätt.

En vän till mig berättade igår att hon som fotograf hittat på en kul idé om ett kollage om tre bilder på Zebror, plåtade på ett specifikt sätt, för något/ra år sedan och använt det i sin portfolio. Bland annat IKEA nappade på bild-idén men efter två möten med IKEA avböjde de att anlita henne eller använda hennes bilder.

Senare kommer IKEA med näst intill identisk idé och stjäl på så sätt hennes bilder, fast med annan fotograf. Ger ut kollaget under "sitt" namn och tar således all cred från initiatören.

Nej igentligen inte om man bara inlett med lösa diskutioner. Själv har jag gjort som så att aldrig en ide över tel eller mail. Men någon stans i kontakten måste man ju presentera sin ide. Alla större företag har sina fotografer, reklambyråer, annonsbyråer de jobbar mot. De betalar många gånger dessa för idor och fotograferingar. Dock trist när de tar till sådana metoder mot den "lilla". Hade de tänkt lite längre och sett en potensial i stället, där en bra ide föds kommer det oftast fler från. Men efter en sådan här grej tappar man naturligtvis bara sugen. Jag skulle dock nog gått vidare till konsernledningen visat upp mina bilder ställt frågan om verkligen Ikea vill skita ner sig för en sådan här sak?
Lasse

om hon inte visat idén skulle hon aldrig bli kallad till två möten om eventuellt samarbete.

Vad blev det av detta? Vet du hur det gick? Har fanns tydligen manus och allt på prent. Kan tänka mig att i Usa där man stämmer varandra på löpande band kanske det kan bli något. Men oj att våga prossessa där??????
Lasse

Ingen aning om hur det gick, men antar att det inte blev nåt.

Tråkigt men svårt att besvara utan Ikea syn på saken man tyckte väl iden var bra men inte genomförandet bra nog och säja att man snor en ide går inte för hennes ide kanske blivit inspirerad av nån annans foto med tex katter. Så vem har rätt till en id'e

Att IKEA snor idéer är ju så att säga IKEAs affärsidé, snygg design kopieras och massproduceras, och varenda krona går ner i fickan på Ingvar K. Har svårt att tänka mig att IKEA behandlar immaterialrätt för fotografer på annat sätt än de behandlar möbeldesigners ditto. Men va f-n, det är ju billigt i alla fall... En lampa för 4500kr på svenskt tenn går för 289kr på IKEA, och det finns ju en anledning till det.

Idéer är inte imateriella rättigheter. Inte i Sverige. En idé är alltså inte skyddad i lagen. Däremot kan man söka patent på exv. tekniska lösningar etc och på så sätt uppnå ett visst skydd. En bildidé däremot måste man avtala skydd för. Har bildidén reliaserats i ett verk med verkshöjd så åtnjuter verket däremot skydd enligt upphovsrättslagen.

Skyddet stavas A V T A L

Du kan inte skydda en idé på annat sätt än genom att inte berätta om den. Det du kan skydda är hur idén tar sig fysisk form: som en foto, en skriven text eller så.

Du kan ju också göra så att du ber dina kunder skriva på ett avtal där de förbinder sig att inte använda din idé annat än om de betalar dig. Jag tror dock att du inte kommer att ha många kunder i så fall...

Ring kvällspressen :)

Man får väl hoppas att det inte är många som är såhär fräcka, vilket jag inte heller tror att det är, sen är det där med att IKEA skulle "sno" möbeldesig knappast hela sanningen. De har ju självklart anställda designers, det låga priset ligger ju såklart i enkla lösningar och massproduktion, INTE stulen möbeldesign.

Svårt läge helt klart, antar att man hade kunnat skriva någon form av avtal typ för att efter påskrift hindra dom ifrån att nyttja den i avtalet väl beskrivna idén. Hade din vän redan tagit bilderna innan mötena så kan man alltid försöka skrämmas med att man går till sveriges lilla tingsrätt & stämmer, det kan ge lite negativ press. Men då måste man kunna bevisa att man tog bilderna först.

Vilka zebrabilder gäller det? Hittar bara klassikern, känd ifrån Kents album va?

Synd för annars är Ikea benägna att betala ruggigt bra om man spelar sina kort rätt.

Ikea?

Har hon kontaktat IKEA?

Hur har diskusionen låtit mellan IKEA och fotografen efter idéstölden?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar