Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skydda mig mot bli bestulen på en idé

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tror hela diskussionen är rätt körd. Idéer är aldrig skyddade, hur bra den än är. Det är därför tex en manusförfattare aldrig säger ett knyst om sin filmidé förän det det finns ett riktigt manus eller motsvarande som fakstikst har verkshöjd. Sen spelar det ingen roll om man postar idén till sig själv.

Och tack och lov är inte idéer skyddade. Tänk efter konsekvenserna om det vore så...

(Tänk spindelnät i motsljus, solnergång över havet, vigselring i uppslagen bok, välj själv...)

Avtal eller gåvobrev?

Skyddet stavas A V T A L

Hej

Jag är inom släkt- och hembygdsforskningen erbjuden bilder av privatpersoner, älder bilder och äldre personer. Jag har fått bilder och ibland fått kopiera (skanna) dem.
Jag vill använda bilderna i små skrifter - släkt- och hembygdsböcker.

Jag inser att jag bör få givarna att på papper (avtal) även ge mig rätten till bilden för att jag skall kunna göra vad jag vill med den.

Finns det något lämpligt uppställt avtal för detta som man kan "planka"?

VH
Qvintus

Hej

Jag är inom släkt- och hembygdsforskningen erbjuden bilder av privatpersoner, älder bilder och äldre personer. Jag har fått bilder och ibland fått kopiera (skanna) dem.
Jag vill använda bilderna i små skrifter - släkt- och hembygdsböcker.

Jag inser att jag bör få givarna att på papper (avtal) även ge mig rätten till bilden för att jag skall kunna göra vad jag vill med den.

Finns det något lämpligt uppställt avtal för detta som man kan "planka"?

VH
Qvintus

Ursäkta, men vad har det med den här tråden att göra? Det är bättre att skapa en egen. Men det finns många standardavtal att få tag på. Det är enkelt att googla fram.

Jag är inom släkt- och hembygdsforskningen erbjuden bilder av privatpersoner, älder bilder och äldre personer. Jag har fått bilder och ibland fått kopiera (skanna) dem. Jag vill använda bilderna i små skrifter - släkt- och hembygdsböcker.

Förmodligen behöver du inget avtal. I praktiken är alla bilder tagna före 1969 fria att använda, deras upphovsrättsskydd har löpt ut. Undantagna är bilder med "konstnärligt värde", men i den gamla lagen sattes kriterierna för detta mycket högt. En Christer Strömholm-bild är alltså skyddad, men gamla hembygdsbilder är det inte.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar