Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skydd, sökarglas

Produkter
(logga in för att koppla)

niklaeri02

Medlem
Hej

Jag har köpt en ny kamera (systemkamera, Nikon D3100) och är rädd om sökaren (den man tittar i när man fotar). Finns det något tillbehör som skyddar glaset i sökaren och går att byta ut om den blir repig? Det går ju att ta bort något som kallas "ögonmussla" som sitter framför själva sökaren men den har inget glas som skyddar sökaren från repor eller smuts.

Tacksam för svar!

Mvh
Niklas

Behövs inte

Hej

Jag har köpt en ny kamera (systemkamera, Nikon D3100) och är rädd om sökaren (den man tittar i när man fotar). Finns det något tillbehör som skyddar glaset i sökaren och går att byta ut om den blir repig? Det går ju att ta bort något som kallas "ögonmussla" som sitter framför själva sökaren men den har inget glas som skyddar sökaren från repor eller smuts.

Tacksam för svar!

Mvh
Niklas

Efter massor av år med olika kameror har jag aldrig haft problem med sökarglaset! Glöm det. Gäller det displayen på baksidan så finns det LCD-skydd för alla kameramodeller och de behövs.

Sökarens glas sitter så djupt att det inte är någon större mening med att skydda det mot repor. Smutsigt kommer det nog att bli med tiden, men det brukar inte vara några problem att svabba rent det med en topps.

Om du ändå insisterar så borde det ha följt med ett sökarlock som heter DK-5 med din kamera.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar