Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skydd för LCD skärmen?

Produkter
(logga in för att koppla)

Cassiopeja83

Avslutat medlemskap
Hejsan!

Tänkte höra om någon har lite info ang ett platshölje som man fäster på kameran så det skyddar lcd skärmen?

Har sett ett tidigare på håll, såg ut att var perfekt för dagar som idag här uppe i norr, snö och ruskigt väder.

Någon som vet mer än jag, var kan man inhandla dom osv...

Tack!

Mvh Maria

Är dom här skydden verkligen nödvändiga? Känns mest som att dom skulle vara i vägen. det finns ju redan ett skydd för lcd:n på kameran från början, det ska inte vara alltför problematiskt att byta själv och kostar inte alls mycket, typ en hundring eller nåt. Är det då värt att kladda med plastfilm och liknande. Ja menar, hur ofta kan man behöva byta det befintliga skyddet under en kameras livstid? 1-2 ggr?

mange78 skrev:
det finns ju redan ett skydd för lcd:n på kameran från början,

Ja menar, hur ofta kan man behöva byta det befintliga skyddet under en kameras livstid? 1-2 ggr?

Nu är det ju inte alla kameror som har ett skydd för lcd'n från början... och jag har bytt mitt två gånger redan under ett år... mycket klättrande och snubblande i skogen och jag är rätt glad att jag har ett skydd på min...

//Rickard

MrLobo skrev:
Nu är det ju inte alla kameror som har ett skydd för lcd'n från början... och jag har bytt mitt två gånger redan under ett år... mycket klättrande och snubblande i skogen och jag är rätt glad att jag har ett skydd på min...

//Rickard

Vilka har inte ett skydd? Annars skulle ju LCD:n vara helt blottad, låter ju otroligt!

Ni pratar om olika saker. Rickard tror att du, Magnus, menar ett sånt löstagbart plastskydd ála nikon. Givetvis är inte lcd'n blottad, "glashöljet" framför lcd'n är i sig ett skydd, det var det som Magnus menade.

Walle skrev:
Ni pratar om olika saker. Rickard tror att du, Magnus, menar ett sånt löstagbart plastskydd ála nikon. Givetvis är inte lcd'n blottad, "glashöljet" framför lcd'n är i sig ett skydd, det var det som Magnus menade.

Precis det menar jag. Det är ju ett skydd. Som dessutom är ganska tåligt, i alla fall enligt min erfarenhet. Men det är klart, är man ute och strupplar i skogen mycket kanske det måste till nåt extra ;-)...

Nikon har ju dubbla skydd, man kan ju undra varför när det primära skyddet är utbytbart ?

Sen ser man ju sämre på displayen med den extra plastgrunkan monterad, så jag kan inte se vad den skall vara till för.

/kent.

Exim screen protector

Jag köpte en Exim Screen Protector från Hong Kong via Ebay (Digital Ishop). Priset är lågt, men frakten kostade lite så ca 100 kr gick det på, det var delvis på skoj för att se hur det skulle gå att handla på det viset (köpte Kenko mellanringar från samma ställe).

Själv skyddet är väldigt bra: det är av hård plast som "sugs" fast på skärmen, och som också kan tas bort och sätts tillbaka. Det blev inga bubblor. Kanske finns att få tag på närmare håll - kan rekommendera själva märket

Zoso skrev:
Nikon har ju dubbla skydd, man kan ju undra varför när det primära skyddet är utbytbart ?

Sen ser man ju sämre på displayen med den extra plastgrunkan monterad, så jag kan inte se vad den skall vara till för.
Det är ju liiite jobbigare att byta hela jäkla displayglaset;-)
Jag kan meddela att det går utmärkt att repa displayen. Jag har för vana att lägga kameran med "ryggen nedåt" när jag byter glugg, och om man inte aktar sig så har man raskt en repa. Perfa med utbytbart skydd alltså, men de är vidrigt dyra har jag för mig.
Visst ser man lite sämre, men det är inte så farligt tycker jag.

Cassiopeja83 skrev:
Hejsan!

Tänkte höra om någon har lite info ang ett platshölje som man fäster på kameran så det skyddar lcd skärmen?

Har sett ett tidigare på håll, såg ut att var perfekt för dagar som idag här uppe i norr, snö och ruskigt väder.

Någon som vet mer än jag, var kan man inhandla dom osv...

Tack!

Mvh Maria

Det hölje som jag såg var inte en plastfilm utan det såg ut som en fyrkantig "platsbit" som på något sätt satt fast över skärmen... Något flummig förklaring....=/

Maria, sök på Delkin eller Hoodman, och se om det kan vara något. Dom gör sk "pop-up lcd protectors", kostar runt 30 dollar.

Re: Re: Skydd för LCD skärmen?

Cassiopeja83 skrev:
Det hölje som jag såg var inte en plastfilm utan det såg ut som en fyrkantig "platsbit" som på något sätt satt fast över skärmen...
Kanske är ett sådant här du menar? Själv tycker jag bara det verkar jobbigt att fälla upp och skulle jag mot förmodan (har inte hänt hittills) repa displayglaset så är det ju betydligt billigare än skyddet.

Makten skrev:
Jag har för vana att lägga kameran med "ryggen nedåt" när jag byter glugg, och om man inte aktar sig så har man raskt en repa.
Om du istället lägger den normalt så ramlar det inte in lika mycket saker till sensorn och spegeln. Att det blir mindre risk för att du skall repa displayskyddet får du på köpet.

Hej.
Jag har ett Hoodman lcd skydd. Nackdelen är väl att det tar lite tid för att kolla på bilden, men annars känns det skönt att ha ett plastlager över displayen, det behövs verkligen ibland. Finns att köpa här: www.shiftlenses.com.
VH Daniel

P.R. skrev:
Om du istället lägger den normalt så ramlar det inte in lika mycket saker till sensorn och spegeln. Att det blir mindre risk för att du skall repa displayskyddet får du på köpet.
Det där anser jag är rent skitsnack. Vad är det som skulle "ramla in"? De dammkorn som förekommer på sensorn är så enormt små att de inte ens faller av gravitationen, utan dras till sensorn av statiskt elektricitet när kameran är påslagen. Såfort man tar av objektivet i en dammig miljö så följer några fnyk förstås med in i spegelhuset, som sedan sätter sig på sensorn när slutaren öppnas. Dit in är det ju ändå inte öppet när kameran är avslagen, så det spelar ju ingen roll hur man håller den när man byter objektiv. Om man nu inte häller ner sand eller nåt i den;-)

Anledningen att jag lägger kameran så, är att jag behöver minimal tid för att byta objektiv, vilket i sig minskar risken för damm. En halv sekund är kameran öppen ungefär, och dessutom har jag bättre grepp om prylarna när en av tre saker ligger på marken istället för att man ska hålla i allihop samtidigt:-S

Makten skrev:
Det är ju liiite jobbigare att byta hela jäkla displayglaset;-)

Jobbigt vet jag inte, när displayglaset är så pass repigt att man vill byta ut det så lämnar man väl in kameran för ett byte, kostar väl ett par hundringar skulle jag tro, inget jag gruvar mig för i allafall.

/kent.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar