Annons

Skurkaktiga tävlingsvillkor

Produkter
(logga in för att koppla)

abbebus

Aktiv medlem
Det var länge sedan man såg en fototävling med så vidriga tävlingsvillkor som den travelpartner.se kör på sin sida just nu:

Tävlingsvillkor

Du måste själv ha tagit fotot du vill ha som tävlingsbidrag. Du får inte använda dig av bilder som du själv inte har upphovsrätt till. Hittas stulna bilder så polisanmäls det omgående.

TravelPartner förbehåller sig rätten att använda sig av det material som laddas upp i denna tävling. I och med att du deltar i tävlingen så övergår upphovsrätten till TravelPartner. Detta innebär att TravelPartner har rätt att använda bilden på TravelPartners sajter, annonser och i nyhetsbrev samt både i print och online.

Varning, skicka inte in några bilder dit!!!

Nä, det kan den inte. Bara copyrighten och användningsrättigheterna. Hoppas de bara får skitbilder. Ska se om jag hittar en hundskit att plåta i morgon så ska jag skicka in den.

/Maverick

Nä, det kan den inte. Bara copyrighten och användningsrättigheterna. Hoppas de bara får skitbilder. Ska se om jag hittar en hundskit att plåta i morgon så ska jag skicka in den.

/Maverick

He he, kanske något vi borde göra i en större grupp, skicka in dylika bilder i någon slags protest? ;)

Inte gratis

"Detta innebär att TravelPartner har rätt att använda bilden på TravelPartners sajter, annonser och i nyhetsbrev samt både i print och online."

Visst, enligt skrivningen så har de rätt att använda bilden hur de vill. Men de har inte rätt att använda bilderna utan först göra en ekonomisk uppgörelse. TravelPartner missade "fritt använda bilden..."" i sin skrivelse...

Det var länge sedan man såg en fototävling med så vidriga tävlingsvillkor som den travelpartner.se kör på sin sida just nu:

Tävlingsvillkor

Du måste själv ha tagit fotot du vill ha som tävlingsbidrag. Du får inte använda dig av bilder som du själv inte har upphovsrätt till. Hittas stulna bilder så polisanmäls det omgående.

TravelPartner förbehåller sig rätten att använda sig av det material som laddas upp i denna tävling. I och med att du deltar i tävlingen så övergår upphovsrätten till TravelPartner. Detta innebär att TravelPartner har rätt att använda bilden på TravelPartners sajter, annonser och i nyhetsbrev samt både i print och online.

Varning, skicka inte in några bilder dit!!!

Dom här "villkoren" får mig att fundera på företaget i stort ...
Å sånt e inte bra för ett företag...
/B

Syftet med den här typen av tävling är sällan att få in användbara bilder utan att alla som ser tävlingen ska tänka "Semester"...."Travelpartner"...

Nu har de dessutom lyckas få gratis reklamplats på fotosidan genom att ha usla vilkor.
För om någon kommer att be dig räkna upp resebolag om en vecka så minns du travelpartner.

Syftet med den här typen av tävling är sällan att få in användbara bilder utan att alla som ser tävlingen ska tänka "Semester"...."Travelpartner"...

Nu har de dessutom lyckas få gratis reklamplats på fotosidan genom att ha usla vilkor.
För om någon kommer att be dig räkna upp resebolag om en vecka så minns du travelpartner.

Men minns också att det var ett skitföretag som man inte ska rekommendera. Varenda gång man läser om nått resebolag som fuckat upp så kommer man att minnas travelpartner. Om man för ett ögonblick tror att usla villkor skulle generera goodwill så tycker jag man ska ta och fråga Sydkraft eller Skandia.

Det torde finnas mångt mycket bättre sätt att få folk att tänka semester. Som att slopa idéen om de skulle få upphovsrätten och bara lotta ut en resa eller genom en anspråkslös tävling utan vidare krav på bildrättigheterna.

/Maverick

Men minns också att det var ett skitföretag som man inte ska rekommendera. Varenda gång man läser om nått resebolag som fuckat upp så kommer man att minnas travelpartner. Om man för ett ögonblick tror att usla villkor skulle generera goodwill så tycker jag man ska ta och fråga Sydkraft eller Skandia.
Japp, det här är ju helt jämförbart med Skandia, ha ha. Alla tio som läst det här kommer att göra sitt bästa för att baktala Travelpartner. Lyckas ni skapa en Facefu..book grupp (eller vad det nu heter) också så går de i konkurs när som helst.

Förresten, vad är det Sydkraft har gjort för ont nu igen (förutom att var ett vinstdrivade läskigt energibolag)?

Jag sa inte att det är jämförbara, eller det är det väl även om det olika dignitet på de händelserna.

Skandia fick lägga ut mängder på reklam i enda syfte att försöka återupprätta nått slags förtroende.

Sydkraft hade en milt uttryckt kallsinnig inställning till sina kunder efter stormen Gudrun. De heter numera Eon och sydkrafts gammal webbadress länkar inte ens vidare dit. Ett tydligt tecken på att de inte längre vill förknippas med det namnet.

Det här är precis samma sak. Ett företag med skitvillkor som uppmärksammas på en sajt med 70 tusen medlemmar och där en del uppmärksamma att företaget i fråga försöker blåsa dem.

Man undrar ju vilka fler blåsningar folk riskerar genom att resa med dem. Det är ju inte otroligt att de har rätt usla resevillkor också när man läser det finstilta och förstår vad det betyder.

/Maverick

Hej Alla fotovänner !

Så har ytterligare ett resebolag,kommun och liknade ägnat sig åt att köra sitt eget race. SJÄLVKLART är det fel rätt igenom det dom gör.En bild är och förblir din och ingen kan ta den denna rätt. Endast om du gör avtal i denna väg som dom vill. Så därför sänder man inte in bilder till ett sådan D-J bolag.Dom är väl medvetna om att om man gör på detta sätt så spara man stora pengar.
Nej, alla fotovänner mailbomba dom och skriv att dom gör fel! Det är bra om man någon gång får slut på den tron att bara för att digitala kom in så skall alla ge bort sina bilder.För fotografins skull så agera och mailbomb dom med förklaring att dom kan lägga ned den tävlingen omgående.

Min mailbombning !

Hej Alla fotovänner igen!
Om jag säger att andra skall mailbomb så måste även jag gör något,och detta skrev jag i en "bomb":
Travelpartner.

I er fototävling har ni följande regler: "TravelPartner förbehåller sig rätten att använda sig av det material som laddas upp i denna tävling. I och med att du deltar i tävlingen så övergår upphovsrätten till TravelPartner. Detta innebär att TravelPartner har rätt att använda bilden på TravelPartners sajter, annonser och i nyhetsbrev samt både i print och online."

Som fotograf till yrket är jag medveten om att ni har er fulla rätt att skriva dom regler ni vill för er tävling. Men det tillhör inte vanligheterna att man kräver att UPPHOVSRÄTTEN övergår till er totalt.
Denna fotografiska upphovsrätt är något som funnits för fotografer sedan fotografin uppstod.Jag anser att ni omgånde skall ändra denna del i er tävling. Jag utgår ifrån att ni inte anser att det är endast amatörer som sänder in bilder och därmed skulle dessa ha en "lägre" status som fotograf. För så fungerar inte upphovsrätten.Alla har upphovsrätt till en bild som dom ha skapat själva. Även "mormor Stina" 94 år med sin Kodak Browien från 1948.

Vänligen
Rolf Berntzen

Så på dom igen.....

Dagens hästskojare

Var inne och kollade hemsidan. Vilket pris. Resa för två. Vad är den värd? Den som vinner får således endast åka t o r Japan. Vem är intresserad av att se en flygplats. Det blir dyrt att vinna. Vinstskatt plus hotell och uppehälle. Eftersom Japan är ett av de länder där vi svenskar som reser i tjänsten har högt traktamente är det således dyrt att resa dit. Hela upplägget är värre än forna tiders hästskojeri. Kommer personligen inte att nyttja deras tjänster i framtiden. Bondfångeri på högsta nivå. Borde vara åtalsbart!
Med FotoHälsningar
Chras

Hej Alla fotovänner igen!
Om jag säger att andra skall mailbomb så måste även jag gör något,och detta skrev jag i en "bomb":
Travelpartner.

I er fototävling har ni följande regler: "TravelPartner förbehåller sig rätten att använda sig av det material som laddas upp i denna tävling. I och med att du deltar i tävlingen så övergår upphovsrätten till TravelPartner. Detta innebär att TravelPartner har rätt att använda bilden på TravelPartners sajter, annonser och i nyhetsbrev samt både i print och online."

Som fotograf till yrket är jag medveten om att ni har er fulla rätt att skriva dom regler ni vill för er tävling. Men det tillhör inte vanligheterna att man kräver att UPPHOVSRÄTTEN övergår till er totalt.
Denna fotografiska upphovsrätt är något som funnits för fotografer sedan fotografin uppstod.Jag anser att ni omgånde skall ändra denna del i er tävling. Jag utgår ifrån att ni inte anser att det är endast amatörer som sänder in bilder och därmed skulle dessa ha en "lägre" status som fotograf. För så fungerar inte upphovsrätten.Alla har upphovsrätt till en bild som dom ha skapat själva. Även "mormor Stina" 94 år med sin Kodak Browien från 1948.

Vänligen
Rolf Berntzen

Så på dom igen.....

*harkel och host*
Nu är det ju så att den fotografiska upphovsrätten har bara funnits sedan 1994. Det är väl kanske ett av problemen när folk inte tycker att det är så självklart med fotografisk upphovsrätt.

/Maverick

Nu är det ju så att den fotografiska upphovsrätten har bara funnits sedan 1994.
Fast det var ju inte anarki innan dess. Lagen om rätt till fotografisk bild gällde innan 1994 och gav skaparen av ett fotografi ensamrätt till publicering av bilden. (Jo, det fanns förstås skillnader mot hur det är nu; det var ju därför lagen ändrades 1994.)

Jag ska villigt erkänna att jag inte har kläm på skillnaderna. Men jag var nyligen på seminarium där jag blev upplyst årtalet. Det som känns viktigast för mig är väl att det var då som fotografi ändå fick ett erkännande som en kreativ verksamhet.

/Maverick

Det som hände 1994 var att man la in skyddet för fotografiska bilder i samma lag som annat upphovsrättsskydd (och ändrade skyddstiderna). Foton har skyddats av lagen (och erkänts som kreativ verksamhet) i nästan 100 år.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar