Annons

Skumma resultat vid scanning...

Produkter
(logga in för att koppla)

perkaby

Avslutat medlemskap
Hej,

När jag scannar dia och negativ med min HP ScanJet 5370C blir det mycket dålig kvalitet på bilderna. (se bild)

Om jag däremot scannar en papperskopia med samma inställningar blir det mycket bra kvalitet.

Någon som har nån idé vad som kan vara fel?

Har testat vuescan med samma resultat.

Tack på förhand!

/Pär

Bilagor

• scanner.jpg
    scanner.jpg
    38.6 KB · Visningar: 378
Ser ut som om den inte får focus, men då det är en flatbädd med 1200dpi kan du inte förvänta dig alltför mycket. Det är inte för inte som det finns dedikerade slide/negative scanners.

Sist jag prövade fick jag ett väldigt soft resultat.

Tack för svaret, men det var inte riktigt det jag tänkte på.

Det var kanske ett dåligt exempel, taget ur en oskarp del av en bild.

Här kommer ett nytt exempel, även här tagen ur en inte så skarp del av en bild, men problemet syns tydligare.

Observera de lodräta ränderna samt det "pixliga" utseendet.

Detta händer bara vid scanning av neg./dia ej papperskopior.

/Pär

Bilagor

• scanner2.jpg
    scanner2.jpg
    47.6 KB · Visningar: 281
Blir det alltid likadant?

Att du får de nämnda effekterna där det är mörkt/skugga på bilden får du acceptera med din scanner. Blir det likadant på mellan-, högdagrar så är det något som inte stämmer. Du kan kolla in t.ex. mina fågelbilder här så ser du vad du kan kräva av en 1200 dpi flatbäddsscanner. Observera att bilderna är korrigerade i efterhand i Paint Shop Pro. Du får aldrig, ens med en dyr filmscanner, detta resultat direkt. Jag har likadana problem med skuggpartier som din bild visar.

Tack för svaret.

Det konstiga är att jag inte haft problemet förrut, utan det har uppkommit med tiden... skumt

Man får väl helt enkelt skaffa en dia/neg scanner!

/Pär

Ett litet tillägg.
Problemet syns inte bara på mörka partier, men det är där det syns mest.
Man ser även massa gröna och blåa pixlar i bilden.

Och som sagt problemet finns inte vid scanning av papperskopior...mycket märkligt tycker jag?

/Pär

Har skannern en automatisk skärpning av bilderna USM (unsharp mask - oskarp mask)? Försök i så fall stänga av denna funktion o skärpa bilden senare i ett bildbehandlingsprogram.

lite off topic men varför scanna in dia bild med vanlig scanner ? Borde ju bli bäst resultat att scanna papperskopia eller ?

Anledningen till att jag scannar dia med en "vanlig" scanner är för att jag har en "vanlig" scanner med dia lock.
Och eftersom jag inte har papperskopior på mina dia bilder så tyckte jag att det verkade som en bra idé att försöka använda den funktionen.

Men det blir väl att köpa en dia scanner istället.

/P

Nu förstår jag vad du menar, var tvungen att ljusa upp bilderna en del. Min skärm som är någorlunda kalibrerad döljde dom felaktigheterna rätt bra.

Dom görna blåa pixlarna ser ut som vanligt pixelnoise, förvånar mig inte helt. En fladbädd med dialock är lite av en kompromiss, den är igentligen gjord för reflekterat ljus, dialockat skickar det ju igenom negativet, samt att det då diffuseras litegranna.

Ränderna brukar vara pga av att stegmotor inte går perfekt eller tappat calibrering. Sedan går ofast stegmotorn med dubbla steg mot den optiska upplösningen. så har du 1200dpi så är det altså 1200x2400 där 1200 är den optiska sensor, och 2400 antalet steg i vilka motorn förflyttar sensor.

Att det sedan ser pixligt ut för att 1200dpi ska då räcka för att återge samma detaljer från ett negativ på 36x24mm, som från en pappersbild(gjord analogt, men fortfarande bara ca 300dpi) på 150x100mm eller dylikt. Det är inte för inte dom "billigaste" riktiga diascannerna har 2800dpi som upplösning(minolta DS3) och många tom uppåt 5000dpi+.

Varför du får noise kan jag bara gissa på, men oftast har inte en fladbäddsscanner samma dynamiska omfång som en diascanner. Och när du sedan förstärken en signal med för lite singal i uppstår noise. Gäller annat, typ radio, ljud, video, också. Elektronik och våglära överhuvud taget.

Tack för alla bra svar.

Jag har nu fått lite mer info, och det ser väl ut som om man ska skaffa sig en riktig diascanner.

Tack å hej!

/Pär

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar