Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Skumma mönster i bild
- Trådstartare sethakan
- Start datum
LasseL
Aktiv medlem
sethakan skrev:
VA?
?
sethakan skrev:
VA?
Ok: Ett dammkorn på frontlinsen är inte heller osannolikt i de där svåra förhållandena.
;-)
sethakan
Avslutat medlemskap
He he!
Jag hörde, men förstod inte..... hmm eller jag förstår vad du menar men behöver en närmare förklaring då jag har svårt att tro det.
Jag är inget proffs men kan det verkligen vara det, solen har ju sin del men hur och framför allt hur får jag bort det? Jag har flera bilder från samma ställe men detta är enda bilden jag ser det på.
Sjysst att ni e så snabba!
Jag hörde, men förstod inte..... hmm eller jag förstår vad du menar men behöver en närmare förklaring då jag har svårt att tro det.
Jag är inget proffs men kan det verkligen vara det, solen har ju sin del men hur och framför allt hur får jag bort det? Jag har flera bilder från samma ställe men detta är enda bilden jag ser det på.
Sjysst att ni e så snabba!
Damm, droppar och liknande på frontlinsen fångar ju upp ljus som reflekteras inifrån objektivet. Lösning på det är väl närmast den gamla indianska metoden; Att hålla frontlinsen ren
Det kan ju också var en intern reflex i objektivet. Då är det inte så mycket annat att göra än att vinkla om kameran tills reflexen försvinner. Reflexerna syns ju oftast i sökaren också så man kan undvika dem, även om det finns undantag när t ex reflektioner från sensorn är inblandade.
Det kan ju också var en intern reflex i objektivet. Då är det inte så mycket annat att göra än att vinkla om kameran tills reflexen försvinner. Reflexerna syns ju oftast i sökaren också så man kan undvika dem, även om det finns undantag när t ex reflektioner från sensorn är inblandade.
sethakan
Avslutat medlemskap
Hmm ok! ja fattar, nekar ju inte till att de va en del sand inblandad i det hela, både på lins och i skor.
Den verkar svårbehandlad, skiter nog i den!
Tack ska ni ha! Som belöning kan ni ju roa er lite med mina bilder på www.istockphoto.com/sethakan
Den verkar svårbehandlad, skiter nog i den!
Tack ska ni ha! Som belöning kan ni ju roa er lite med mina bilder på www.istockphoto.com/sethakan
Slowfinger
Aktiv medlem
Jag tycker också att det ser ut som någon form av linsöverstrålningseffekt...
Många fina bilder där. Okej - dimmerbilderna var inte riktigt i min smak förstås ;-)
Kör du D70 genomgående?
Många fina bilder där. Okej - dimmerbilderna var inte riktigt i min smak förstås ;-)
Kör du D70 genomgående?
sethakan
Avslutat medlemskap
Haha! nej dimmer bilderna var en beställning (BuyRequest) men mina blev ej valda.
Jo jag kör enbart D70 men siktar nu på en D200 men har inte råd ännu.
Några av bilderna är en gammal Konikaminolta A1 men tjosan va kass den va, hade tur att den rasade så ja fick köpa en D70 istället.
Jo jag kör enbart D70 men siktar nu på en D200 men har inte råd ännu.
Några av bilderna är en gammal Konikaminolta A1 men tjosan va kass den va, hade tur att den rasade så ja fick köpa en D70 istället.
dumbo
Aktiv medlem
Alltså, Håkan, du menar väl rutmönstret som är i bilden och inte den lilafärgade blobban i sig?
Vad jag förstått så kan detta mönster uppenbara sig vid snabba slutartider under vissa ogynsamma förhållanden.
Det verkar finnas där hela tiden, men syns bara ibland.
http://www.naturfotograf.com/D70_rev03.html#top_page (längst ner).
Vad jag förstått så kan detta mönster uppenbara sig vid snabba slutartider under vissa ogynsamma förhållanden.
Det verkar finnas där hela tiden, men syns bara ibland.
http://www.naturfotograf.com/D70_rev03.html#top_page (längst ner).