Annons

Skumma mönster i bild

Produkter
(logga in för att koppla)

sethakan

Avslutat medlemskap
Vad är detta för mönster som uppenbarade sig på en klarblå himmel?

Bilagor

• 2006-06-04 143328.jpg
    2006-06-04 143328.jpg
    49.9 KB · Visningar: 440
Ser ut som en optikreflex, men det är svårt att säga utan att se hela bilden.

Ett dammkorn på frontlinsen är inte heller osannolikt i de där svåra förhållandena.

He he!
Jag hörde, men förstod inte..... hmm eller jag förstår vad du menar men behöver en närmare förklaring då jag har svårt att tro det.

Jag är inget proffs men kan det verkligen vara det, solen har ju sin del men hur och framför allt hur får jag bort det? Jag har flera bilder från samma ställe men detta är enda bilden jag ser det på.

Sjysst att ni e så snabba!

Damm, droppar och liknande på frontlinsen fångar ju upp ljus som reflekteras inifrån objektivet. Lösning på det är väl närmast den gamla indianska metoden; Att hålla frontlinsen ren :)

Det kan ju också var en intern reflex i objektivet. Då är det inte så mycket annat att göra än att vinkla om kameran tills reflexen försvinner. Reflexerna syns ju oftast i sökaren också så man kan undvika dem, även om det finns undantag när t ex reflektioner från sensorn är inblandade.

Ser ut som bandling(tror jag det heter) som kan framkomma vid svåra ljus/kontrastförhållanden...har varit mycket snack om detta ang nikons d200a.

Hmm ok! ja fattar, nekar ju inte till att de va en del sand inblandad i det hela, både på lins och i skor.
Den verkar svårbehandlad, skiter nog i den!

Tack ska ni ha! Som belöning kan ni ju roa er lite med mina bilder på www.istockphoto.com/sethakan

Jag tycker också att det ser ut som någon form av linsöverstrålningseffekt...

Många fina bilder där. Okej - dimmerbilderna var inte riktigt i min smak förstås ;-)

Kör du D70 genomgående?

Haha! nej dimmer bilderna var en beställning (BuyRequest) men mina blev ej valda.

Jo jag kör enbart D70 men siktar nu på en D200 men har inte råd ännu.

Några av bilderna är en gammal Konikaminolta A1 men tjosan va kass den va, hade tur att den rasade så ja fick köpa en D70 istället.

Haha sånt gillar jag Håkan...har du inte stött/upptäckt på detta problemet i någa andra bilder så är det inget att bry sig om...kan vara bandling men mest troligt är det nog att det är frågan om någon form av linsöverstrålning.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto