Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skulle också behöva lite tips på ridhus

Produkter
(logga in för att koppla)

Dez

Aktiv medlem
Kommer nog att prova att fota lite i ridhus i höst, men jag vet inte om jag kommer att lyckas. 50/1,8 är det ljusstarkaste jag äger, Mitt tele är Sigma 55-200 f/4-5,6 och det är antagligen inte mycket att komma med. På 1600 iso kanske, men bruset blir väl ohållbart (300D). Kan någon tipsa om ett hyggligt ljusstarkt tele till bra peng?

Ilan - visst finns det belysning, men den brukar vara ruskigt dålig.. =)

Andreas - jag köpte mitt Soligor 70-210 f/2.8 begagnat, här på Fotosidan. Betalade 900 för det tror jag. Jag använder det bla när jag plåtar hockey och är väldigt nöjd (skulle dock vilja ha ett ännu bättre, men jag får vänta tills plånboken säger att det är okej).
Så leta här, eller så kanske du kan få låna av nån?
Lycka till! =D

// Linda

Ridhus jag har tagit en del bilder, i rid hus de går ganska bra på motiv som står stilla. Och du bör se till att ha, en ljus vägg bakom häst ryttare. För har du inte de så åker blixt ljuset, i väg bara o försvinner. För de är stora avstånd i rid hus, o blixt bör var ganska kraftig. Mycket svårt och ta som, hopp bilder o galopperande hästar. Men tänk nog på det att, ha en vägg helst en ljus bakom häst o ryttare.
/Leif

ljokiaho skrev:
blixt bör var ganska kraftig. /Leif

Det ifrågasätter jag verkligen... Regel 1 när det gäller häst är väl att undvika blixt såvida man inte har kollat upp det med ryttaren... Det stör! Är heller ingen vän av blixtbilder inomhus, det blir lätt konstlat... Har tagit åtskilliga tusen ridhusbilder, allra viktigast är ljusstark optik och att belysningen är maximalt tänd om möjligt... Då kan det bli bra! :)

Har svårt att tro att någon optik med mindre bländare än 2.8-3.5 eller möjligtvis 4.0 om ljuset är riktigt bra kan funka i ridhus. Dressyrbilder kan man frysa på något längre tider än hoppbilder.

Mvh Cissi (som har en annan tråd om just ridhusljus, med bildexempel)

Håller med Cissi om blixt. Använd alrig mot ryttare och häst utan att ha kollat upp att hästen int är skygg först iaf.
Jag har aldrig sett bilder från ridhus som blivit bättre av blixt än bilder som varit tagna utan.

Själv vet jag hur det känns att bryta avtryckarfingrar p.g.a vårdslös blixtanvändning mot ryttarekipage (jag satt alltså på hästen fram till efter blixten smällt av.) Bilderna fotografen fick var dessutom minst sagt kassa.

Ljusstarkt objektiv, högre iso och snabba tider om det inte är rörelseoskärpa du vill ha är nog det ultimata.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar