Annons

Skulle man kunna få lite vägledning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Shuriken

Medlem
Hej, jag är ny på fotosidan.se och jag precis lagt upp min första grupp bilder. Är mest intresserad av natur, landskap och djur. Ni får gärna titta in och ge lite komentarer,tips, betyg osv. Det uppskattas för självförtroendet. tack på förhand. /cicci.
 
Välkommen till fotosidan Cecilia!
Tog en titt på dina bilder och såg ett par saker som du kan förbättra genom att tillämpa grundläggande fotoregler.

Nummer ett är att få horisonten eller annat i bilden som ska vara rakt (träd) rak. Självklart kan man bryta mot alla regler om det är medvetet och lyfter bilden men det såg inte som att det var meningen på dina bilder.

Nummer två är det gyllene snittet - dvs inte lägga föremålet som fotas precis mitt i bilden och att inte ha horisonten mitt i heller. 2/3 bukar man säga är det "gyllene snittet".

Fortsätt fota så kommer dessa saker att sätta sig i ryggmärgen!
/Johan
 
Shuriken skrev:
Hej, jag är ny på fotosidan.se och jag precis lagt upp min första grupp bilder. Är mest intresserad av natur, landskap och djur. Ni får gärna titta in och ge lite komentarer,tips, betyg osv. Det uppskattas för självförtroendet. tack på förhand. /cicci.


Å kolla på "rådgivarens" egna bilder, det kan säga en hel del om hur mycket råden är värda!! ;) :)

Och för många "goda råd" det har tagit bort många fantasirika nydanande bilder...! :) ;)
Så råd är nog bra, men tappa inte bort din egen fantasi!!

Å vad gäller dina bilder,
landskap, djur och natur...
Så är jag nog inte mycket att fråga till råds om!
/Bengan
 
Tex "yesterdays memories" och "solnedgång" tror jag skulle vinna på en annorlunda komposition med mer rörelse i bilden. En mindre centrerad blomma och en mindre svart del i motljusbilden skulle nog passa.

Men som föregående talare påpekade (och även jag om han hade läst nogrannare) är att regler finns för att man ska kunna bryta dem. Dock är det bra att i början använda sig av dem innan man börjar med det.

Vet inte riktigt hur jag ska tolka vad Bengt menade med inledningen på sitt inlägg...

Dock så är självklart en av de bästa sätten att lära sig att titta på andras bilder och fundera över vad man gillar och vad man hade gjort annorlunda.
/Johan
 
Bilden på din hund tycker jag är den bästa av dina bilder rent kompositionsmässigt.
Pröva även att fota från en lägre vinkel när du fotar. En grundregel är ett inte fota för mycket ovanifrån då bilderna ofta blir platta. Fota på motivets höjd eller lägre för att få bättre djupkänsla - innebär ibland smutsiga kläder :)

Titta på det här exemplet för att se vad jag menar. Det korta skärpedjupet ökar även det på djupkänslan i bilden.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/683248.htm

/Johan
 
Bilden på din hund var riktigt fin. jag står lite sänkt när jag tog bilden på Rza. Dock inte jämnnivå som du nämnde, men jag håller med om att din bild fick ett riktigt djup. Det är inget fel på min sida att det inte går att kommentera osv, fick intrycket av det innan då jag fick en annan kommentar. Säg till om det inte går. Tack!
 
För att förtydliga så var det inte min bild på hunden utan bara ett exempel här från fotosidan :)

Det funkar nog fint att kommentera dina bilder - vill dock ge lite mer allmänna kommentarer och tips och passade på när du postade ett inlägg här.
/Johan
 
Ja nu ser jag. Sorry. Okej, men då vet jag det. Måste ha blivit något fel för den andra personen. Tack för tipsen, det uppskattas.
 
Fotosidan är väl egentligen som bäst när sånna här trådar startas, där folk får komma tillsammans och hjälpa varrandra.

Mitt tips är att stanna kvar vid motiven du plåtar, testa mycket vinklar och våga röra på dig när du ska fota något speciellt. Ofta är de bästa bilderna de som kanske kändes mest fel vid fotoögonblicket.

Lyssna på andras kritik, men kom ihåg att ingen bild är dålig så länge du själv gillar den!

Mvh,
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.