Har en relaterad fråga, jag funderar på att köpa en 35mm systemkamera trots att jag har mycket svårt för arbetsflödet och kostnader vs. digitalt.
Anledningen är att jag ska till Thailand, och gärna vill ha bra bilder. Vet att vissa situationer är "omöjliga" med min digitalkompakt pga. dåligt dynamiskt omfång, tex. att få med en synlig solskiva istället för helvit himmel/becksvart mark. Att använda stativ och flera exponeringar är inte alltid möjligt, även om jag kommer använda mig båda av det och panorama-varianten av samma teknik.
Jag kommer inte köpa en egen scanner, både av kvalitets- och kostnadsskäl, och jag kommer köpa den billigaste systemkameran jag kan hitta. Frågan är då... hur bra kvalitet kan man få ur 35mm-film som mest? (Med kvalitet menar jag mestadels detaljer och pixel-antal, vilken bild som kan skrivas ut störst helt enkelt).
Kanske viktigare, skulle någon annan göra samma sak, att använda 35mm film som komplement till en 3Mpixels digitalkamera?
Vilken film och scanning ska man använda? Jag hade tänkt använda mig av Odenlabs scanning eller liknande för de bilder jag verkligen vill ha i bra kvalitet, och de flesta bilder kommer tas i solsken så jag antar att det blir ISO 100 för det mesta.
Jag kommer skriva ut de bilder jag gillar i stora format (1m+) med vanliga skrivare, det är största anledningen varför jag vill ha höga upplösningar, jag kanske tom kommer försöka stitcha inscannade bilder från 35mm.