Annons

Skulle du betala för inskanning?

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutat_medlemskap

Aktiv medlem
Hej,

En vän till mig skall starta upp ett företag som bla skall erbjuda en tjänst för inskanning av diabilder.

Skulle du betala för att få ett större antal av dina bilder inskannade?

Om ja till vilket pris?
 
Den tjänsten kan absolut vara intressant när man har en större mängd bilder även om man själv har en scanner.

Jag betalade Excellera i Malmö 10 kr + moms för att få ett dia inscannat till en papperskopia 10*15. Då fick man dock bara papperskopian och inte filen.

För själva inscanningen kanske 3-5 kr per dia.
 
Är amatörfotograf och skulle inte betala mer än ca 2kr per dia för inscanningen. Alternativet är en egen filmscanner eller en flatbäddsskanner.
Det tar lite tid men det finns ju skannrar som klarar mer än en bild åt gången. T.ex. nya flatbäddsskannern CanoScan 5200F som kan scanna fyra monterade diabilder samtidigt. Den kan snart köpas för ca 1800kr.
 
Odenlabs priser:
135-FILM / 120-FILM (NEG/DIA)
1 MB 23,00 kr
25 MB 149,00 kr
100 MB 349,00 kr

Att skanna för 2 kr/bild är omöjligt om man ska ha någon ekonomi på verksamheten och kvalitet i det man gör.

Själv skulle jag kunna tänka mig att betala 10-20 kr/bild om jag vet att den som gör det verkligen gör ett bra jobb = bättre än jag gjort om jag pulat själv.
 
Att skanna för 2 kr/bild är omöjligt om man ska ha någon ekonomi på verksamheten och kvalitet i det man gör.
Det är förvisso sant men jag tror inte speciellt många är beredd att betala mycket mer för att skanna in många bilder.
Har själv Nikon Coolscan IV ED och den får duga för de flesta bilder. Enstaka bilder kan däremot få kosta om jobbet är förstklassigt. Bor i Stockholm och då finns det redan flera "proffslabb" att välja bland.
Min uppfattning är tyvärr att marknaden för denna typ av tjänster är begränsad om priset inte är tillräckligt lågt satt.
 
Stina.D skrev:
Odenlabs priser:
135-FILM / 120-FILM (NEG/DIA)
1 MB 23,00 kr
25 MB 149,00 kr
100 MB 349,00 kr

Själv skulle jag kunna tänka mig att betala 10-20 kr/bild om jag vet att den som gör det verkligen gör ett bra jobb = bättre än jag gjort om jag pulat själv.
Javisst vore det trevligt om man kunde få dia inscannade för 10 kr/st. Problemet är att även med denna låga kostnad per bild springer slutpriset iväg om man har många dia. Det tog mig inte lång stund att inse att jag snabbt kommer tjäna in den Nikon Coolscan LS 50 ED jag nu köpt för drygt 5000 kr. I 14 bitars färgdjup ger den filer på ca 135 Mb. Kvaliten blir säkert inte lika bra som med Odenlabs Imacon men med deras priser är de inte ett alternativ för mig. Verkar vara en omöjlig ekvation att få ihop hög kvalité och attraktivt pris för de butiker som sysslar med detta, tyvärr.
 
Hej Anbders!

Ja, jag skulle betala för att få det inscannat, även om jag är amatör så skulle jag vara beredd att betala mellan 5-10kr/dia.
Dyrare pris beroende på hur "behandlad" bilden är. Jag kräver inte manuell redigering, men någon form av programbaserad dammborttagning tex.

Likaså vill jag ha en så hög upplösning på scanningen som möjligt. Halvdassiga diascanningar med få nyanser kan jag göra själv i min flatbäddare...

För att jag skall ta fram plånboken krävs hög upplösning, stort färgdjup och nyanser som jag inte kan få med "amatör utrustning" (flatbädd eller ett "ekonomiskt alternativ" till diascanner). Resultatet vill jag gärna kvittera ut som cd eller dvd.


M V H
Kjelle





andersgunnare skrev:
Hej,

En vän till mig skall starta upp ett företag som bla skall erbjuda en tjänst för inskanning av diabilder.

Skulle du betala för att få ett större antal av dina bilder inskannade?

Om ja till vilket pris?
 
Nu jobbar jag visserligen med scanning/bildretusch, men ja, jag skulle betala för att få dem inscannade.
Priser varierar kraftigt och kvaliteten likaså, men ska man se det ur din kompis synpunkt så bör jobbet betala scannern i första hand. Annars är det väl inte stor idé?

De flesta priser som jag har stött på ute på marknaden brukar se ut så här:
Allt från 150-350.-/A4 300dpi (I de dyrare inkl. dammretusch och oftast färgkorrigerat efter dia. I vissa fall även arkiverade hos företaget ifall man behöver komma tillbaks.) I dessa fall sitter de ofta med scanners som Imacon, Creo eller Heidelberg som ska betala sig.

Personligen skulle jag kunna tänka mig att ge 150-200.-
 
Fotoquick tar ca 40 kr i startavgift och sen ca 3 kr per scanning när det gäller neg, då får man jpg. Vill man ha tif istället så var startavgiften högre, ca 70 kr. Upplösningen och kvaliten är väl inte fantastisk, men eftersom jag kände till priserna tänkte jag nämna det.
 
Med proofs / Utan proffs

Jag har en fråga nu när vi diskuterar scanning av film och dia.

Jag förstår att det är skillnad på proffslabbs- och hemmadiascannrar, men hur stor är egentligen skillnaden? Finns det någon som kan visa rent konkret?

Jag funderar nämligen på att införskaffa en diascanner. Canons nya verkar lovande. Synpunkter på den mottages gärna, men svara helst på min första fråga.

Nu skall jag äta en banan.
 
En jäkla skillnad...

Det är en jäkla skillnad på olika scanningar.

Min mellanformatsbilder och panoramabilder skulle jag gärna betala lite för att få skannade i en riktigt bra scanner, typ Imacon.

Mina kompisar provade att erbjuda skanningstjänster här på fotosidan (skanna.nu). Tyvärr visade det sig att folk antingen inte har några krav på kvalitet alls och inte förstår varför det ska kosta några tior och eller så vill de ha Imacon-skannat för en spottstyver (det räckte inte med Nikon 8000-skanner och 10 år professionell erfarenhet).
 
Svårt att få

masur skrev:
Är amatörfotograf och skulle inte betala mer än ca 2kr per dia för inscanningen.

Min kompis eller jag för den delen skulle aldrig ta emot låt säga hundratals bilder och skanna in dessa för 2 kr styck.
Jag har suttit med skanners som tar 4 bilder åt gången och det är inte så kul att sitta med en större mängd bilder sådana gånger.

Om jag hade använt mig av den tjänsten så hade jag värderat arbetet betydligt högre än 2 kronor per styck...

Men man är ju olika som personer och med olika uppfattningar av hur arbeten skall värderas.

Det finns säkert personer som skulle vilja ha det gratis eller under 1 kr per bild.
 
Re: Med proofs / Utan proffs

Brasknarr skrev:
Jag förstår att det är skillnad på proffslabbs- och hemmadiascannrar, men hur stor är egentligen skillnaden? Finns det någon som kan visa rent konkret?

Största skillnaden ligger i att förmågan att få med alla toner i negativet eller diat. Många konsumentskannrar klipper lite av skugg eller högdageråtergivningen. Detta kan för mig vara helt avgörande.

Titta på denna bild. Här kan du se att de ljusaste partierna (kolla högra tinningen) nästan saknar teckning och är platt. Negativet är skannat i en Canon FS4000U skanner som kostar cirka 7000 kronor. Med en Imaconskanner hade man fått fram de där detaljerna och det hade sett naturligare ut.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=121425

En annan skillnad ligger i brusnivån. I de mörka partierna på ett skannat dia ser men detta.
 
Stina.D skrev:
Odenlabs priser:
135-FILM / 120-FILM (NEG/DIA)
1 MB 23,00 kr
25 MB 149,00 kr
100 MB 349,00 kr

Att skanna för 2 kr/bild är omöjligt om man ska ha någon ekonomi på verksamheten och kvalitet i det man gör.

Själv skulle jag kunna tänka mig att betala 10-20 kr/bild om jag vet att den som gör det verkligen gör ett bra jobb = bättre än jag gjort om jag pulat själv.

Är detta inte pris för enstaka bilder. Om du kommer in med en rulle 135-film och vill framkalla och scanna hela rullen så ärd et väl andra priser som gäller. Jag vet i alla falla att andra ställen tillämpar helt skilda priser för enstycksscanning kontra hel filmremsa.
 
Naturligtvis lämnar labben mängdrabatter, men "lågprisalternativen" vid skanning av hel rulle brukar väl ändå för det mesta göras med annan teknik?

Jag kan tänka mig att de priser som citeras från Odenlab gäller flextightskanning eller liknande, men att de säkert erbjuder Frontierskanning eller liknande enklare varianter billigt om man tar det i samband med soppning.

Plus att de förmodligen som sagt lämnar mängdrabatter även för flera skanningar med det bättre alternativet.
 
Har en relaterad fråga, jag funderar på att köpa en 35mm systemkamera trots att jag har mycket svårt för arbetsflödet och kostnader vs. digitalt.

Anledningen är att jag ska till Thailand, och gärna vill ha bra bilder. Vet att vissa situationer är "omöjliga" med min digitalkompakt pga. dåligt dynamiskt omfång, tex. att få med en synlig solskiva istället för helvit himmel/becksvart mark. Att använda stativ och flera exponeringar är inte alltid möjligt, även om jag kommer använda mig båda av det och panorama-varianten av samma teknik.

Jag kommer inte köpa en egen scanner, både av kvalitets- och kostnadsskäl, och jag kommer köpa den billigaste systemkameran jag kan hitta. Frågan är då... hur bra kvalitet kan man få ur 35mm-film som mest? (Med kvalitet menar jag mestadels detaljer och pixel-antal, vilken bild som kan skrivas ut störst helt enkelt).

Kanske viktigare, skulle någon annan göra samma sak, att använda 35mm film som komplement till en 3Mpixels digitalkamera?

Vilken film och scanning ska man använda? Jag hade tänkt använda mig av Odenlabs scanning eller liknande för de bilder jag verkligen vill ha i bra kvalitet, och de flesta bilder kommer tas i solsken så jag antar att det blir ISO 100 för det mesta.

Jag kommer skriva ut de bilder jag gillar i stora format (1m+) med vanliga skrivare, det är största anledningen varför jag vill ha höga upplösningar, jag kanske tom kommer försöka stitcha inscannade bilder från 35mm.
 
Maskinell inskanning där jag få en upplösning på 10 Mpix skulel jag kunna tänka mig att betala några kronor per bild. Ska en människa göra något med bilden och justera den så ör timpriset hamna runt 700:- plus moms, beroende på kompetens.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.