Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skulle behöva lite optikhjälp till A300

Produkter
(logga in för att koppla)

kidix

Aktiv medlem
Har nyss skaffat mig min första systemkamera och önskar köpa lite optik.
Vad jag förstått fungerar gamla "Minolta" linser till Alpha kamerorna.
Jag har en vän som skall sända mig lite prylar från USA så jag tänkte handla på Ebay. Där finns ju hur mycket som helst! Och billigt!
Men som sagt, jag behöver lite råd. Jag vill ha en fasst porträttlins, (en 50mm men den kanske ine blir 50mm på en digital kamera??), en macro och ev. en zoom lins.
Fungerar AF på dessa linser (om de är Af från början ;)?
Detta har jag hittat:
Minolta Maxxum AF 50 mm 1:1.7 (22) camera lens.
Minolta Maxxum AF 50mm 1:1.7 (22) Prime lens
Minolta Maxxum AF 28/2.8 Lens
Quantaray AF 50mm 2.8 Macro Lens for Minolta AF film cameras
MINOLTA MD 28/2.8 MACRO SIGMA LENS for MINOLTA MACRO WIDE ANGLE LENS (denna har ett köp nu på $35)
Minolta Maxxum 80-200mm f/4.5-5.6 Zoom (på en Alpha skulle det bli 120-300mm vad jag förstått)
Tacksam för alla råd!!
Kaarina
 
Alla utom "MINOLTA MD 28/2.8" ska passa din A300. Minoltaobjektiv som anges med SR, MC eller MD är till Minoltas gamla manuellt fokuserade kameror, så om du bara letar efter de som heter något med AF så ska de passa.
 
Alla utom "MINOLTA MD 28/2.8" ska passa din A300. Minoltaobjektiv som anges med SR, MC eller MD är till Minoltas gamla manuellt fokuserade kameror, så om du bara letar efter de som heter något med AF så ska de passa.


Tack för de snabba svaret!
är det någon av linserna du skulle rekommendera?
Passar även Konicas linser?
 
är det någon av linserna du skulle rekommendera?
Jag har inte testat någon av dessa objektiv.
Det finns mycket information för ägare av Minolta och Sonykameror på http://www.dyxum.com/ och på http://www.dyxum.com/lenses/index.asp hittar du vad användare tycker om mängder av objektiv som passar din kamera.

Passar även Konicas linser?
Nej. Konica använde en annan fattning till sina kameror och tillverkningen av dessa upphörde i samband med att Minolta och Konica gick samman. Alla AF-objektiv tillverkade under KonicaMinolta-tiden är en fortsättning på Minoltas AF-familj som Sony nu har tagit över.
 
....
Jag har en vän som skall sända mig lite prylar från USA så jag tänkte handla på Ebay. Där finns ju hur mycket som helst! Och billigt!
...

En sak du bör vara uppmärksam på. Om du skickar paketet med spårning och försäkrning kommer du med stor sannolikhet att få betala moms och tull avgifter (+100 admin kostnad av posten/fraktbolag). Råkade själv ut för detta (var förberedd på det men hoppades). Spelar ingen roll om det är en kompis eller om det är begagnat (var så i mitt fall).

Övrigt så håller jag med de andra. 50/1.7 är ett säkert kort, dock kan en del ha "olja" på bländarna och man måste rengöra. Jag fick det på min, efter ett tag märkte jag detta. Relativt enkelt att rengöra, men kräver att man är lite händig i finmekanik.

70-210/4 är en klassiker (Beer Can), likaså 75-300 (Big Beer Can) om du skall gå på zoom. 85/1.4 samt 135/2.8 är i toppen skiktet och är kanske lite tidigt (om du nu känner dig som nybörjare dvs) för dig. 100/2 macro är en erkänt bra macro obektiv.

Men kolla på dyxum och jämför vad du hittar på e-bay. Håll dig till Minolta, övriga är "budget" varianter och är inget jag skulle gå på som begagnat om du inte absolut vill/får ett bra pris.
 
tack för alla råd!

Tack för alla råd!
Jag köpte ett nästan nytt "Sony Objektiv AF-DT 55-200/4-5,6" med uvfilter (har inget filter ännu) för $69 (jag väntar med minoltan till sjag vet mer vad jag egentligen vill ha), det låg p 0.90 dollar när jag började bevaka det 3 timmar innan,
Det är knappt 500 :- !! Detta vill jag hällre ha än kittet jag fick med kameran, ett 18-70/3,5-5,6
Nu måte jag inrikta mig på macro filter eller något allternativ eftersom det är det jag helst vill ha!
 
har nu beställt min abjektiv:)

Fick hem Sony AF-DT 55-200/4-5,6 ($69) och är väldigt, vädigt nöjd med det!
Väntar på ett MINOLTA MAXXUM 50MM 1.7 ($90),
ett Minolta Konica 50MM 1:1 2.8 Macro ($221.50)
en litte beercan, MINOLTA MAXXUM 35-70mm f4 ($32.59)
har även fått hem en billig ($12) helt ny "SIGMA 28-80mm F3.5-5.6 Mini Zoom Macro" som har ett utmärkt "halv"macroläge.
Känner att jag gjort lite fynd:)
 
Fick hem Sony AF-DT 55-200/4-5,6 ($69) och är väldigt, vädigt nöjd med det!
Väntar på ett MINOLTA MAXXUM 50MM 1.7 ($90),
ett Minolta Konica 50MM 1:1 2.8 Macro ($221.50)
en litte beercan, MINOLTA MAXXUM 35-70mm f4 ($32.59)
har även fått hem en billig ($12) helt ny "SIGMA 28-80mm F3.5-5.6 Mini Zoom Macro" som har ett utmärkt "halv"macroläge.
Känner att jag gjort lite fynd:)

Oj ja verkligen! Baby Beer var väldigt billigt!
 
Ditt 35-70 F 4 kommer göra dig glad... Det är ett klart bra objektiv. Tyvärr blir vidden inte så bra. Men överallt annars är det toppenobjektiv..

Och för dom pengar du betalt är det bara att gratta dig...
 
Ditt 35-70 F 4 kommer göra dig glad... Det är ett klart bra objektiv. Tyvärr blir vidden inte så bra. Men överallt annars är det toppenobjektiv..

Och för dom pengar du betalt är det bara att gratta dig...


Jag tror oxå att den gör mig glad.
Jag struntade i de större beercan modellerna pga. vikten.
Det dröjer ett litet tag innan jag får hem dem eftersom det är en vän från USA som skickar, det blir några fler än de jag nämnde då jag i min "lins iver" gick lite överstyr, hehe ;)
Men eftersom de är så billiga känns det som jag kan testa vad jag gillar och sälja resten.
Macro linsen beställde jag direkt ville inte vänta så nu ligger den hos tullen :-(
(jag brukar annars ha en himla tur när jag beställer från utlandet).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.