Annons

Skulle behöva hjälp med att välja kamera :)

Produkter
(logga in för att koppla)

Jbravo

Aktiv medlem
Hej allihopa!

Den senaste veckan har jag plöjt igenom diverse sidor (cyberphoto, cameralabs, youtube, prisjakt etc) i jakt på min första DSLR. Men det är så svårt att välja ut vilken som passar mig :(

Det jag vill fota är typ vanliga poträtt, djur och natur, arkitektur, sport (eller då fåglar i rörelse).

Jag har en budget mellan 4000-8000kr beroende lite på hur mycket jag lyckas spara de närmsta 2 månaderna (fattig student)

De kameror som jag funderat på är antingen Nikon D60 & D80, Canon eos 450D & 40D eller Pentax K200D.

Min plan är att bara köpa huset först och sen ett normal objektiv. Därefter när jag har råd ett superzoom objektiv och ett vidvinkelobjektiv.

Om man tittar på objektiven så har ju Nikon och Canon bäst utbud och till bäst pris. Pentax är dyrare och där kanske man mer får gå på tredje parts objektiv.Jag vet att väljer man ett märke och sen köper objektiv till det så är man i princip fast och därför känns min första kamera viktig.

Förövrigt är jag en rätt stor kille med rätt stora händer så ergonomi och en känsla av ett stabilt hus vore bra. Dessutom värdesätter jag finesser som antiskak, autofokus, vädertätning och högre fps.

Hur ska jag tänka och välja i denna djungel? :(
Ska jag köpa ett billigare hus nu med bra objektiv och lära mig på för att sen om kanske 1 eller 2 år köpa ett nytt kamerahus som är betydligt bättre? Finns det andra kameramärken som jag har missat?

MVH Henrik
 
Av dina förslag så skulle jag rekommendera Nikon D80 speciellt om du har stora händer Canon 450D är också en bra kamera men själv så tycker jag att 450D känns för liten i händerna titta på 40D istället ifall du vill ha canon både D80 och 40D finns till bra pris nu då ersättarna kommit
men det gör inte dom till sämre kameror för det fast köper du en D80 så tycker jag att det är lika bra att köpa med ett 18-55 vr för 500 kr mer får du ett objektiv som kostar 2000 och säkert går att sälja för mer än 500 om du inte vill ha det.
 
Håller helt med Christer. Nu kan man ju få en D80 med normalzoom för under 6000 kr. Extremt prisvärt!

Canon 40D är iofs en lite bättre kamera, men har inte fallit så mycket i pris som man kanske hade trott att den skulle.
 
Har du funderat nåt på begagnat? Kan vara ett bra alternativ med så begränsad budget då du framför allt får ett bättre objektiv än kitobjektiven. Jag skulle nog kollat på Canon 20/30d och kanske Tamrons 28-75 f2.8 och ett telezoom för resten av budgeten. Och sen skippat superzoomen och köpt vidvinkelzoomen när du fär råd till nästa köp.
 
Hej ! Kan varmt rekomendera PENTAX K200D som är en mycket bra kamera.Köpte den själv med 18-55 och 50-200 i paketpris för 6.400kr,köpte sedan till orginal batterigrepp för endast 495kr ( hos fotokungen ) skulle själv skippa D40/60 som är tråkiga kameror som man snabbt växer ur.Kör på Nikon D80,Canon 40d eller Pentax K200D som är likvärdiga.Det är inte dyrare med objektiv till Pentax än med dom andra märkena!
 
Av dina förslag så skulle jag rekommendera Nikon D80 speciellt om du har stora händer Canon 450D är också en bra kamera men själv så tycker jag att 450D känns för liten i händerna titta på 40D istället ifall du vill ha canon både D80 och 40D finns till bra pris nu då ersättarna kommit
men det gör inte dom till sämre kameror för det fast köper du en D80 så tycker jag att det är lika bra att köpa med ett 18-55 vr för 500 kr mer får du ett objektiv som kostar 2000 och säkert går att sälja för mer än 500 om du inte vill ha det.

Det som jag tycker talar emot D80 är att den inte har dammbortagning men det kanske inte är ett stort problem i sig? Finns en på prisjakt strax under 5000kr för bara huset och sen för 1000 kr extra får man med ett 18-55 mm objektiv. Prisvärt?

Hade annars en annan kalkylering jag gjorde med Canon EOS 450D inkl. Canon EF-S 50/ 1,8 II, 4gb Minne för sammanlagt ca 6300kr

Jag vill väl ha ett system som "uppmuntrar" mig till fortsatt fotografering och där jag inom 2-3 år köper en betydligt bättre kamera men behåller objektiven jag köpt.
 
Min rekommendation skulle vara att gå in i en affär och känna på dom - allihop är ju bra kameror och detta med att välja märke är ju lite av "religion" i dessa kretsar. Välj den som "känns bäst" i handen och börja där. Kan du såp köp gärna ett så kallar "kit" där du får med en normalzoom till vad som ofta är ett mycket bra pris och så kan du sedan komplettera som du tänkt.

Själv är jag sedan länge en mycket nöjd ägare av Nikon D80 och kan varmt rekommendera den om du har den på din lista över tänkbara kameror!

Jon
 
Min rekommendation skulle vara att gå in i en affär och känna på dom - allihop är ju bra kameror och detta med att välja märke är ju lite av "religion" i dessa kretsar. Välj den som "känns bäst" i handen och börja där. Kan du såp köp gärna ett så kallar "kit" där du får med en normalzoom till vad som ofta är ett mycket bra pris och så kan du sedan komplettera som du tänkt.

Själv är jag sedan länge en mycket nöjd ägare av Nikon D80 och kan varmt rekommendera den om du har den på din lista över tänkbara kameror!

Jon

Okej, jo jag var inne på onoff och kände lite på den och den känns ju väldigt stabil. Är det en kamera för utefotografering? Scenarion där man går på en grusväg en sommardag och det plötsligt blåser upp massa sanddamm... eller att man fotograferar med makroperspektiv ytan på en sjö när det regnar... tål D80:n sådana förhållande utan risk för skada på kamerahuset?
 
Väljer du 450D så ska du ha kitgluggen också, den är otroligt bra för att vara just en kitglugg! (Jag har 450D och är fånigt nöjd, har numer 3 objektiv till eftersom den gett så mycket mersmak :).

Mitt val var "lätt" för drygt sex månader sen tyckte jag själv efter att ha läst 50+ recensioner. Kom från Canons superzoomvärld, så Canon var mer eller mindre givet.

Storleken på 450D är bara en fördel tycker jag, som mäter 1.87 i strumplästen. Har dock inga dasslock till händer.

MEN, skulle jag köpa kamera idag skulle det högst troligt blivit en Nikon D90. Filmning och bättre skärm är så intressant att de ev. fördelar 450D möjligen har känns små. D90 är lite större än 450D, men ingen fläskpjäs som riskerar lämnas hemma a'la 40D ;). Nikon alltså! :)
 
Väljer du 450D så ska du ha kitgluggen också, den är otroligt bra för att vara just en kitglugg! (Jag har 450D och är fånigt nöjd, har numer 3 objektiv till eftersom den gett så mycket mersmak :).

Mitt val var "lätt" för drygt sex månader sen tyckte jag själv efter att ha läst 50+ recensioner. Kom från Canons superzoomvärld, så Canon var mer eller mindre givet.

Storleken på 450D är bara en fördel tycker jag, som mäter 1.87 i strumplästen. Har dock inga dasslock till händer.

MEN, skulle jag köpa kamera idag skulle det högst troligt blivit en Nikon D90. Filmning och bättre skärm är så intressant att de ev. fördelar 450D möjligen har känns små. D90 är lite större än 450D, men ingen fläskpjäs som riskerar lämnas hemma a'la 40D ;). Nikon alltså! :)

Ja jag ska in till onoff imorgon och känna lite på de olika kamerorna där. Vad jag har läst har Canon Eos 450D bättre bildkvalité än Nikon D80.... känns kanonen bra så blir det nog den. Det kliar i fingrarna så mycket vill jag fota grrr
 
Hej allihopa!

Om man tittar på objektiven så har ju Nikon och Canon bäst utbud och till bäst pris. Pentax är dyrare och där kanske man mer får gå på tredje parts objektiv.
MVH Henrik

Hej,

Där tror jag du missat något i jämförelsen. Pentaxoptik med jämförbar prestanda är billigare, ganska mycket också.

FA 50/1.4 Tamron 18-250 och Pentax fisheyezoom som komplement till stadardzoomen kan vara tänkbara kandidater i ditt kitt. '

Det är inte så lätt att hhitta ett K200D hus att känna på men om du lyckas är den 2 steg upp från Canon i byggkvalité.
 
Hej,

Där tror jag du missat något i jämförelsen. Pentaxoptik med jämförbar prestanda är billigare, ganska mycket också.

FA 50/1.4 Tamron 18-250 och Pentax fisheyezoom som komplement till stadardzoomen kan vara tänkbara kandidater i ditt kitt. '

Det är inte så lätt att hhitta ett K200D hus att känna på men om du lyckas är den 2 steg upp från Canon i byggkvalité.

Kanske K200 är mer "solid" den har ju nån slags vädertätning (?), men vet inte om du avser byggkvalitet jämfört med Canon 450D - den är nåt steg uppåt från 400D. Kolla dpreview's recension av K200, och titta på bildjämförelserna mellan K200 och 450D. Kolla både jpg, raw och sen brus, jag tycker bilderna talar för sig själv. På 450D kan du sätta på runt 60 olika objektiv, inkl de allra bästa marknaden har att erbjuda. Jag skulle mot bakgrund av bildkvalitet och det inte kunna välja K200. Nikon är ett mkt intressantare alt. i så fall.
 
Hej,

Där tror jag du missat något i jämförelsen. Pentaxoptik med jämförbar prestanda är billigare, ganska mycket också.

FA 50/1.4 Tamron 18-250 och Pentax fisheyezoom som komplement till stadardzoomen kan vara tänkbara kandidater i ditt kitt. '

Det är inte så lätt att hhitta ett K200D hus att känna på men om du lyckas är den 2 steg upp från Canon i byggkvalité.

Ja jag var på Netonnet och tänkte känna där men de packade inte upp sina.... lite löjligt tycker jag.Vet du nån sida där man kan se bilder tagna av olika fotografer där man anger kamerhus och objektiv? skulle vara intressant och kika lite på en sån sida
 
Hej ! Bor du i närheten av något MEDIAMARKT ! Åk dit där och prova och känn ,dom har nästan alla kameror som finns. och man kan klämma och känna hur mycket man vill.Skickar en bra länk till dig /www.bildochljud.se/index.php?cat=50611&kategori=&testid=3939
 
Hej ! Bor du i närheten av något MEDIAMARKT ! Åk dit där och prova och känn ,dom har nästan alla kameror som finns. och man kan klämma och känna hur mycket man vill.Skickar en bra länk till dig /www.bildochljud.se/index.php?cat=50611&kategori=&testid=3939

Tack för de! Länken hade jag varit på innan hehe.... Japp Mediamarkt finns där jag bor. Får nog dra dit då tror jag
 
Kanske K200 är mer "solid" den har ju nån slags vädertätning (?), men vet inte om du avser byggkvalitet jämfört med Canon 450D - den är nåt steg uppåt från 400D. Kolla dpreview's recension av K200, och titta på bildjämförelserna mellan K200 och 450D. Kolla både jpg, raw och sen brus, jag tycker bilderna talar för sig själv. På 450D kan du sätta på runt 60 olika objektiv, inkl de allra bästa marknaden har att erbjuda. Jag skulle mot bakgrund av bildkvalitet och det inte kunna välja K200. Nikon är ett mkt intressantare alt. i så fall.

Vädertätningen i sig gör att kameran måste byggas med högre precision och stabilitet, annars fungerar den inte. Jag skulle fö hålla Penatx tätning i nivå eller bättre än tex Nikon d700, topp of the line.

450D har förmodligen aningen bättre brusbild med sin cmos-sensor men historiskt sett så brusreducerar canon hårdare i kameran på bekostnad av detaljer och textur. Det är i mitt tycke inte bra alls. DPR är för övrig inte en vare sig speciellt bra eller objktiv testsite.

Bäst optik... det iaf skarpaste som uppmätts på Photozone råkar vara en pentaxglugg.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.