Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skugga på himmeln efter lampa?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rommel

Avslutat medlemskap
Kan någon förklara hur man råkar få denna skuggning i himmeln efter en lampa.

/Stefan

Bilagor

• 20131201-256B5749.jpg
    20131201-256B5749.jpg
    201.4 KB · Visningar: 155
Kan någon förklara hur man råkar få denna skuggning i himmeln efter en lampa.

/Stefan

Bilden är tagen med blixt men med lång slutartid så att den dåligt belysta personen hinner röra på sig.

Då får du en skarp blixtbelyst person och suddigt mörkt i den riktning personen är på väg (eller på väg ifrån beroende på blixt-ridåordning).

Här blockar personen dessutom den ljusa himlen.

Det betvivlar jag starkt. Detta är snarare en bild där man målar med ljus.
Man har belyst personen som står där under någon sekund med mycket starkt ljus.
Han håller i sig en stark led lampa som får lysa ytterligare några sekunder.
Hela exponeringen bör vara runt 30 sekunder för att få himlen skarp.

Det är ju Rommel som tagit bilden (åtminstone enligt signaturen och forumreglerna), så han borde veta själv om det var målat med ficklampa ;)

Det betvivlar jag starkt. Detta är snarare en bild där man målar med ljus.
Man har belyst personen som står där under någon sekund med mycket starkt ljus.
Han håller i sig en stark led lampa som får lysts ytterligare några sekunder.
Hela exponeringen bör vara runt 30 sekunder för att få himlen skarp.

Gör så här, gå ut med kameran och fota grenar och löv som rör sig i vinden. Dåligt belyst men inte helt mörkt.

Använd blixt och någon sekunds slutartid.

Du får effekten varje gång.

Samma effekt får man om man fotar mingelbilder :)

Det är ju Rommel som tagit bilden (åtminstone enligt signaturen och forumreglerna), så han borde veta själv om det var målat med ficklampa ;)
Då får man lita på det. Effekten om man använder blixt eller starkt led ljus är densamma
Det kan vara vara enklare att använda starkt led ljus än blixt. Blixten ger ett så extremt starkt ljus.
Att använda en stark lampa för att lyfta fram vissa detaljer är en minst lika vanlig metod och mer kontrollerad.
Att sprutmåla bilden med ljus samtidigt som man tar en lång exponering är en konst och används i många bilder.
För att sprutmåla kan man använda en blixt men idag använder man oftast en stark led.
Det ger större kontroll.

Då får man lita på det. Effekten om man använder blixt eller starkt led ljus är densamma
Det kan vara vara enklare att använda starkt led ljus än blixt. Blixten ger ett så extremt starkt ljus.
Att använda en stark lampa för att lyfta fram vissa detaljer är en minst lika vanlig metod och mer kontrollerad.
Att sprutmåla bilden med ljus samtidigt som man tar en lång exponering är en konst och används i många bilder.
För att sprutmåla kan man använda en blixt men idag använder man oftast en stark led.
Det ger större kontroll.

Jag tolkar det som att personen är belyst med blixt som sitter på kameran eller nära.

Personen på bilden HÅLLER i en lampa vilken man kan se ljuset av. Den lampan orsakar ingen skugga.

(Samma effekt går förstås att få med LED-lampa istället för blixt, det är bara att variera belysning och exponeringstid.)

Jag har belyst personen med ficklampa i 1 sek och kamerans exponering är 30s. Tror Olas förklaring är tillämpningsbar oavsett ljuskällan så jag nöjer mig med det. Ser lustigt ut annars eftersom himlen ser nu ut som en vägg som personen står aning en framför och själv belyser den med en annan ficklampa.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar