Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

skugga bakom bild?

Produkter
(logga in för att koppla)

isbl

Ny medlem
är less på att leta i photoshop så jag hoppas på ett snabbt svar här!
någon som har koll på hur (om) man får till en skugga bakom bilden, som en slags ram. alltså på höger sida samt nedanför bilden, eller vänster och ovanför.
med alla funktioner som finns i photoshop så borde det väl finnas ngn sådan. eller?
 
Sitter ni och kollar på OS nu eller..
Svara Isabelle nu..
(jag är oxå nyfiken på på svaret nämligen...)
 
1. Gör ett nytt lager av bakgrunden "Duplicate layer"

2. Ändra canvas size, så att du får plat med skuggan.

3. Högerklicka på det nya lagret och välj "blending options" kryssa för drop shadow välj färg och storlek etc klart!

finns säkert andra sätt också
 
Jag blev också glad för tipset :)

Oftast går det bra när jag ska göra det men ibland när jag duplicerat lagret och ändrat storlek på arbetsytan så när jag sedan högerklickar på bilden så kommer inte de valen upp där jag kan välja "blandningsalternativ" utan istället får jag bara tre val och det är
"anpassa till skärm"
"faktiska pixlar"
"utskriftsstorlek"

Inget mer. Varför blir det så?
/Charlotte
 
Det är för att du har verktyget förstoringsglas aktiverat. Olika verktyg har olika högerklick-alternativ.

Testa rektangelmarkeringsverktygen då får du upp de alternativa valen du vill ha när du högerklickar. Du kan också högerklicka på lagret direkt i lagerpaletten det går snabbare plus att man slipper bry sig om vilket verktyg man har aktiverat.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.