Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skruva loss objektivfilter

Produkter
(logga in för att koppla)

mwai

Medlem
Hej gott folk,

Mitt problem är att jag har ett UV-filter som sitter fastskruvat på ett objektiv. Mina försök att skruva loss det har hittills misslyckats. Ajajaj, vad ont det gör...

Någon som har några bra tips/knep på hur jag kan göra? Alternativet är att gå in till en fotoaffär eller liknande antar jag.

Och nej, jag skruvar inte åt fel håll. :)

Tack på förhand!
Mvh, Carl

Zoom?

Om det är ett zoomobjektiv så prova att zooma in och ut några gånger så kan eventuellt vakum som håller fast filtert släppa. Prova sen att skruva av. /Matias

Prova med att lägga en smal rem runt filtret. Man lägger remmen runt filtret och klämmer ihop remmens ändar och skruvar av filtret. Genom att remmen fördelar kraften runt hela ringen så blir den inte oval och då brkar det det gå bra.

Om det är ett zoomobjektiv så prova att zooma in och ut några gånger så kan eventuellt vakum som håller fast filtert släppa. Prova sen att skruva av. /Matias

Tack för ditt svar. Det visste jag inte. :)

Tyvärr är det ingen zoom ingen. Det är ett litet vidvinkel 20mm f/2.8.

Standardtricket är att linda en bit vanlig platt elsladd runt omkretsen och spänna åt och vrida. Sladden fördelar kraften runt hela omkretsen så att du inte trycker på ett ställe på gängan. Sägs fungera prima. Själv har jag oskulden kvar på detta område...

Per.

Prova med att lägga en smal rem runt filtret. Man lägger remmen runt filtret och klämmer ihop remmens ändar och skruvar av filtret. Genom att remmen fördelar kraften runt hela ringen så blir den inte oval och då brkar det det gå bra.

Gunnar! Det är precis något i den stilen jag funderade över. Känns som att all kraft inte fördelas på ett bra sätt när det sitter såpass hårt.

Standardtricket är att linda en bit vanlig platt elsladd runt omkretsen och spänna åt och vrida. Sladden fördelar kraften runt hela omkretsen så att du inte trycker på ett ställe på gängan. Sägs fungera prima. Själv har jag oskulden kvar på detta område...

Per.

Detta skall testas. Tack!

Har nu testat detta, utan resultat. Provade också att knipa ihop sladden med en tång ifall mina små nypor inte skulle räcka.

Är det en sanning eller ett antagande? Jag har svårt att tro att ett vacum så starkt så att det motsätter sig avskruvning (då måste det ju vara helt sjukt starkt, eftersom gängornas blygsamma stigning gör att man får en enorm kraft) ö.h.t. kan förekomma i ett objektiv.

Lampsladdstricket har jag själv testat med ett fastärjat filter på ett objektiv jag köpte, filtret lossnade direkt! Med handkraft gick det inte ens att skruva av det när det med lampsladden kändes löst..

Gummiduk som man använder att få grepp om man har samma problem med locket på marmeladen eller saltgurkan. Finns att köpa på ICA och Konsum. Så brukar jag göra.

Exakt. Elsladden i det här fallet lindad runt hela filtret, sedan knep jag åt den extra hårt och vred om. Gick förvånansvärt enkelt måste jag säga. Det gick från uppgivenhet till barnlek!

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto