Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skruv ramlade ur 24-105, hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

exeton

Aktiv medlem
Det skramlade i mitt objektiv när jag tog av det från kameran. Efter lite skakande ramlade en liten skruv ut.

Så innan jag lämnar in den på garantin så vill jag försöka kolla om skruven verkligen kommer från mitt objektiv.

Sprängskissen jag hittade här, gav mig inget: http://www.tingstrom.se/canon/EF Lens/EF_Zoom/EF 24-105 mm F4L IS USM.pdf

Om du har ett Canon 24-105 F4L IS kan du kolla på bilden och ditt objektiv om du har skruvar vid dom röda pilarna.
 

Bilagor

  • skruv_saknas.jpg
    skruv_saknas.jpg
    38.1 KB · Visningar: 660
Jo jag har ett 24X105. Men inte ser det så ut. Det sittter ett antal skruvar i kanten. I mitten sitter en stor täckplatta i plast. Den tänker jag inte försöka få bort.
Det är väl inte ovanligt att man har en skruv lös:)
 
Du måste zooma till 105mm innan det ser ut som på bilden.Sen är bilden tre olika bilder i ett montage.

Nederst är ett inzoomat utsnitt.
 
Hej Tomas,
Nu förstår jag vad du menar. Tyvärr kan jag inte se
några detaljer där inne.
Har provat med stark lampa men det du visar på bilden hittar jag inte.
Nog dax för Canon doktorn.
 
Mitt 24-105/4L ser ut precis som på dina bilder. Dvs jag har inte heller några skruvar vid dina röda pilar.

Så skruven måste komma någon annanstans ifrån. Man kan se sådana skruvar litet här och var (ses som sagt bäst vid utzoomad till 105 mm), så det kan vara vilken som helst av dem. Spelar det någon roll? Du borde skicka in det i vilket fall.

/Andreas
 
Det som spelar roll är om skruven kommer från ett annat objektiv, via kamerahuset.

Har kollat alla mina andra objektiv efter saknade skruvar men ville vara lite säkrare innan jag skickar in objektivet.

Tack för hjälpen!
 
Det som slår mig som datorpulare är att skruven är väldans lik de skruvar man fäster hårddiskarna med i datorn.
 
Ja kan hålla med om add den är lik, dock är den bara hälften så stor. Mitt emellan hårddisk och glasögonbåge-skruv.

Nu har jag lämnat in objektivet på garantireparation. Om skruven verkligen kom från mitt objektiv så blir det garantiärende annars finns inget att reparera. Jag hoppas innerligen att det inte blivit några skador på linserna inuti objektivet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.