Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skrivarproblem

Produkter
(logga in för att koppla)

MWPhoto

Aktiv medlem
Kan någon förklara varför jag vid förhandsgranskning till min Canon Pixma 4200 ser bilden mer rödaktig än vad jag gör i PhotoShop..på samma skärm så skiljer denna bild otroligt mycket. Jag blir galen snart. Hjälp mig.
 
Hej,

jag har en Pixma 5000 som jag köpt med profil till från Cathys Profiles. Även när jag använder den profilen så ser färgerna i canons previewfönster helt sjuka ut - så jag tror att deras previewfunktion suger.

När jag printade utan min köpta profil så upplevde jag att det var väldigt viktigt att jag hade bilden i PS i "sRGB" färgprofil och inte Adobe RGB.

Mvh Lazze
 
Ok, jag kor pa Adobe RGB just nu, men da ska jag testa Srgb i kvall. Det ar ju sa manga installningar att man blir snurrig. Jag har nu Ilfords Galerie Smooth Pearl pappaer och har installerat Ilfords profil for min skrivare. Deras profil skall tydligen vara bra gjord, men nagot ar det som inte stammer med mina settings just nu.
Tack for tipset Lasse!
Aterkommer med resultat!
 
Jag använder Epson R800 tillsammans med Ilfords profiler (och papper förståss). Det är lika dant för mig. Bilden ser bra ut i photoshop men i Epsons preview fönster blir färgerna konstiga. Men, utskrifterna blirt suveräna så att previe bilden blir konstig stör mig inte.

Preview fönstret fångar ju upp bilden precis innan den går till skrivaren och då har ju photoshop ändrat färgerna enligt skrivar profilen så det är ju inte konstigt att färgerna blir konstiga.
/Pär
 
Du kan ha rätt här, men vad ska jag göra för att få samma färg på skärm och utskrift då? Trodde min skärm var ganska "rätt".
 
Jag har får korrekta färger med mina utskrifter.
I drivrutinen för min Epson R800 har jag en kryssruta med det något förvirrande namnet "Ingen färgjustering" som måste kryssa i när jag väljer skrivar profil i PS. Erfarenheten har lärt mig att färgerna också på utskrifter blir heltokiga om denna ej är i kryssad men jag antar att du vet precis hur du ska använfa sin profil med din skrivare. Annars levererar ju ilford utmärkta guider tillsammans med sina profiler.
/Pär
 
Nu får någon rätta mig om jag har fel. Men jag trodde hela poängen med en skrivaprofil var just att färgerna justeras så de passar skrivaren. Det skulle i min värld betyda att just detta fenomen kan uppstå. Alltså att en bild som ser bra ut på skärm(kalibrerad) efter justering inte ser så bra ut på skärm längre, men blir bra på skrivaren.
Är jag ute och cyklar i vårvädret?

//Jerka
 
Jag är nöjd med färgerna på mina utskrifer nu, men en fråga.

Vad innebär det att i PS utskriftsdialog välja Utskriftsrymd, Profil "färghantering för skrivaren"

Jag menar, där finns ju den profil att välja som jag laddat ner från Ilford, men väljer jag den så blir det skit.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.