Annons

Skrivare

Produkter
(logga in för att koppla)

faceforradio

Ny medlem
Hej!

Har börjat fundera lite på att köpa en ny fotoskrivare då den jag har nu har lite halvtaskig utskriftskvalité och använder väldigt mycket bläck (uppskattningsvis räcker patronerna till ca 15 st 10x15cm..)

Så jag undrar lite vad ni fotografer använder för skrivare? Eller om ni har andra tips? Min budget ligger nog mellan 1-2000 kr.

Uppskattar svar! :)
 
Det spelar ingen roll vilken skrivare i den klassen du väljer. Det kommer att vara mycket billigare att anlita ett labb.

I den prisklassen skulle jag nästan rekommendera en Canon Selphy. Den kan förvisso ENBART skriva 10x15cm, men du betalar bara 395kr för 108 utskrifter.

Det finns ärligt talat ingen bläckskrivare under 5.000kr som jag skulle rekommendera.

Själv använder jag en EPSON 4880, och den är ruskigt billig i drift, men den var ju inte riktigt i den prisklassen i inköp.
 
Hej!

Har börjat fundera lite på att köpa en ny fotoskrivare då den jag har nu har lite halvtaskig utskriftskvalité och använder väldigt mycket bläck (uppskattningsvis räcker patronerna till ca 15 st 10x15cm..)

Så jag undrar lite vad ni fotografer använder för skrivare? Eller om ni har andra tips? Min budget ligger nog mellan 1-2000 kr.

Uppskattar svar! :)

Hej !

Jag hade börjat med ett annat utskriftsprogram för att se vilken kvalitet
som blir möjlig, detta:
http://www.blackfiveimaging.co.uk/index.php?article=02Software/01PhotoPrint

sen behöver detta även Gimp installerat:
http://www.gimp.org/downloads/

Kör sen photoprint med kvalitet "Best"

Utskriften tar tid, men det kvittar väl, den som väntar på något gott
väntar väl alltid för länge.



Är man nöjd med detta så inköp ett slangsystem ex från här:
cityinkexpress.co.uk
eller här: http://www.inksystems.se/
det finns ett antal leverantörer.

Sikta sen på någon form av pigmetbläck, detta för hållbarheten.

Förmodligen får du en kvalitet som du inte trodde var möjlig, och driftkostnaden väldigt låg.

Sen ska man vara medveten om att pimentbläck är lite kinkiga på
blanka papper, alla kombinationer fungerar inte, matta brukar inte vara
något problem med.

//MW
 
Hej!

Har börjat fundera lite på att köpa en ny fotoskrivare då den jag har nu har lite halvtaskig utskriftskvalité och använder väldigt mycket bläck (uppskattningsvis räcker patronerna till ca 15 st 10x15cm..)

Så jag undrar lite vad ni fotografer använder för skrivare? Eller om ni har andra tips? Min budget ligger nog mellan 1-2000 kr.

Uppskattar svar! :)

Kolla på Epsons PX720 serie...
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=654486
Det är en riktigt bra multifunktionsskrivare. Mycket för pengarna.
 
Canon PIXMA MG6150 - Kalibrering eller inte?

Hej.
Jag funderar på att skaffa en MG6150 och vill veta lite om kalibrering. Har alltid anlitat labb men vill nu prova bläckstråle. Är det någon här som kalibrerar själva skrivaren. Är det nödvändigt för att få ett hyfsat resultat?
Jag tänkte använda Canons papper och orginalbläck ändå.
Grejen är att jag har en kalibrator för skärmen men funderar på om jag ska köpa en som kalibrerar själva skrivaren också typ Colormunki Photo. Den kostar 3000kr mer, är det värt det eller overkill...?
Jag säljer inga prints, men vill ju att de ska bli snygga i alla fall.
 
Någon som har Canon MG 6150 eller 8150 som kan svara på om bläcket räcker läge ?

Vi kan vända på det och säga såhär: Det blir ohyggligt mycket billigare att anlita ett fotolabb än att skriva ut själv med en sådan skrivare. Dessutom får du bättre hållbarhet på utskrifterna.

En annan detalj med MG-maskinerna är att om _någon_ bläckpatron är tom så fungerar inget. (Nej, du kan inte skriva ut svartvitt om en färgbatron är tom. Nej, du kan inte ens scanna om en patron är tom.. Det där sista retar gallfeber på en släkting ;) ).

Se det så här: Canon själva säger att (färg)patronerna till MG-8150 räcker till cirka 300 sidor.

Som regel testar man enligt "Method for the determination of ink cartridge yield for colour inkjet printers and multi-function devices that contain printer components (ISO/IEC 24711:2006(E)). "
http://www.sis.se/bildteknik/grafisk-teknik/reproduktionsutrustning/iso-iec-247112006

Grovt förenklat så handlar det om sidor som till 5% är täckta av utskrift. Foton har ju (som regel) aaaaning mer än det ;)
 
Senast ändrad:
Eller sagt på ett annat sätt:

Min personliga uppfattning säger att en modern skrivare använder cirka 8-10ml(*) bläck per kvadratmeter utskrift, om vi pratar om högkvalitativa utskrifter på bra papper med hög mättnad. Jag ser ingen direkt anledning till att det skulle vara jätteannorlunda mellan småskrivare och storformatsskrivare.

De flesta "hemmaskrivare" av idag brukar ha 3-5ml bläck i färgpatronerna, och kanske 15-20ml i de svarta patronerna. (att jämföra med 8 patroner 'a 220ml i min skrivare).

Jag vet att en 363-patron till HP's Photosmartskrivare innehåller 3,5ml bläck, och kostar cirka 150kr.
En 220ml patron till min skrivare kostar cirka 700kr. Enkel matte ger att samma bläckmängd till en Photosmartskrivare kostar nästan 9.000kr.

Eller varför inte kika på "full tank".
Epson Stylus Pro 4880: 8x220ml => 1760.0ml bläck => cirka 5600kr.
HP Photosmart: 1760ml bläck skulle hamna på drygt 75000kr....

See my point here? Samma utskriftsyta från en 4880 och en Photosmart ger en prisbild som innebär att bläcket till Photosmart kostar mer än dubbelt så mycket som en helt ny storformatsskrivare som LEVERERAS med "full tank".

Naturligtivs fattar jag att inte alla har lust/möjlighet att köpa en storformatsskrivare, men bläcket till de små hemma skrivarna är tamigfan LÖJLIGT dyrt.

Tror man att man skriver ut mycket hemma, så bör man dock kika på "större" skrivare och lämna de renodlade hobbymaskinerna... (I mi9tt personliga tycke alltså).

----

(*)Min skrivare är ju dock snäll och rapporterar bläckåtgången på ett föredömligt sätt, vilket jag iskallt tänker gissa att "hemmaskrivare" inte gör. Det är från dessa uppgifter jag tar mina estimat av bläckåtgång.



- Job No. 6 - User Name : j2 Host Name : \\PLATFORMONE
Doc Name : 110415 - Hardcore Superstar - I/F Type : Network
Job State : Complete Start : 08/11/11 09:28:06 End : 08/11/11 09:39:12
Paper Used : W 406 mm x H 878 mm Page Count : 1
Ink Used : PK 0.64 ml C 0.11 ml VM 0.08 ml Y 0.25 ml
Ink Used : LK 1.17 ml LC 1.45 ml VLM 1.46 ml LLK 1.03 ml

- Job No. 7 - User Name : j2 Host Name : \\PLATFORMONE
Doc Name : IMG_2278.psd I/F Type : Network
Job State : Complete Start : 08/10/11 23:25:55 End : 08/10/11 23:34:56
Paper Used : W 406 mm x H 679 mm Page Count : 1
Ink Used : PK 1.66 ml C 0.10 ml VM 0.12 ml Y 0.32 ml
Ink Used : LK 1.06 ml LC 0.93 ml VLM 1.36 ml LLK 0.07 ml
 
Mycket tack för era kommentarer. Det fick i alla fall mig att tänka om.
Jag är en sån som skickar bilder till Crimson för förstoringar och tycker det funkar bra. Samtidigt vill jag ibland ha lite bilder snabbt och slippa en massa frakt på "småskvättar".

Med Jannes långa beskrivning tänker jag nog om och fortsätter med labb ett tag till.
/Niklas
 
Samtidigt vill jag ibland ha lite bilder snabbt och slippa en massa frakt på "småskvättar".

Med Jannes långa beskrivning tänker jag nog om och fortsätter med labb ett tag till.
/Niklas

Där har du anledningen till att jag köpte min storformatsskrivare (begagnad). Jag bodde i göteborg, och de enda vettiga labben jag hittat (Crimson och Pro Center) ligger båda i Stockholm).

Lite ironiskt att man flyttar till stockholm 18 mån efter att man köpt skrivaren dock :)

Men man behöver inte gå upp till 30.000kr/skrivare. Kika på
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=11872418 som har fått järkligt bra betyg.

Där får man 25ml patroner för 250 spänn. Vilket är ett jättelyft från de "små" skrivarna, men fortfarande betydligt dyrare än de större modellerna.
 
Jag upptäckte dock ett räknefel....

En 4880 levererades inte med 220ml när man köper den utan 110ml. Okej, det påverkar kalkylen... men inte så jäkla mycket ärligt talat ;)
 
Allting klarnar för mig nu. Tack.

Det där ser bra ut i pris också tycker jag.

Ungefär hur många A4 full färg kan du skriva ut på en laddning patroner i snitt?
Full laddning patroner gå i det här fallet då på lite dryga 2000kr.

Hur länge kan man ha patronerna innan de torkar finns det nån tid när det gäller det?

mvh//Niklas
 
Allting klarnar för mig nu. Tack.

Det där ser bra ut i pris också tycker jag.

Ungefär hur många A4 full färg kan du skriva ut på en laddning patroner i snitt?
Full laddning patroner gå i det här fallet då på lite dryga 2000kr.

Hur länge kan man ha patronerna innan de torkar finns det nån tid när det gäller det?

mvh//Niklas

Pratar vi om R3000 nu?

Återigen, om vi vågar lita på att jag mina uppskattningar håller, samt att vi utgår ifrån att alla färger slits jämt (Så är det inte, men ändå) samt att vi avrundar lite så:

R3000 har 8 x 26ml bläck => 208ml. (Varför skriver jag 8 när den har 9 patroner? Mjo, för att PK (Fotosvart) och MK (Mattsvart) inte används samtidigt. Faktum är att man slösar lite bläck varje gång man växlar mellan dem).

Låt oss säga 6ml/m²

234/6 => 34m²

Ett A4 är 210x297mm => 623cm² => Ungefär 1/15m²

Alltså bör man kunna köra cirka 520 A4-utskrifter.

(Dock, mindre på den första patronuppsättningen, eftersom bläcksystemet skall fyllas etc etc etc. Skriver man borderless (alltså ända ut till kant) så slöslar man lite bläck där också osv osv osv).
).

Bläck torkar inte, och håller sig bra länge. En av mina patroner "gick ut" i slutet av 2009, men den ger mig inga problem. Däremot skall man ALDRIG låta patronerna vara monterade och dra ut elkabeln till skrivaren. Stäng gärna AV skrivaren, men dra inte ur elkabeln/bryt strömmen till den. FÖr då kan skrivarhuvudena korka igen på ett jäkligt tråkigt sätt.

När jag köpte min skrivare (som stått precis så) så gick det nog åt bläck för ett par tusen för att få igång den igen.
 
Senast ändrad:
Ajdå.. Nu ser jag att du ju skrev "Kan JAG skriva ut".

Jag vet inte. Jag använder inte A4, jag köper rullar med papper på 30m x 40,6cm (4880 kan matas med både lösa ark, och med rullpapper. Kör man rullpapper så skär den själv av pappret såklart).

Se det såhär... Jag är laddade igår min tredje rulle papper, och jag har bytt ut EN färgpatron sen jag köpte skrivaren... och... Ptja.. Se bifogad bild.

(Men okej.. om vi låtsas att jag kör A4, och att vi kör vidare på 8ml/m² så blir det 4400 A4-ark på full tank)
 

Bilagor

  • Capture.JPG
    Capture.JPG
    15.1 KB · Visningar: 158
Senast ändrad:
TIllägg...

När jag köpte den så satt det (i princip fulla) 110ml patroner i den. Dessa tömdes helt under upprepad rengörning (den hade stått i nästan ett år med laddade patroner men med bruten ström). Därefter laddade jag de (oanvända, men med utgånget datum) 220ml patroner som följde med i köpet, körde ytterligare två rengöringar (Säg att det gick 5-6% av patronerna där). Därefter har jag alltså bara bytt ut den svarta här i veckan.

Just det, jag bytte slask-tank i den för nåt halvår sen.. (400kr).
 
Tack för svaren !

Det är ju inte alltid man vill vänta på att man har många kort att printa ut och då vill man kunda printa ut några stycken hemma.

Naturligtvis lämnar man in för att printa många kort.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.