Annons

Skrivare för 6000kr, utskrift duger till dasspapper

Produkter
(logga in för att koppla)

Par_Enstrom

Medlem
Efter att ha läst spaltmeter om dessa profiler och som jag tycker även har förstått det mesta, åtminstone var jag ska klicka för att göra rätt. Ändå blir det så FEL!!!!!!!!!!!!!!!!
Jag har en EOS300D, Canon i9950 skrivare och en EIZO L767 platt skärm. Som jag ser det borde det inte var nått fel på hårdvaran. Skärmen är kalibrerad med den medföljande mjukvaran. Det gick inte nå vidare att kalibrera med Adobe Gamma. Man kan välja sRGB på skärmen vilket är det jag kör.
Jag har testat med Adobe RGB som source space, Print space har jag varierat mellan de profilerna som är specifika för Canonpapprena samt att välja printer color management.
Sen har jag testat med att sätta color adjustment till manual..osv.
Summa: Resultatet är skit. Färgerna är helt fel. Det ser inte alls bra ut. En annan sak som gör mig ännu mer förbryllad är att svart(0,0,0) kommer ut som blågrå på utskriften. Som jag har förstått det är inte gråskalorna beroende av färgrymden utan borde alltid återges korrekt.

Några tips till en som betänker självmord som den enda enkla lösningen

/Pär
 
Verkar vara fel på skrivaren.
Har själv rätt ny Canon i9950 och Nikon D70. Det har blivit toppenutskrifter med skrivaren. Både på HP-papper(A4) och med Canon PR-101(A3). Har kört den endast i standardläge och skärmen har jag endast hjälpligt justerat.
Enda jag kommer att tänka på är om ett par av de åtta färgpatronerna hamnat i varandras fack men det har du väl redan kollat.
 
Dubbelt upp

För att rädda dig från självmordet :) Att du får fel färger på dina bilder är inte så konstigt eftersom du färghanterar två gånger om. Först gör du konverteringen i Photoshop, sedan gör du den i din skrivardrivrutin. Bästa lösningen är att du väljer ett läge i din drivrutin som avaktiverar all form av färghantering där. I Epsons drivrutin heter det No Color Adjustment. Tror att Canon kallar samma inställningar Colour Correction: None. Låt Photoshop göra det jobb som den är bra på, det vill säga hantera färger.

Om du ändå inte får bra profiler är det fel på de profiler som du fått från Canon, tyvärr är det inte ovanligt. Lösningen är då att göra en egen profil. Jag har testat en rad olika lösningar och kan säga att de flesta program och kalibratorer under 15000 kr inte ger något vidare resultat. Lättare då att köpa en profil eller två.

På min hemsida www.profiler.nu kan du läsa mer om hur det går till.

MVH/Stefan
 
Par_Enstrom skrev:
Efter att ha läst spaltmeter om dessa profiler och som jag tycker även har förstått det mesta, åtminstone var jag ska klicka för att göra rätt. Ändå blir det så FEL!!!!!!!!!!!!!!!!
Jag har en EOS300D, Canon i9950 skrivare och en EIZO L767 platt skärm. Som jag ser det borde det inte var nått fel på hårdvaran. Skärmen är kalibrerad med den medföljande mjukvaran. Det gick inte nå vidare att kalibrera med Adobe Gamma. Man kan välja sRGB på skärmen vilket är det jag kör.
Jag har testat med Adobe RGB som source space, Print space har jag varierat mellan de profilerna som är specifika för Canonpapprena samt att välja printer color management.
Sen har jag testat med att sätta color adjustment till manual..osv.
Summa: Resultatet är skit. Färgerna är helt fel. Det ser inte alls bra ut. En annan sak som gör mig ännu mer förbryllad är att svart(0,0,0) kommer ut som blågrå på utskriften. Som jag har förstått det är inte gråskalorna beroende av färgrymden utan borde alltid återges korrekt.

Några tips till en som betänker självmord som den enda enkla lösningen

/Pär

Lite dum fråga....men....
Konverterat till CMYK i PS innan utskrift??

Jerry
 
Jag har en Canon IP 4000 och har märkt att mina utskrifter varierar kraftigt beroende på vilket program jag använder för att skriva ut. I PS var det svårt att få det bra och bäst blev det för mig när jag slakdade helle color matching prylen och körde på sRGB som standard. Bäst blir bilderna när jag använder "Easy-PhotoPrint" som man fick med.

Jag tror så här. Om du kör med olika program men ändå får samma fel så är det bara oka iväg och byta eller testa skrivaren hos en polare som inte har nått color system igång. Ser du stor skillnad i utskrifterna är det kanske nått fel på ditt color system och då skall du vara glad, för det är troligen lättare att fixa.
 
Re: Re: Skrivare för 6000kr, utskrift duger till dasspapper

Jerry Gladh skrev:
Lite dum fråga....men....
Konverterat till CMYK i PS innan utskrift??

Jerry

Det ska du nästan aldrig göra. Använder du en bläckstråleskrivare konverterar den till sin speciella variant av CMYK (ofta har ju dagens skrivare light cyan och light magenta också).
då tvingar du programmet att först konvertera bilden tillbaka till RGB och sedan konverterar den till sin CMYK-variant.

Nä, ger den en bra RGB-fil som är gjord i en färgrymd som kan hantera alla de färger som skrivaren kan återge. Adobe RGB är ju vanligt, en annan som ofta fungerar lite bättre är ECI-RGB.

Men viktigast är nog att ha ett program som kan hantera färgprofiler på ett riktigt sätt. Photoshop, även de olika varianterna (LE och Elements) gör detta.

Sedan är det enda som krävs att du ställer in ditt program rätt och har en bra profil för din skrivare :)
 
Nekomy skrev:
Jag har en Canon IP 4000 och har märkt att mina utskrifter varierar kraftigt beroende på vilket program jag använder för att skriva ut. I PS var det svårt att få det bra och bäst blev det för mig när jag slakdade helle color matching prylen och körde på sRGB som standard. Bäst blir bilderna när jag använder "Easy-PhotoPrint" som man fick med.

Jo, sRGB är ju till för den som vill få ett enkelt flöde. Ställer du din skärm på att simulera sRGB och din skrivare på att återge sRGB blir ju färgerna ungefär desamma.

Men de blir ju inte så roliga. Bättre är att göra tvärtom. Använd ett program som kan hantera färg på ett riktigt sätt (det finns många som inte kan) och sedan avaktivera färghanteringen i skrivarens drivrutin. Då har du fått förutsättningarna att få utskrifter med en kvalitet som är bättre än de bästa färgkopiorna.
 
Re: Re: Re: Skrivare för 6000kr, utskrift duger till dasspapper

stefohl skrev:
Det ska du nästan aldrig göra. Använder du en bläckstråleskrivare konverterar den till sin speciella variant av CMYK (ofta har ju dagens skrivare light cyan och light magenta också).
då tvingar du programmet att först konvertera bilden tillbaka till RGB och sedan konverterar den till sin CMYK-variant.

Nä, ger den en bra RGB-fil som är gjord i en färgrymd som kan hantera alla de färger som skrivaren kan återge. Adobe RGB är ju vanligt, en annan som ofta fungerar lite bättre är ECI-RGB.

Men viktigast är nog att ha ett program som kan hantera färgprofiler på ett riktigt sätt. Photoshop, även de olika varianterna (LE och Elements) gör detta.

Sedan är det enda som krävs att du ställer in ditt program rätt och har en bra profil för din skrivare :)

Befinner mig nog i samma situation som Pär.
Omöjligt att få bra färger på min i990 i rgb.
Funkar däremot väldigt bra med CMYK från PS.

Har även en lite större Ricoh 6513 med Fiery rip som själv tar hand om simulationerna med ypperligt resultat, så man är väl bortskämd.

Beslutade mig för att hoppa på senaste CPS erbjudande om endagarsutbildning i färghantering från kamera till skrivare, skärmkalibrering etc. Måste få ordning på det förr eller senare, verkar inte finnas några genvägar........

Jerry
 
En liten snabb sidofråga: Blir det verkligen billigare per kopia att skriva ut själv på en riktigt bra skrivare som t.ex. i9950 istället för att beställa från t.ex. fotolabo? Eller är det bara det att man får mer kontroll om man gör det själv?
 
judas skrev:
En liten snabb sidofråga: Blir det verkligen billigare per kopia att skriva ut själv på en riktigt bra skrivare som t.ex. i9950 istället för att beställa från t.ex. fotolabo? Eller är det bara det att man får mer kontroll om man gör det själv?
Jag räknade ut att med Fotopapper från Clas-Olsson 170Kr för 50 ark och fyra utskrivna bilder per ark blir pappers kostnaden ca 90 öre och det kostar kanske en krona per utskrift. Jag brukar därför säga att kostnaden därför är ca hälften av vad jag får betala hos min lokala labb-Nisse. Andra som typ TomsHardware har räknat ut kostnaden till 1.10 per utskrift.

Det som imponerade mig var att jag fick bättre färger på mina utskrifter med en Canon IP4000 än vad jag fick från Fuiji Film samt att bilderna var vattenfasta. Utstrift kvalitén på tex Ilfords Smooth Perl papper blir mycket bättre men då åkar även priset banska bra per utskrift då man betalat 240:- för 30 papper vilket ger en utskriftskostnad på ca 9:- per A4 eller 2:50 för 4st mindre bilder på A4 så man får fyra st A5 bilder.

Jag tycker det blir billigare än på labb med tanke på väntetid, kvalite och service :)
 
Re: Re: Re: Re: Skrivare för 6000kr, utskrift duger till dasspapper

Jerry Gladh skrev:
Befinner mig nog i samma situation som Pär.
Omöjligt att få bra färger på min i990 i rgb.
Funkar däremot väldigt bra med CMYK från PS.

Har även en lite större Ricoh 6513 med Fiery rip som själv tar hand om simulationerna med ypperligt resultat, så man är väl bortskämd.

Om du får ett bättre resultat när du skriver ut bilden i CMYK-läge än i RGB, då är det något som är felinställt. Vilken återgivningsmodell använder du? Perceptuell lämpar sig väl när du har bilder med mycket intensiva färger. För mer normala bilder tycker jag att resultatet blir bättre med relativt färgvärdre.

Och naturligtvis blir det enklare med en bra RIP. De flesta sådana program har ju en avancerad färghantering. Jag använder en RIP som är anpassad för bläckstråleskrivare från Epson som heter ImagePrint. Den ger utskrifter med mycket bra kvalitet av både färg och svartvita bilder.

MVH/Stefan
 
judas skrev:
jim engström: fast bläcket lär väl kosta endel också? :)
Jag räknade med det men skrav det inte då jag hoppades att folk skulle förstå att en utskrift utan bläck knappast är en utskrift :-D

Men bläck är även det billigt i typ Canon IP4000 där var kasset går på 109 Kr på Clas Olsson. Det kan låta dyrt, men då är var patron ungefär lika stor som en BCI24c färg patron som kostar 180 Kr för tre färger. Med andra ord så kan du göra fler utskrifter till ett mindre pris.

Canon IP 4000 är en mycket bra skrivara som gör lite för bra kvalite om man skriver ut på vanligt pappar. Men om man använder programet InkSaver kan man slå upp detta till 40 % och fortfarande få dugliga utskrifter.

Puplex gör även det att man spar in lite då man lätt kan skriva ut dubbelsidigt. Att tex skriva ut dockument som en A5 bok gör att man får in fyra sidor på en sida.

Men även som vanligt dubbelsidit spar man en ganska stor kostnad.

Men om du köper specialbläck som de tex har på "Svenska Kort" på södermalm/Stockholm och Liford pappar så är alla ekonomiska fördelar borta :-D
Men fanken vad bra det blir.



Inköps kostnad! Va, köpte inte ni era skrivare från en pundare på Sergelstorg?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.