Annons

Skrammel i ny 400D

Produkter
(logga in för att koppla)

falke

Aktiv medlem
Jag har precis varit och hämtat ut en ny 400D och har tre små funderingar som jag hoppas ni kan svara lite snabbt på....

1. När jag vänder kameran upp och ner eller skakar lite försiktigt hörs det ett svagt skramlande ljud. Skramlar det även hos fler än min 400:a?

2. Jag fick bara tryckta manualer + mer info på tyska, franska och italienska? Ingenting på engelska mer än rabatthäftet och inget på svenska? Ser de likadant ut för er andra som har köpt den?

3. Var är motljusskyddet? Jag är van vid att ett motljusskydd alltid följer med ett objektiv men här kan jag inte hitta något. Saknades detta även hos er andra?

Har ingen 400D, men väl en 350...
Fråga 1:
Det är 2 små metallarmar till blixten som i nerfällt läge låter men tystnar när du fäller upp blixten, inget att oroa dig för...

Fråga 2:
Köpt kameran i sverige? Kontakta affären.
Köpt utomlands? Kontakta canon och köp av dom.

Fråga 3: det följer inte med något motljusskydd till EF-s 18-55 objektivet.

Tack för ditt svar, Rickard!

Du har rätt, tack och lov. När blixten är uppfäld låter det inget... en sten föll just nu från mitt hjärta.

Kameran är köpt fån Inwarehouse (inmac.se) som vi använder för en del datatillnehör på jobbet. När jag kollar på garantisedeln står det Canon Deutschland på den, så den är nog avsedd för den tyska marknaden snarare än den svenska. Men garantin måste väl gälla i sverige eftersom den är köpt här.... eller hur?

Jag hittade en länk till en engelsk manual och har laddat ner den men skulle gärna få tag i en svensk manual. Någon som har en länk... eller tror ni svenska Canon ställer upp med en sådan?

Hej Bengt.

Det borde stå på deras (InWarehouse) sida att det är en importkamera tycker man.Dock så är det klart att garantin gäller.

Att du själv får slänga upp 3-400kr för en manual på svenska är jag nog rädd för då det inte finns några i t.ex. PDF att ladda ner så vitt jag vet.Och Canon lär nog tyvärr inte ställa upp med en sådan gratis om det var det du menade.

Sedan är det säkert den inbyggda blixten som skramlar,precis som Rickard säger.

Orkar inte starta ny tråd så snor denna min 30D skramlar men det är väl bara saken som känner av bilder i stående format som låter?

Robin Gyllander skrev:
Orkar inte starta ny tråd så snor denna min 30D skramlar men det är väl bara saken som känner av bilder i stående format som låter?

Skramlar den när du har blixten uppfälld ?

Annars så är det säkert metallarmarna till blixten som skramlar, min tidigare 20D skramlade också när blixten var nedfälld.

/kent

Bokeh skrev:
Skramlar den när du har blixten uppfälld ?

Annars så är det säkert metallarmarna till blixten som skramlar, min tidigare 20D skramlade också när blixten var nedfälld.

/kent

När blixten är uppe så är den tyst.

kameran låter ändå

jag har precis köpt en 400D och denna skramlar det i även om blixten är upp och även om man håller i själva anordningen..

de låter som en skruv är lös för att beskriva
ljudet, vart in å "skakat" likadana kameror i
i andra butiker men dessa skramlar de bara ifrån
blixten

kan jag byta ut denna mot en ny?

reagerade på skramlet direkt när jag
fick ur den ur kartongen

Är det inte så att det är sensorn för stående och liggande bilder som spökar?

jaru det vet jag inte, men iom att de andra 2 jag skakade, 1 på siba (demoex) å en på expert (demoex) så lät ingen av dem på det sättet, de fanns bara ett vickande ljud från blixtens uppfällningsanordning.. annars var dom tysta.

Det har stor betydelse hur bullrigt det är omkring dig, om du ska tycka att du hör lägesgivaren eller ej. I normal hemmiljö (inga dunka-dunkaspelande ungar!) hörs det oftast, men i en butik är det vanligtvis musik och sådant, så givarens rörelse blir överröstad.

har bytt ut kameran mot en ny nu
och jag kan säga att på den nya kameran
hörs inget annat än blixtens uppfällningsanordning
så nu e allt frid å fröjd! =)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar