Annons

Skolfotografen får sona

Produkter
(logga in för att koppla)
Om jag vore killen skulle jag krävt ett betydande skadestånd och polisanmält om jag inte fått det.

/Pontus

molarin skrev:
Rent hypotetiskt; om de nu har utgivaransvar så borde väl V&S kunna satt dit dem för ABSOLUT-trycket?

<OFF TOPIC>

Möjligen tröjtillverkaren i sånt fall, men jag tror inte att v&s har copyright- eller tm-skydd på ordet absolut i alla sammanhang heller..

Rent hypotetiskt så tror jag att det är ok att t.ex. kalla sin marknadsföringsfirma Absolut Marketing, men inte sitt whiskeymärke Absolut Whiskey.

Eftersom tröjtryckeriet inte säljer sprit med "absolut", så kan nog inte v&s mycket göra..

För övrigt är alla de så populära absolut-lekarna mycket bra marknadsföring för vodkan, varför de hittills inte brytt sig om att bråka. (Enligt min lärare i marknadsföring).

Länk till roliga(?) absolut-bilder: http://adbusters.org/creativeresistance/spoofads/alcohol/

</OFF TOPIC>

Tycker faktiskt att Disney kunde ha bjudit på mer än en varning i det här fallet. Att fotografen "fått sona" håller jag inte med om.. På vad sätt drabbas han av en varning?

Mvh. Adrian

Dove skrev:
Om jag inte minns fel så var det någon tvist om det ordet mellan Absolut Records (eller vad de heter som ger ut Absolut music och allt annat skit) och nån annan part. Om mitt minne inte sviker vann Absolut Records då de tydligen registrerat ordet som sitt varumärke.

Men det är ju som sagt en branschrelaterad fråga.. Absolut Music och Absolut Records ligger rätt nära varann i namn och kan förväxlas, vidare så är båda i musikbranschen. Låter det iaf som.. =)

Det finns flera företag som heter samma sak och alla har prv-registrerade namn. Är de i olika branscher så brukar det gå bra..

Mvh. Adrian

P.S. När jag läst igenom ditt inlägg ordentligt så blir jag illröd i ansiktet av skammen. Men det tas inte bort. Min idioti måste bestraffas så att jag lär mig att läsa ordentligt i fortsättningen. =D

Larvigt alltihop tycker jag.
Om nu någon ska stämma någon så är det eleven som skall stämma fotografen.

Vad jag vet så har vi i det här landet (än så länge i varje fall) rätten att framföra budskap, åsikter eller vad man nu vill kalla det för.
Och detta gäller väl ungdomar också. På något vis tycker jag att elevens t-shirt ger uttryck för det samhälle vi lever i.

Sen tycker jag att det är oroväckande att vi går åt samma håll som det stora landet i väst - advokaternas Mecka - minsta lilla feltramp och du kan bli skadeståndsskyldig.

En kamrat till mig säger att dagisbarn i USA hade målat Disneyfigurer på en vägg och att Disney hotat med att stämma dem för varumärkesintrång...

"Go figure!" som man brukar säga "over there"...

--jalle

Dove skrev:
Haha... Jag skrev ju detta i den tidigare tråden om detta! :)

Jag undrade om han hade fått tillstånd av Disney för detta! Disney brukar vara riktigt duktiga på att hålla koll på sina varumärken och drar sig inte för att sätta dit folk som missbrukar rätten till dem.

Rätt åt fotografen!

JalleS skrev:
En kamrat till mig säger att dagisbarn i USA hade målat Disneyfigurer på en vägg och att Disney hotat med att stämma dem för varumärkesintrång...
Ja, Disney är väl ett av de värsta företagen när de gäller att hålla i sina varumärken.
Jag vet att de brukar ge löjligt höga böter om man använder deras figurer utan tillstånd.

Dove skrev:
Om jag inte minns fel så var det någon tvist om det ordet mellan Absolut Records (eller vad de heter som ger ut Absolut music och allt annat skit) och nån annan part. Om mitt minne inte sviker vann Absolut Records då de tydligen registrerat ordet som sitt varumärke.

För det första så heter deras skivor Absolute osv vilket alltså inte kan liknas med V&S varumärke Absolut. Däremot var det en tvist för nästan 10 år sen angående Ugglas samling "100% Uggla - ABSOLUT inget annat". Den tvisten vann V&S varför Uggla fick ta bort ordet "Absolut" från titeln. Varumärken har ingenting att göra med vilken bransch det gäller, är någonting skyddat så är det.

Det var med Absolut Vodka tvisten uppstod.

Fast jag tycker mer synd om skoterklubben som döpte sig till Fjälls Ängels, gissa vilka dom fick efter sig!

/Joakim

LupoSvedese skrev:
Varumärken har ingenting att göra med vilken bransch det gäller, är någonting skyddat så är det.
Varumärkeslagen:
6 § Kännetecken anses förväxlingsbara enligt denna lag endast om de avser varor av samma eller liknande slag.
16 § Varumärke registreras i en eller flera klasser av varor. Indelningen i klasser fastställes av patent- och registreringsverket
Däremot vill jag minnas att det möjligen finns en grad av inarbetning av ett varumärke då man uppnår ett bredare skydd. Men jag minns inte detaljerna och hittar inget i varumärkeslagen om det nu.

Men jag gissar att även marknadsföringslagen kan komma ifråga för såna här grejer.

Tack, Jim! =)

Inarbetning kan, också enligt vad jag kommer ihåg, ge mer skydd.

Nu har jag inte mina böcker här, men det skulle vara intressant om någon kan mer om marknadsföringslagen och kan reda ut detta!

Robert S> Ser du ingen likhet mellan Absolut och Absolute? Enligt vad jag förstår skulle det t.ex. inte vara tillåtet att starta Finlandstrafik under exempelvis namnen Vikinglinjen eller Siljalinjen, just för att förväxling lätt kan äga rum.

Stämmer min tolkning ovan (som jag även gett uttryck för tidigare) så blir ju skillnaden mellan Absolut och Absolute knappt nämnvärd. Försök dig gärna på att börja buteljera vodka under namnet Absolute om du tror något annat.

/Adrian som svarar med samma ton när han känner att det är på sin plats.

V&S har varumärkesskyddat Absolut, Absolute, m fl variante av stavningen i alla länder där vodkan säljs.
En svensk tjej i Australien sålde egendesignade badkläder under namnet Absolute Beach och det kunde V&S inte gör anågot åt för dom hade inte skyddat namnet där.
Då beställde en V&S-anställd baddreäkter från henne för leverans i England och när paketet kom fram hade hon gjort sig skyldig till varumärkesintrång i England och åkte dit på miljoner i skadestånd.
Det finns beskrivet på nätet men jag hittar inte stället just nu.

Men det ger ju en hint om var V&S hämtar pengarna dom mutar G P o andra med.

Ursäkta den bedrövliga stavningen, var nog inte vaken när jag skrev :-(
ZZZzzzzzzzzzzzzzzzzzZzzzzzzzzzzZzzzzzzzzzZzZzzZ

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar