rikitikitavi
Aktiv medlem
Det är en bra frågeställning! Frågan är om man kan likställa bilder på Facebook med verkliga livet? Jag håller med att man kan ta bort bilder på ens barn när de kommer i tonåren. Men, är inte skadan redan skedd då?
Jag är själv inte exemplarisk, men jag har faktiskt börjat fråga mina barn 8 och 12 år om jag får lägga ut bilder på dem. Nu är det rätt sällan jag gör det och de har kläder på sig.
Ja jag vet inte helt säkert svaret själv, det är så nytt för oss med den här nya sociala tidsåldern och vi får panik över det ena och det andra och vet inte hur saker egentligen påverkar oss framöver eller har den vetskapen tror jag förens långt framåt och då kanske vi har svaren på det, tror framförallt våra egna barn kommer vara rätt "skolade" om man jämför med oss( mig iaf ) i hur man ska bete sig på sociala medier.
Om det blir som med "videovåldet" på 80 talet som det blev moral panik om och sedan visade sig till viss del var rätt obefogat,
eller om folk verkligen blir drabbade känslomässigt så skadan blir svår att reparera pga hur folk blir påverkade.
Och på frågan om en borttagen bild skulle vara "för sen" med att ta bort i tex tonåren då om man lagt upp en "skämmig" bild, där tänker jag samma sak som med "fotoalbum" exemplet, om du haft en bild där och 200 vänner sett det där albumet och den skämmiga bilden, är det inte också lika för sent? och hur farligt är det egentligen om det är en rätt vardaglig bild? Vet inte vad det skulle kunna vara för bild man skulle kunna ta "skada" av så där flera år i efterhand, och trodde jag det skulle jag aldrig ha satt in den i något album i första hand
Sedan( detta är bara min egen åsikt) tycker jag vi är lite för beskyddande av våra barn i största allmänhet idag överlag( nu menar jag inte i det här specifika fallet med naket på internet för det är jag helt med på, och publicerar inget sådant för det är privat för mig),
vi är så oroliga över hur vi pratar med barnen och söker råd från allt om hur och vilka ord vi får använda och om sättet vi pratar med dom är skadligt eller ej, eller huruvida kosten är farlig för dom på olika sätt och hur vi ska uppfostra dom i största allmänhet.
Det är som att vi inte litar på vårat eget förnuft alls i dagens samhälle, då man förr om man var villrådig frågade sina egna föräldrar kanske eller någon vänt man hade förtroende för är man nu istället med i 10 olika grupper där "psykologer" från internet eller andra som inte har någon utbildning alls kommer med råd.
Man ser hur det påverkar människor idag, alla får panik och klarar inte att ta de där besluten själva längre, och gör de det är det en ständig stress för om dom varit en bra förälder som tog det beslutet
Ett sidospår men kände att det för mig lite hänger ihop med hysterin om sociala medier och hur vi ska tänka förnuftigt där ibland.