Advertisement

Annons

Skola till hösten 2009

Produkter
(logga in för att koppla)
En del uppgifter ska vara digitala, en del ska vara analoga.. Men oftast får man bestämma själv.

Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta för att de rivit Viebäcks sista mörkrum förra sommaren. För mig kanske det var bra som huvudsakligen var analog innan jag började på skolan, det har ju gjort att jag tvingats lära mig photoshop ordentligt på ett sätt jag kunnat råka missa annars. Jag älskar analogt, men jag har svårt att se någon framtid i det eftersom jag är ganska dokumentär och förmodligen hamnar på en redaktion om jag gör plåtandet till ett jobb.

Ok, då är jag med på hur det ligger till. På vilken nivå ligger er utbildning rent allmänt? Vad har ni för inriktning förresten? Jag tänker om ni är riktade mot det dokumentära eller mer på studioarbete, reklam, konst eller är det obestämt egentligen men så har ni uppgifter inom de olika facken? Börjar den med grunderna och sånt eller förutsätts ni kunna en hel del innan? Hur sker uttagningen med arbetsprover och sånt? Om jag inte missuppfattat det har ni väl provdagar innan antagning också?

Vad har ni för STORA uppgifter? Vi har t.ex tre tunga reportage vi gör. Yrkesreportaget, Socialreportaget och Utlandsreportaget. Nu har vi ett månadslångt projekt tillsammans med Anders Petersen bland annat och jag tror Pieter ten hoopen ska vara någon sorts mentor för utlandsreportaget.

På viebäck är det väl tänkt att tonvikten ska ligga på det dokumentära men så har vi ändå grundläggande utbildning i olika studiomiljöer. Vi har haft workshops med gästföreläsare inom både mat, produkt, studioporträtt inne och utomhus osv. Många uppgifter är också fria i sin karaktär så om vi har en t.ex. porträttuppgift kan man gå ut på stan och möta folk eller så kan man lösa det i studio så man kan vinkla sin utbildning mycket själv också beroende på vad man vill fördjupa sig i.

vad kostar det och gå på olika skolor? klara man sig men csn?

Ja om du läser på en folkhögskola i Sverige klarar du dig ju på csn. Om du har en buffert för en del klumpsummor för utlandsresor och sånt som kan tänkas dyka upp. För skolor som fortfarande ägnar sig åt analogt fotograferande och inte ligger mitt ute i skogen kanske det är svårare att hålla i pegarna. Där jag går går det inte åt några pengar alls första terminen men däremot på våren då vi har en månads utlandsresa inbyggt i kursen..

Jag för min del undrar vilken utbildning man ska välja om man är ute efter att få jobb direkt efter. Vilka utbildningar är jobbsäkrast? Jag vill ha någon med bildjournalistisk inriktning.

Då hade jag defenitivt sattsat på Biskops, dem har ju nästan alltid job direkt.
Men personligen tror jag att man kanske tjänar mest pengar om man jobbar med reklamfotografi, men det är kanske också mer slitit. Vill du jobba med reklam kanske du ska gå Gamleby. Men sök båda oavsätt om du har någon förutbildning eller inte. Jag kom in Gamleby med mediagymnasie som ända förutbildning.
Håller inte med tidigare inlägg om att fotobranchen är omöjlig, tvärtom är den enormt rolig! Är man en driven och kreativ person kommer det alltid att finnas job.

Jag har letat lite och vart intresserad av brobygrafiska.

Men det jag är mest inriktad på är modefotografi och konstfoto.

Hej!

Jag är också uppe i processen att söka skolor till hösten. Just nu läser jag foto heltid på Art College i Göteborg. Jag känner att jag skulle vilja syssla med konstdokumentärt foto. Men det är inte sagt att jag stänger öronen, utan kommer säkert finna intresse i allt möjligt ju äldre jag blir. Det är lättare att säga vad jag inte vill än vad jag vill så att säga. Och det är reklam/produkt eller där det mesta kretsar kring studiomiljö och man har kontroll på allt.

Jag kommer söka HFF och kanske Biskops Arnö. Men om jag inte kommer in på någon av dem vet jag inte vad jag ska göra riktigt. En del av mig säger att så länge jag får tid att fotografera spelar det ingen roll vilken utbilning jag väljer och den andra sidan säger att jag måste sätta mer press på mig. Att omges av fotografer som är många gånger bättre och där man kan ha en dialog och diskussioner på en högre nivå. Jag går en slags grundutbildning nu som varit väldigt givande. Men vill ta ett steg frammåt.
Det verkar inte som om det finns mycket emellan folkis och de högre utbildningarna.

Men jag blev lite nyfiken på vilken utbildning du, Hampus, går. Det hade ju varit grymt att få tex. Anders Petersén som gästlärare!

Gillar du analogt kan du också söka Kulturama i stockholm men det kostar 40.000 per termin. Ingen av mina vänner som gå där har ångrat sig.

Fotolinien (år 1) 41 000 kr/termin. Studiomedelsberättigad.

Högre fotografisk utbildning (år 2) 28 500 kr/termin. Studiomedelsberättigad. Bärbara Macdatorer ingår i priset.

Observera att Kulturama har fått statsbidrag till linjeavgiften för Högre Fotografisk Utbildning. Detta medför att avgiften är lägre jämfört med våra andra utbildningar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar