Flash Gordon
Aktiv medlem
Nivån på DR är tillräckligt hög på canons kameror, om den inte var det skulle inte Canon vara dubbelt så stora som nikon.
Ärligt talat, Vilka har problem med canons DR? Nikon fotograferna alltså fanboysen. Vill alltid hävda att (sin) kamera är bäst. Sedan har den andra gruppen där Jonas är styrelse ledamot i Canon hater gruppen.
Nikon måste vara oandvändbar över bas ISO för där är Canon bättre enligt mätningar. Om man ska Gå på siffror. Att vissa sitter o studerar dxo siffror som bibeln istället för att använda kamerorna o jämföra i real life säger mer om deras fanboys egenskaper.
Jag har aldrig haft några problem med att få till bilderna oavsett kameramärke. Ingen kund har någonsin sett skillnad heller. Däremot på analoga tiden med dia film o ett DR på typ 7 steg då var man begränsad för vissa motiv o fick lösa det så gott som det gick.
Om man idag inte klarar av att ta bilder med en Canon kamera då har man bristande kunskaper i PS o då kvittar kameramärke.
Jag har så svårt att förstå hur en del blir fanboys till ett kameramärke, det ör en KAMERA.
Håller helt med. Teknokrater vill gärna tro på siffror. Fast bilder och mat är ungefär samma sak. Man kan inte mäta varför man trivs med en viss kamera men inte med en annan.
Det handlar om tycke och smak. En del av oss är teknokraten och tror på siffror och läser förmodligen allt bokstavligt.
En del av oss andra tror mer på vilket resultat vi får och hur hela systemet fungerar.
Jag har inga problem med att fota med Fuji halvformat och tycker många av mina bilder blir tillräckligt bra.