Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skivbolag snodde mina bilder, vad göra?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag väntar på deras bud just nu. Diskussionen rör sig om vilka priser som är rimliga att utgå ifrån.
 
Gud så spännande!!! Jag är dock övertygad om att det är bandet som i slutänden får betala kakan.

Produktionskostnaden ökar = mindre pengar kvar till arvode.

Om bandet bestrider och hävdar att detta ligger utanför produktionskostnaden kanske de kan vinna, men att bli ovän med skivbolaget är inte det smartaste draget för dem.

Om jag förstått det hela rätt så var det väl inte bara dina bilder på skivan? Finns det fler stulna bilder så borde skivbolaget vara livrädda för att detta blir publikt. Aftonbladet skulle säkert kunna gotta sig i detta rejält då historien verkligen har samtliga ingredienser för att bli nått snaskigt. Lilla stackars fan-fotografen blir bestulen av stora elaka skivbolaget. Bild på dig uppifrån med din kamera i handen (så liten kamera som möjligt), sittandes brevid datorn med hemsidan, fanposters på väggarna, samt en bild på skivbolagets VD aningens underifrån när han ser stressad och extra elak ut. Sen en inforuta med texten "Efterlysning! Är dina bilder också med på skivan? Kontakta oss, vi hjälper dig i kampen mot Tjuvbolaget!"
 
Det jag befarade var sant. Efter 13 sidors spännande läsning får man fortfarande inte veta hur det har gått.

Berätta! :)

// Rasmus som är mkt nyfiken...

p.s Då jag har flera vänner i musikbranschen förvånas jag inte över någonting längre, när det kommer till skivbolag och förlag. Avtalsbrott och diverse annat smaskigt verkar mer regel än undantag oavsett om det gäller bilder, låtar, texter, produktioner eller kompletta avtal. d.s.
 
Jag har skickat brev till dem om att de ska föreslå en summa. Det har gått två veckor men jag har fortfarande inte hört nåt! Kan de vara så idiotiska att de struntar i det??
 
Det kan dom visst vara det!!!

Ingen ovanlig taktik från "bildtjuvar", lite struts över det hela....

På dom bara!!! (Skrev du nåt senaste datum när du önskade svar? Det borde du ha gjort...)
 
BenHur skrev:
Det kan dom visst vara det!!!

Ingen ovanlig taktik från "bildtjuvar", lite struts över det hela....
Då får de skylla sig själva. Det är nämligen saker på gång med den gruppen som gett ut singeln...

LeadHead skrev:
Skicka ytterligare ett brev och meddela att nästa kommer att innehålla en faktura på vad du tycker att de ska betala...?
Jag har ju redan skickat en faktura med vad jag tycker de ska betala ;p

Har skrivit ett brew till, med datum det också.
 
Carina..

Skickar du fler brev så skicka rek med mottagarbevis. Om processen går långt så kan du alltid hänvisa till att dom faktiskt FÅTT breven xxx datum.

Håller med många andra här, spänningen är olidlig!!

Jag behöver inte heller pusha på dig, dun stubin verkar precis lagom :)

Jag har suttit i nästan 1½ timme och läst den här tråden nu. Jag har också märkt att du har några hundra vänner här på fotosidan(inkl mig) som står bakom dig. Du är inte ensam.

Lycka till..

(Gissa om den här tråden blir bokmärkt!!)
 
Jaha, då var det dags att anlita advokat då. Skivbolaget har struntat i att ge mig ett förslag på ersättning trots påminnelser...
 
Damn it... Ja då är det ju inte mycket annat att göra än att gå till domstol.

Personligen skulle jag gå till Teste då jag misstänker att han är den som är mest kompetent i landet på sånt här.

Lycka till!
 
Vad heter gruppen så vi kan sno deras musik :)

Det verkar ju vara ok.

Om alla tankar ner deras musik så drabbas skivbolaget mycket hårdare än att ge dig pengar som du har rätt till.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.