Annons

Skiva till gästerna

Produkter
(logga in för att koppla)

Rena

Aktiv medlem
Hej!

Har tillsammans med en annan medlem här på Fotosidan fotat min systers bröllop.
Tanken är att göra en skiva och skicka ut till gästerna i samband med tackkorten.
Skall jag göra en skiva som enbart går att köra i datorn eller skall jag göra ett bildspel och bränna det på DVD?

Vilket program rekommenderar ni?

Tacksam för idéer, synpunkter och idéer!
 
Rena skrev:
Hej!

Har tillsammans med en annan medlem här på Fotosidan fotat min systers bröllop.
Tanken är att göra en skiva och skicka ut till gästerna i samband med tackkorten.
Skall jag göra en skiva som enbart går att köra i datorn eller skall jag göra ett bildspel och bränna det på DVD?

Vilket program rekommenderar ni?

Tacksam för idéer, synpunkter och idéer!

Jag skulle bränna en cd-skiva med jpg filer i rooten. Många dvd spelare idag kan visa jpeg filer på en cd-skiva.
 
Många spelare ja, men långt ifrån alla.
Vill ha nått som ALLA spelare klarar, eller iaf merparten!
 
Rena skrev:
Många spelare ja, men långt ifrån alla.
Vill ha nått som ALLA spelare klarar, eller iaf merparten!

Bränner man bilderna i roten på skivan kan man köra dom i en DVD spelare eller i datorn allt efter behag.
 
Rena skrev:
Många spelare ja, men långt ifrån alla.
Vill ha nått som ALLA spelare klarar, eller iaf merparten!

Har ALLA gäster DVD-spelare överhuvudtaget?

Kommer du verkligen att behöva en DVD-skiva för bildena räcker det inte med CD. Då kan alla med dator se bilderna där i och de som har DVD som klarar JPEG kan kolla i den. Tänk på att bilderna ofta inte kan vara hur stora som helst om en DVD-spelare skall spela upp dem. Jag har upptäckt att många DVD-spelare som skall klara JPEG inte klarar bilder som är större än 1 MB.

Hur som helst det finns en programvara från ROXIO som jag använde en gång (jag kommer tyvärr inte på vad den hette nu men den följde nästan garanterat med i EZ CD Creator). Om du skapar en VCD med den så kan du automagiskt skicka med en spelare (programvara) på CD-n som gör att de som använder dator men inte har programvaran får den på köpet s.a.s. Då kan de som har DVD-spelare bara dra igång den JPEG-stöd eller inte

PPE
 
Nu börjar det likna något! Skall kika på Roxioprogrammet.

Varför jag tänkte köra på DVD var att jag får plats med mycket mer, men nu när du säger det så räcker nog en CD i VCD format.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.