Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skit på sensorn efter en vecka!

Produkter
(logga in för att koppla)

Linis

Avslutat medlemskap
Har haft 5D huset i en vecka och har redan fått skit på sensorn. Har försökt blåsa med en blåsbälg men det tycks bara bli värre.
Har läst gamla trådar och har förstått att man kan fixa själv med lite olika medel. Men borde inte detta gå på garantin? Om jag inte är helt fel ute så har Canon sitt kontor någonstans i Solna. Kan man åka dit och be dom rengöra sensorn på plats?
 
Jag hittade skräp på min 40D efter två dagar. Men den motoriserade rensmojängen fixad det. Den gången.
 
Linis skrev:
Om jag inte är helt fel ute så har Canon sitt kontor någonstans i Solna. Kan man åka dit och be dom rengöra sensorn på plats?

Kan vi inte åka allihop?

(sorry, kunde inte låta bli..
Grattis till en trevlig kamera!)
 
Jag brukar lämna tillbaka skorna när dom blir skitiga, gör inte alla det? Alt. köper nya ;)

Hehehe, trodde väl bara inte den skulle bli skitig så snabbt.
Skämt & Sidor, har dom verkstad i Solna? Hade varit grymt om man kunde åka dit och lämna in den istället för att skicka och ha sig. Antar att det kostar en slant men det är de värt, dammet måste bort.
 
Senast ändrad:
Hur hanterar folk sina kameror egentligen? Jag har aldrig haft några större problem med damm på mina kameror och har bara vart väldigt försiktig med objektiv-byten och oftast så rena miljöer jag kan. Nog för att det kan komma in damm vid flitig användning men hur f-n får man sensorn full med skit på en vecka? Rengör den i en cemetblandare?
 
Tyvärr skulle svärfar testa min. Jag lämnade honom och kameran själva i några minuter och när kom tillbaka så såg jag att huset stod öppet utan objektiv. Han hade alltså skruvat loss mitt objektiv och därefter börjat leta efter sitt som han skulle testa på. Under dessa minuterna hade det uppenbarligen "sprungit" in mängder av damm.
Irri, han visste tydligen inte att 5D drog till sig damm fortare än fortast.
Dammet syns från f/11 och uppåt.
 
Lina: Kan du inte höra med stället där du köpte din kamera? Jag har fått min kamera rengjord utan kostnader ett par gånger.
 
fsp skrev:
Hur hanterar folk sina kameror egentligen? Jag har aldrig haft några större problem med damm på mina kameror och har bara vart väldigt försiktig med objektiv-byten och oftast så rena miljöer jag kan. Nog för att det kan komma in damm vid flitig användning men hur f-n får man sensorn full med skit på en vecka? Rengör den i en cemetblandare?
Passsa dig då noga för att åka på safari eller till andra dammiga miljöer för då får du förmodligen gör ren sensorn varje kväll.
Å andra sidan är det inte mer dramatiskt att göra ren sensorn än att byta blöjor på ungen när det behövs.
Skaffa grejor och börja svabba.
Varför betala en verkstad bortåt 600 kr för något man gör själv på 5 minuter.
Eller skall man lämna in ungen också på barnavårdcentralen för blöjbyte?
 
Linis skrev:
Tyvärr skulle svärfar testa min. Jag lämnade honom och kameran själva i några minuter och när kom tillbaka så såg jag att huset stod öppet utan objektiv. Han hade alltså skruvat loss mitt objektiv och därefter börjat leta efter sitt som han skulle testa på. Under dessa minuterna hade det uppenbarligen "sprungit" in mängder av damm.
Irri, han visste tydligen inte att 5D drog till sig damm fortare än fortast.
Dammet syns från f/11 och uppåt.
Detta ska heller inte vara någon större fara, men din svärfar kanske inte stängde av kameran? Om sensorn är statiskt laddad (vilket man kan antaga att den är i viss mån när kameran är påslagen) så lär den dra till sig riktligt med damm.

Annars håller jag med Johan; jag har kanske blåst av min sensor med gummibälg ett tiotal gånger sen jag köpte den för ett år sen. Inget damm, vad jag kan se.
 
Flash Gordon skrev:
Å andra sidan är det inte mer dramatiskt att göra ren sensorn än att byta blöjor på ungen när det behövs.
Eller skall man lämna in ungen också på barnavårdcentralen för blöjbyte?

Så himla onödigt att bli påhoppad för att vara dum i huvudet så fort man skriver något i forumet. Frågan kanske inte var väl genomtänkt men det finns ingen anledning att vara spydig.
Liksom en annan gubbe som skrev "lämnar du tillbaka skorna så fort dom blivit skitiga".

Sensordamm är ju något som påverkar bilden negativt. Det kan ju lika gärna ha varit där när jag köpte kameran, jag märkte det först igår när jag körde med f16. Har läst liknade trådar när folk har skrivit "lämnar du tillbaka bilen för att du märker att den är smutsig".
Självklart inte, men jag hade lämna tillbaka bilen om den gnislat och jag hade lämnat tillbaka skorna om jag märkt att det var hål i sulan. När jag köper en ny produkt ska den vara i sitt bästa skick, och man ska inte behöva laga/rengöra helt nya saker.
 
Linis skrev:
...
Det kan ju lika gärna ha varit där när jag köpte kameran...

Precis! Det hände mej när jag köpte min första dslr ny. Upptäckte direkt en massa damm på sensorn så det blev lite jobb att lära sej hur man får bort de på enklaste sätt. När det väl var fixat efter några rengörningar så försvann dammproblemet i stort sett.

Min nästa dslr var mindre dammig men efter en renblåsning så försvann även det. Nu håller kamerans egen dammskakningsfunktion dammet borta.

Räkna dock med att göra ren sensorn själv typ en gång per månad om kameran inte har egen dammrensning.

/Leif

PS. Bry dej inte om dumheterna som skrivs. Tycker själv att det är mest pinsamt för de som skriver dom. DS
 
Linis skrev:
Så himla onödigt att bli påhoppad för att vara dum i huvudet så fort man skriver något i forumet.

Det kan ju lika gärna ha varit där när jag köpte kameran, jag märkte det först igår när jag körde med f16.

Märkligt att ljust detta med damm på sensorerna drar fram så heta känslor. Och givetvis ska ingen bli påhoppad för att fråga, forumen är ju till för frågor.

Ingen fotar väl i damm eller smutsfria områden. Och jag har iaf inte tillgång till rum med övertryck när jag ska byta glugg, så då kommer ju damm in, helt självklart.
När jag köpte min 30D så var det damm på sensorn, och då var den som sagt ny.
Canon förpackar väl inte sina kameror i dammfria lokaler med övertryck heller kan jag tro.
Dammet sitter där än då jag inte tycker det stör vid normal fotografering. När det stör så gör jag som Kent rekommenderar, själv är bäste dräng.
Och så jävla känsliga är väl inte sensorerna utan att man kan göra det själv med lite sunt förnuft.
 
Du får nog ursäkta om en del av oss blir lite spydiga när det kommer till damm på sensorn.
Det finns nog inget annat ämne som har så många trådar här på fotosidan.
Den som köper en dSLR får räkna med att få damm på sensorn. Det finns också massor med information om att det ibland finns damm redan när kameran packas upp.
Att göra ren den är faktiskt lika naturligt som att tvätta sin bil när det behövs.
Det är en del av det regelbundna underhållet och det är synd att så många inte insett det.
Sök här på forumet så hittar du mängder av information om hur man gör.
 
Och ni som säger att ni aldig har haft eller har damm på sensorn....ni har garanterat inte tittat efter tillräckligt noga......Det finns på alla sensorer, nya som gamla, nyss rengjorda eller inte. Det går helt enkelt inte att få en 100% ren sensor. Nu är det dessutom inte sensorn vi rengör utan AA filtret......

Tänk er själva. När spegeln far runt i huset så blir det ju orkan där inne. Ta sedan en zoom och titta på hur de bakre linspaketen rör sig när ni zoomar. De allra flesta zoomar fungerar idag som en luftpump....
 
Linis skrev:
Har haft 5D huset i en vecka och har redan fått skit på sensorn.

Men Herregud, sluta fota på så små bländaröppningar! Har du råd med så bra kamera så antar jag du köpt bra optik också som går att använda på större bländaröppningar?
 
Så, lägg ner disskussionen. Jag har fattat nu.
Blir till att gå och köpa rengöringskitt.
 
Lina det går troligen på ganantin om du haft kameran i mindre än 14 dagar.

Läser man på Intervision Visual Service AB:s hemsida så finns det en "uppackningsgaranti" som canon bjuder på. dessutom kan det ju vara så att dammet finns under AA filtret och då är det sensorbyte som gäller... Men det får vi väl hoppas att du slipper!

Kolla på:
http://www.intervision.se/sidor/fragor.htm
 
Re: Re: Skit på sensorn efter en vecka!

Danlo skrev:
Men Herregud, sluta fota på så små bländaröppningar! Har du råd med så bra kamera så antar jag du köpt bra optik också som går att använda på större bländaröppningar?

Dagens dummaste kommentar?
Vet du vad bländaren har för inverkan på bilden?
Verkar inte som det om du rekommenderar att inte använda små bländaröppningar.


/Thomas
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.