ANNONS
Annons

Skit på pentax-sensor :(

Produkter
(logga in för att koppla)
Kan se skräpet ligga där o skräpa om jag fäller upp spegeln?
Fram med dammsugaren eller?

I första han blås bort det med en "gummituta" typ revaxör eller nått. Inte med munnen och helst inte med luft på burk. Det fungerar nästan alltid.

Om inte kan man testa våt rengöring med pads och eclips rengöringsvätska. Använd bara prylar som är avsett för sensorrengöring!

Pentax har vissst gratis rengöring under garantin men damm på sensorn får man rätt ofta så det är nog bättre att lära sig ta bort det själv.

Nä, dammsugaren är nog ingen bra ide'..
Men en ren gummiblåsa (typ blåsborste utan borste eller apotekets örontvätt) brukar fungera bra - ställ kameran i sensortvättläge eller bulb, rikta kameran neråt och ge sensorn några rejäla blås. (OBS: stick inte in blåsan i kameran.)

/Anders

Finns massvis med disskusioer om detta, sök på sensor rengöring...

Själv blev jag dock mest förvirrad av all läsning, så jag håller mig till en gummituta. Har funkat fint hittills iaf, men lite smådrygt att man behöver göra det så ofta :(

Ofta? Tja, det beror på hur känslig man är.. jag tror att jag har blåst ren sensorn på min D30 en 4-5 gånger under de dryga tre åren jag haft den. Nu är det väl iofs säkert massor av bös på sensorn men det är sällan jag blir störd av det.

/Anders

Är säkert något fel på min kamera (*ist DS), för jag har fortfarande inte behövt ta bort damm och min är ett år... :)

Däremot så är sökaren skitig, men det är en annan sak. Den skiten syns inte på bilderna. :)

Hälsar
R

Roland Mabo skrev:
Är säkert något fel på min kamera (*ist DS), för jag har fortfarande inte behövt ta bort damm och min är ett år... :)

Däremot så är sökaren skitig, men det är en annan sak. Den skiten syns inte på bilderna. :)

Hälsar
R

Jag har också klarat mig, i två snart utan rengöring. Det sitter ett par små korn på sendorn nu, men inte tillräckligt mycket för att skall göra rent, men det börjar väl närma sig. Jag byter objektiv ofta, men försöker undvika att göra det i inomhusmiljö om jag kan. Dessutom har jag hepafilter och jonisator i kamerarummet för att minimera partiklar i luften. Men förr eller senare kommer det ju in skit. Blåsa bort dem från sensorn borde vara enkelt, men att få ut dem ur kamerahuset svårare. Blir de kvar därinne så fastar de ju snart igen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar