Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skit bilder på Hård Kritik!!!

Produkter
(logga in för att koppla)

Teqqi

Medlem
Hej alla!

Jag blir så besviken, så arg när jag ser att så många skit bilder är inlagda på hård kritik.

Varför lägger man upp dessa bilder? dessa skit bilder som vilken person som helst kan gå ut med sin lilla kompaktkamera och ta bilder med såå många fel.
Varför? Varför?
Dessa så kallade "fotografer" som lägger upp dom här skit bilderna hur kan dom vara så blinda ser dom inte felen själva ser dom inte hur dåliga bilder dom har lagt upp?
Ser man inte hur dålig bilden är själv inna man lägger upp den på -HÅRD KRITIK- så tycker jag att man ska hålla sig långt borta från den poolen.

Var e dom unika bilderna som ska vara inlagda på hårdkritik dom bilderna som är värda att kommentra/kritisera dom bilderna som är värda min tid.

/J.P
 
Men då är det väl bara för dig att svara dom där att det är "skitbilder".
För det är ju därför bilderna ligger där , för att få feedback!
 
Faktiskt undrar jag mer vart den hårda kritiken är? Poolen heter Hård kritik.
(och jag är medveten om att inte jag heller bidrar längre, men jag klagar inte heller på bilderna här då.)

Personligen tror jag (fortfarande) på att det bästa för att kunna höja kvalitén är att kommentera de sämre bilderna. Tala om att det är skit typ. De redan bra bilderna lär vi oss förmodligen inte lika mycket själva av att kommentera heller.

Fast visst hade det varit kul med en plats där man fann inspirerande högklassiga bilder också, men som hård kritik är utformad nu kan ju inte det vara syftet med just den poolen?
 
Re: Re: Skit bilder på Hård Kritik!!!

dessa skit bilder som vilken person som helst kan gå ut med sin lilla kompaktkamera och ta bilder med såå många fel
Det du anser vara skitbilder anser säkert fotografen vara mer värda än så, glöm inte att smaken är som baken - delad. Jag tycker du generaliserar.
 
Istället för att göra inlägg här så engagera dig och sprid din eminenta kunskap genom att kritisera det du anser vara skit bilder.

På detta sätt blir verkshöjden nådd om än på lite längre tid än vad du tycks önska i ditt inlägg...
 
CarlaKajsa skrev:
Istället för att göra inlägg här så engagera dig och sprid din eminenta kunskap genom att kritisera det du anser vara skit bilder.

Exakt.

Du skulle göra de flesta av oss, och dig, en stor tjänst genom att välja ut 10 skitbilder i dagens skörd och skriva det!

Per.

PS. Jag har inte kollat; du kanske redan gjort det. I så fall ber jag om ursäkt. DS
 
Ja men man kan väll lägga upp sin bild på en annan nivå en annan pool det finns trots allt pooler för olika bild nivåer
 
Re: Re: Re: Skit bilder på Hård Kritik!!!

Jatsy skrev:
Det du anser vara skitbilder anser säkert fotografen vara mer värda än så, glöm inte att smaken är som baken - delad. Jag tycker du generaliserar.
Fast jag är egentligen benägen att hålla med trådstartaren om att mycket är skit (även om jag inte skulle starta en tråd om det då.) Och faktiskt inte bara i hård kritikpoolen utan mer överlag. Fast så är jag väldigt kräsen förstås..

Jag kommenterade mycket förr men tappade inspirationen till det någonstans, men kanske är jag på gång igen. Tror nog jag har lite att tycka om en hel del bilder och iom att jag yttrade mig här nu är jag väl skyldig att göra det under en och annan bild med kanske.. Jag ska.
 
bildpolerna är i dagläget inte uppdelade efter hur bra bilderna i dem är utan istället efter hur hård kritiken ska vara! - du tänker alltså fel ;)

i övrigt så är jag för att det skulle vara en sådan indelning där de olika polerna är baserad på kunskap o kvalite
 
Teqqi skrev:
Hej alla!

Varför lägger man upp dessa bilder? dessa skit bilder som vilken person som helst kan gå ut med sin lilla kompaktkamera och ta bilder med såå många fel.
Varför? Varför?

/J.P

Då måste vi väl först definiera vad som är rätt och fel.
Fel tekniskt eller fel motivmässigt?

Är du man att avgöra vad en annan person har för tanke och budskap med en bild?
Glöm inte att konst är aldrig fel.
Man kan gilla den eller ogilla den, men fel är den aldrig.
 
Tänk att jag råkar hålla med trådskaparen i stort om nivån på hård kritik. Det är så illa att jag har tröttnat på att titta in där. Idel kattbilder och bilder på gravida magar. Klart att jag överdriver en aning när det gäller bildtyperna men nivån har faktiskt fått mig att sluta titta.

Vi har haft denna diskution vid ett otal tillfällen tidigare. Vad vi enats om gång på gång är att om bara "fotograferna" skulle läsa poolens regler så skulle vi slippa många av alsterna........

Däremot anser jag det vara helt ointressant vilket redskap "fotografen" har använt. En system eller kompakt är totalt egalt för mig. Det är resultatet som räknas, bilden alltså och inte tekniken. Bilden får vara av hur låg teknisk kvalitet som helst så länge som den förmedlar en känsla eller berör mig på ett sådant sätt att jag tar bilden till mig.
 
Tycker bilderna återspeglar kritikerna i mångt och mycket. Nu är det länge sen jag kollade iofs så det kan ha ändrat sig. Men i stora drag så var det väl skitbilder och skitkritik enligt min uppfattning.

Där nånstans förlorade jag väl intresset att engagera mig tror jag.

/Maverick
 
Det här ämnet har återkommit så många gånger att forumet
dräller av trådar om saken. Sök och du lär finna läsning för
resten av helgen.

Kortfattat kan väl sägas att man i dessa trådar har kommit
fram till att bilderna läggs in i poolen Hård kritik pga att foto-
grafen vill ha ordentlig konstruktiv kritik för att utvecklas.

Den responsen borde finnas i poolen Bildkritik, men fungerar
inte enligt önskemål. Därför hamnar bilder som du, och många
andra, anser vara för undermåliga i Hård kritik. Det är enda
stället där det ges kritik av utvecklingsvärde för fotografen
ifråga.

Därtill råder det olika tolkningar av kriterierna för att lägga en
bild i poolen Hård kritik. I stort kan de sammanfattas till två
grupper:

a) de som tycker att fotografer kan lägga upp vilken bild som
helst, därför att denne önskar just hård kritik

b) de som anser att bilderna ska vara av högre svårighetsgrad,
vilket kräver ett större mått av begåvning och kunnighet av
fotografen

Svårt att göra många tusen medlemmar nöjda med så skiftande
ambitioner och kunskapsnivåer, kan man väl konstatera av detta.
 
Teqqi skrev:
Hej alla!

Jag blir så besviken, så arg när jag ser att så många skit bilder är inlagda på hård kritik.

Varför lägger man upp dessa bilder? dessa skit bilder som vilken person som helst kan gå ut med sin lilla kompaktkamera och ta bilder med såå många fel.
Varför? Varför?
Dessa så kallade "fotografer" som lägger upp dom här skit bilderna hur kan dom vara så blinda ser dom inte felen själva ser dom inte hur dåliga bilder dom har lagt upp?
Ser man inte hur dålig bilden är själv inna man lägger upp den på -HÅRD KRITIK- så tycker jag att man ska hålla sig långt borta från den poolen.

Var e dom unika bilderna som ska vara inlagda på hårdkritik dom bilderna som är värda att kommentra/kritisera dom bilderna som är värda min tid.

/J.P


Hej,

Vad är en dålig bild för något?
Att hojta om fel eller skitbilder är inte speciellt eftertänksamt, då allt är i betraktarens ögon.
Alla gör så gott de kan och har också olika smak.

Många av ens egna bilder ger en själv mycket känlsor,medans andra som ser bilden inte förstår budskapet.
Detta är helt naturligt, då våra tankar är en spegel av vårt förflutna.
Vi har alla formats olika.

VH Johnny
 
Jag håller också med om nivån i den poolen och har också slutat titta där. Att titta på för mycket "skitbilder" (det man själv känner är dåligt) är inte bra för ens utveckling. Istället ska man koncentrera sig på det som har potential att utvecklas (som man själv tycker är bra) och då utvecklas även ens dåliga sidor tror jag. Att kommentera så att även negativ kritik tas positivt är inte lätt men i poolen hård kritik kan man kanske kräva att fotografen ska tåla att bli sågad vid fotknölarna?

Tror inte det finns någon utsikt att på en sajt som fotosidan (och utan några som helst krav) få någon ändring till stånd. Reglerna är som dom är och vi får nog accceptera både bra och dåliga bilder i dessa pooler. Ett sätt att försöka åstadkomm mera självkritik är det man gjort i poolen GLÖMDA RUM och det som nu också börjar forma till sig med GATUFOTO, Man reggar sig och ansöker om medlemskap och i samband med det skriver en liten förklaring varför man vill bli medlem och hur man ser på sitt fotografernade samt exemplifierar med bildexempel vad för typ av bilder man tänker delta med. I kritikpoolerna är det nog svårt att ha det så varför dessa nog får vara öppna även fortsättningsvis (om man tänker ha dom kvar). För min egen del skulle jag inte sakna dessa pooler om de togs bort och istället utvecklade poolsystemet att få lite mera kompletta kategorier, och sedan införde medlemskap genom en enkel förklaring typ den som nu finns i Glömda rummet och kommer i Gatufoto. För att lägga in bilder får man alltså göra en liten förklaring där man tänker över sin egen fotografi och sitt bildskapande och det tror jag många skulle behäva göra. Nu är detta inget kvalitétsfilter i egentlig mening men det skulle nog ändå fungera lite grand som så ändå eftersom man får tänka över det man gör och vill göra. Givetvis är det fritt att kommentera i poolerna men att lägga in bilder där ska kräva en liten "programförklaring". Det tror jag fotosidan skulle må bra av och kanske även konflikter och dispyter/debatter som egentligen bottnar i olika smak kan minska med detta?
 
Att säga att något är skit är skitkritik.

Att tala om vad man anser är dåligt är bra och förhoppningsvis utvecklande kritik.
 
Graal skrev:
... Ett sätt att försöka åstadkomm mera självkritik är det man gjort i poolen GLÖMDA RUM och det som nu också börjar forma till sig med GATUFOTO, Man reggar sig och ansöker om medlemskap och i samband med det skriver en liten förklaring varför man vill bli medlem och hur man ser på sitt fotografernade samt exemplifierar med bildexempel vad för typ av bilder man tänker delta med. ...
Jag håller med dig här. Detta verkar lovande.

Framförallt tror jag det är ett verktyg som gagnar
fotograferna vilka har "kommit en bra bit på väg",
och som behöver mer kvalitativt motstånd i form av
respons från andra likvärdigt kunniga. Mao de som
tröttnat och flytt poolen Hård kritik.
 
Haha denna fråga i dess olika former dyker ständigt upp.

1)

För kanske ett år sedan hette den aktuella poolen nåot i stil med "Avancerade fotografer" "Duktiga" elelr något i stil med att man skulle ha varit duktig fotograf för att lägga upp bilderna där.

Detta fick dock mycket kritik etersom massor av folk klagade även då att det var en massa skit bilder. Vad hände? Fotosidan bytte namn till "Hård kritik" Kan ha varit det absolut sämsta namnet man kan välja.

Personligen tycket jag att man gott kunde behållit det gamla namnet men eftersom det byttes så brydde jag mig inte så värst mycket. Men en logisk person kan lätt räkna ut att det inte var ett bra namn. Men folket ville ha det och folket fick det.

Varför var det ett dåligt namn då?

Människan gillar att se mönster och att rangordna saker och ting. Vi har tre pooler idag.

Nybörjare - Kritik - Hård kritik.

Huh? Var ligger logiken i detta?

Logiskt vore:

Nybörjare - Medelnivå - Avancerad Nivå

Eller: Mjuk kritik, medel kritik, Hård kritik

Alla vet att det heter 1-2-3, inte 1-b-III
Man kan liksom inte blanda saker, för man försöker sortera up pdet ialla fall och göra det logiskt.
Finns det en nybörjarsak så vill man ha en fortsättning också.

Hårdkritik blir synonymt med Avancerad fotograf.
Man kräver lite kvalitet av en Avancerad Fotograf.
Men visst, det står Hårdkritik och det betyder att vem som helst kan lägga in sina bilder där, bara man vill ha hård kritik. Ganska meningslöst eftersom alla som vill ha kritik vil lväl ha hård effektiv kritik som är hjälpande. Men eftersom man inte anser sig vara så duktig så lägger man inte sina bilder där. Återigen så tänker man som om hård kritik är för proffs, vilket det inte är. Så Trådskaparen har alltså helt fel men helt rätt logiskt.


Om vi nu ska följa Fotosidans defination för den sista kritikpoolen så kan vi sluta prata om ämnet eftersom i sista poolen finns egentligen inga kvalitetskrav, enbart kravet om hårdkritik.

Däremot, om man fortsätter disskutionen och följer det logiska mönstret så håller jag med, det är alldeles för mycket skitbilder i den poolen. Jag tittar knappt där utan skriver egentligen bara tips och kommentarer till nybörjarpoolen, enda ärliga och raka poolen vi har, samt kritikpoolen.

Vad är problemet då?
Tja skam anvara ärlig så finns flera problem men ajg ska inte gå in på det nu eftersom jag redan har skrivit miljontals trådar om det, men ingen bryr sig eller så tycker ingen att jag har rätt. Alla tycker som bekant olika.

Anledningen till felt enligt mig är:

*)Fotosidans enormt luddiga exictensförklaring.
Vad är Fotosidans mål, ambition, målgrupp osv.

*) Människans förmåga att tro man blir ett proffs när man har fotograferat i 4 månader

*) Gratis medlemskapet. Inga krav, inga kostnader betyder att allt och alla kanbli medlemmar. Denna fråga går hand i hand med min första punkt.

*) Dom duktiga fotograferna bryr sig inte och försvinner ut i rymden.
Sidan erbjuder ingenting åt dom duktiga som kunde agera mentorer. Ska en blind leda en annan blind?

Även detta har i stor grad men min första punkt att göra, ja jag skulle vilja påstå att ALLA problem som finns i princip har med Fotosidans oförmåga att berätta var dom står.

Är dom en sida för nybörjare och med flest antal medlemmar som möjligt eller ska det vara en sida för seriöst intresserade fotografer som brinner för fotograferingen? Var står redaktionen i detta? Med ett klart navigerande så kan medlemmen själv ta ställning till fortsatt medlemskap och även veta vad som kan begäras av sidan.
 
Väl skrivet Kalle!

Jag var en av de (få) som inte var för namnbyte utan som tyckte tanken var bättre från början när poolen blev till. Inte bara ang. namn utan även ang. beskrivning. Skulle vilja ha tillbaks den ursprungliga faktiskt.

Det har ju varit på tapeten med någon typ Elitpool förr med särskild intagning om jag minns rätt. Vet inte om den tanken dött ut, men en sån skulle kunna vara kul och förhoppningsvis innehålla mer inspirerande både bilder och kritik (Ja, jag tror man lär av att både kritisera och läsa konstruktiva kommentarer själv med.)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.