Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skillnader på sigmaobjektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Naga

Medlem
Hej!

Funderar på att skaffa mig ett teleobjektiv för att kunna fota fotbollsmatcher.
Det jag riktat in mig på är:

Sigma 70-300mm f/4-5.6 APO Zoom Macro Super II

Nu verkar det ha kommit en efterföljare:

Sigma 70-300mm F4-5.6 APO DG Macro

Har läst recensioner om det översta och det verkar helt ok. Det andra har jag bara hittat en recension på.
Någon som vet vad skillnaderna är dessa två objektiv emellan?

Mvh Anders

DG står för att det är anpassat mer till digitala kameror. Det brukar bestå av en extra antireflexbehandling av bakersta linsen.

Man kan väl tillägga att det är samma objektiv, bortsett från att DG-versionen har förbättrats för användning med digitala systemkameror.

Jag vet att jag har sett att det står ett "D" efter mm "70-300mmD" på något av dessa objektiv. Har DG-objektivet detta "D" eller står "D" för någonting annat?

MVH
Mattias

Det finns ju ett Sigma 70-300/4-5.6DL, som är en äldre variant.
Nikon har ju en 70-300 "D ED".

Annars vet jag inte vad du är ute efter. :)

I Nikons fall står "D" för att objektivet skickar avståndsinformation till kameran, vilket beroende på kameramodell, ger mer eller mindre föredelar och utökad funktionalitet.
Jag ska inte svära på det, men jag är tämligen säker på att alla sigmas DG-objektiv (tror att det gäller de allra flesta AF-objektiv) lämnar avståndsinformation till kameran.

Tack för svar! Jag har forskat lite i eftermiddags och funnit att "D" står för just att avståndsinformation överförs till bildfilen. Att det inte står D på alla objektiv är för att avståndsöverföringen inte fungerar till alla kameror. De flesta av Sigmas Nikonobjektiv har alltså D som beteckning, samtidigt som motsvarande Minolta- eler Pentaxobjektiv inte nödvändigtvis behöver ha D.

Tack för ditt snabba svar! MVH Mattias

Mitt tips om du ska plåta fotboll är att hitta ett objektiv med bländare 2.8. Du måste ner på slutartider runt 1/400 och det är svårt i vårt mörka land, även om man pressar upp ISO till 1600.

Jag säljer ett Sigma 70-200 om du är intresserad ;-)

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto