Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Skillnaden på diaduplikator och ett vanligt objektiv?
- Trådstartare Svänglyse
- Start datum
Svänglyse
Avslutat medlemskap
Det är ena rejält långa rör på dom. Har de förstoringsoptik?
Anledningen till frågan är att man ser såna till försäljning då och då, men jag har inte sett några (tillräckligt) goda resultat eller omdömen. Kvaliteten verkar inte den bästa. Således torde ett bra makro kunna prestera bättre, tänkte jag. Eftersom jag inte vet vad duplikatorns optik består av ville jag höra mig för först innan jag fixar till en anordning.
Anledningen till frågan är att man ser såna till försäljning då och då, men jag har inte sett några (tillräckligt) goda resultat eller omdömen. Kvaliteten verkar inte den bästa. Således torde ett bra makro kunna prestera bättre, tänkte jag. Eftersom jag inte vet vad duplikatorns optik består av ville jag höra mig för först innan jag fixar till en anordning.
bildsten
Aktiv medlem
Här är en diaduplikator av äldre modell, en Ashai Pentax Bellows II, från 60-talet. Här är det monterat på en aluminiumprofil. Jag har ett 75 mm förstoringsobjektiv kopplat till bälgen. Ett sådant är raktecknande och skarpt. Men det går med ett 50 mm makroobjektiv också. Diat (eller negativet) sitter i i hållaren och som belysning har jag ett litet ljusbord. Det maskar jag med en pappskiva så det bara kommer ljus på diat.
Diahållaren kan man ta bort och då blir det en vanlig makrobälg som jag kan använda med olika objektiv.
Diahållaren kan man ta bort och då blir det en vanlig makrobälg som jag kan använda med olika objektiv.
Bilagor
Senast ändrad:
bildsten
Aktiv medlem
Olle
Aktiv medlem
På många diaduplikatorer går röret från kamerafattningen till diat. Om du jämför med bildstens bild, så förstår du att röret behöver vara ganska långt. Även om objektivet har måttlig brännvidd.Det är ena rejält långa rör på dom. Har de förstoringsoptik?
Olle
Svänglyse
Avslutat medlemskap
Att det går att fota av negativ- och diafilm med kamera har jag sett. Vad jag närmast är nyfiken på är vad diaduplikatorn består av som gör den mer lämplig än en bälg, vanligt kameraobjektiv och en hållare för film + vit/opal skiva för genomlysningen.
Sten, jag noterade i forumtrådarna att du först använt förstoringsoptik, sen ett Tamron 90mm makro, men återgått till förstoringsoptiken igen. Har jag förstått rätt? Om så, av vilken orsak?
Jag har kollat på olika ljusbord tidigare av flera anledningar, men inte prioriterat inköpet. Finns det någon uppgift på vilken kelvin belysningen har i ditt Hama?
Jag har kamera med 1,6 crop, Canon makro 100mm med skala 1:1, bälg, ljuskälla med bra kelvin. Det enda jag skulle behöva är hållaren längst fram, men den är inget problem att fixa till. Jag misstänker dock att 100mm är lite för långt. Eller är det bara för småbildsformatet? Jag kommer ha 4x4 och 6x9 framöver också.
Ja Olle, långt långt rör verkar krävas, men en bälg borde fungera lika bra. Tror jag. På en stadig anordning förstås.
Sten, jag noterade i forumtrådarna att du först använt förstoringsoptik, sen ett Tamron 90mm makro, men återgått till förstoringsoptiken igen. Har jag förstått rätt? Om så, av vilken orsak?
Jag har kollat på olika ljusbord tidigare av flera anledningar, men inte prioriterat inköpet. Finns det någon uppgift på vilken kelvin belysningen har i ditt Hama?
Jag har kamera med 1,6 crop, Canon makro 100mm med skala 1:1, bälg, ljuskälla med bra kelvin. Det enda jag skulle behöva är hållaren längst fram, men den är inget problem att fixa till. Jag misstänker dock att 100mm är lite för långt. Eller är det bara för småbildsformatet? Jag kommer ha 4x4 och 6x9 framöver också.
Ja Olle, långt långt rör verkar krävas, men en bälg borde fungera lika bra. Tror jag. På en stadig anordning förstås.
bildsten
Aktiv medlem
Att det går att fota av negativ- och diafilm med kamera har jag sett. Vad jag närmast är nyfiken på är vad diaduplikatorn består av som gör den mer lämplig än en bälg, vanligt kameraobjektiv och en hållare för film + vit/opal skiva för genomlysningen.
Röret håller ihop grejerna, så ur den synpunkten är det nog lättare att använda än en separat bälg, objektiv och hållare.
Jag använder fortfarande mitt 90 mm makro när jag fotar av mellanformatsneg (och ibland även småbildsneg och dia). Men då har jag ett reprostativ och kameran lodrätt. Makrogluggen behöver ju inte sitta på bälgen. Ljusbordet ligger då på reprostativets platta. Det är lite obekväm arbetsställning så jag funderar på någon annan lösning men har inte jobbat vidare på den. Det fiffiga med att använda bälgen som jag gör är just att alla grejer sitter ihop och inte kan röra sej i förhållande till varandra.
Jag tror att de uppger 5000k, men om man ska vara noggrann så ska man vitbalansera mot ljusbordet när man börjar. Ljuset är inte riktigt vitt, det har ett mycket svagt grönstick
Du behöver inte bälgen, du borde klara dej med enbart makroobjektivet. Hållare kan du göra av lite svart papp.Om du har en förstoringsapparat kan du fundera på om den kan användas som reprostativ.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------