Annons

Skillnaden mellan VCD och SVCD ?

Produkter
(logga in för att koppla)

refo

Aktiv medlem
Jag skall bränna ner några bilder på en cd som skall visas på TV:n med hjälp av en dvd-spelare...
Någon som kan förklara vad skillnaden är mellan att bränna cd:n i VCD eller i SVCD ?
 
Lite längre:

SVCD stands for "Super VideoCD". A SVCD is very similiar to a VCD, it has the capacity to hold about 35-60 minutes on 74/80 min CDs of very good quality full-motion video along with up to 2 stereo audio tracks and also 4 selectable subtitles. A SVCD can be played on many standalone DVD Players and of course on all computers with a DVD-ROM or CD-ROM drive with the help of a software based decoder / player. It is also possible to use menus and chapters, similiar to DVDs, on a SVCD and also simple photo album/slide shows with background audio. The quality of a SVCD is much better than a VCD, especially much more sharpen picture than a VCD because of the higher resolution. But the quality depends how many minutes you choose to store on a CD, less minutes/CD generally means higher quality.
 
Om du har en dvd spelare som stöder jpg så räcker det med att bränna ner bilderna i sig och du slipper konvertera om bilderna till en film...

SVCD och VCD står för (Super) Video Compact Disk.
 
eV1Te skrev:
Om du har en dvd spelare som stöder jpg så räcker det med att bränna ner bilderna i sig och du slipper konvertera om bilderna till en film...

SVCD och VCD står för (Super) Video Compact Disk.

Det skall jag också kolla upp - verkar smidigt.
Tack för tipset...
 
VCD använder MPEG-1 och SVCD använder MPEG-2 som även är det som används till DVD. Det som skiljer är komprimering och lite sånt.
 
precis som peter skrev, Mpeg-1 och Mpeg-2..
sen skiljer även upplösningen sig åt en smula.
SVCD har snäppet högre upplösning än VCD.
fast inte lika hög som DVD.
 
Trådkidnappning

Eftersom min DVD-spelare inte klarar jpg-bilder (vilket däremot modellen som kom två månader efter att jag köpt gör) så skulle jag behöva tips på ett program som klarar av att göra bildspel där jag kan bläddra mellan bilderna med fjärrkontrollen.

Gjorde en "film" av några bilder med något Nero-program men problemet är att jag inte kan bläddra mellan bilderna samtidigt som bilderna byts med ett visst tidsintervall vilket kan vara nog så frustrerande.
 
Till alla funderingar över skillnade mellan VCD och SVCD så rekomenderar jag DVDhelp.com.
Där finns även all information man behöver för att göra ett bildspel.
 
Upplösningar:

VCD-PAL 352x288 punkter/bild (~ 0,1 Mpixel) 25 bilder/sek videohastighet 1150 kilobits/sek MPEG 1

SVCD-PAL480x576 punkter/bild (~ 0,276 Mpixel)25 fps och videohastighet 2375 kbps MPEG2

DVD-PAL 720x576 punkters upplösning (~ 0,414 Mpixel) 25 fps och upp till 8000 kbps MPEG2.

Det förklarar kvalitetsskillnaden också.

Men huvudfrågan gällde för bilder (stillbilder?) då .JPG format kan spelas upp av flertalet DVD spelare i form av bildspel.
Bränn bara upp de i olika kataloger och välj i spelarens meny.
Min enkla DVD spelare från NetonNet gör det.
När det gäller video först då talar vi om VCD/SVCD/DVD.
Inte alla DVD spelare klarar av SVCD men VCD och DVD går bra.

Fred
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.