Annons

skillnaden mellan objektiven 18-135 och 18-270 till pentax?

Produkter
(logga in för att koppla)

alholmgren

Medlem
Jag undrar vilken kamera jag ska köpa, pentax k5 eller pentax k5II.Vilken är mest prisvärd?
Sedan undrar jag vilket objektiv som är mest användbart, 18-135 eller 18-270. Jag är ingen proffsfotograf så då kanske det är bättre med 18-55 o 55-200. Vore tacksam för synpunkter samt tips på detta.

MVH

Anna-Lena

Jag undrar vilken kamera jag ska köpa, pentax k5 eller pentax k5II.Vilken är mest prisvärd?
Sedan undrar jag vilket objektiv som är mest användbart, 18-135 eller 18-270. Jag är ingen proffsfotograf så då kanske det är bättre med 18-55 o 55-200. Vore tacksam för synpunkter samt tips på detta.

MVH

Anna-Lena

Tänk såhär:
Ett "normalobjektiv" som börjar med ordentlig vidvinkel. Beroende på sensorstorlek 15 - 16 mm. I andra änden kort tele, 60 - 70 mm eller så. Då har du ett bra reseobjektiv eller gåutpåstanobjektiv. Inte så stort och tungt. Sedan specialare, macro, tele t ex. Men inga zoomar. Man behöver inte ha alla millimetrar från vidvinkel till det längsta telet. Med normalen klarar du det mesta och du kommer att uppskatta ordentlig vidvinkel. Jobba med den ett bra tag innan du skaffar något mer så minskar risken för felköp. Låt dig inte luras av måsten typ storbländarekortskärpedjup. Det blir inte automatiskt bättre av det. Det är bara din förmåga som sätter gränsen.//K

Jag köpte ett K5-hus som Cyberphoto sålde som demo för 5000 vilket jag tyckte var prisvärt och till det köpte jag det här objektivet:
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=1770pe

Det jag uppskattar hos det är att det levererar väldigt jämn bildkvalite i hela zoomområdet och på alla bländare, även full glugg. Priset är anständiga 3500, men till skillnad mot en del av Pentax gluggar är det inte vädertätat. Jag har dock varit ute i blötsnö och fått borsta av snö och vatten från kameran och objektivet och det verkar inte varit något problem.

Tillägg: Det levereras med ett rejält motljusskydd och har kort närgräns.

Objektiv med utökat zoomområde brukar vara en alltför stor kompromiss och ge lite väl dålig skärpa även vid nedbländning samt vara väl mjuka inom någon del av brännviddsområdet, oftast i den långa änden.

16-50

Pentax 16-50 är en välbyggd zoom med f2,8 över hela området. Ett vädertätat objektiv, som faktiskt är riktigt trevligt. Priset är väl högt satt, men på begagnatmarknaden kan det finnas prisvärda exemplar. Fokusmotorn är helt tyst, om det har betydelse.

Hej Anna-Lena!

Jag skulle inte lägga ner tid på att lusläsa tester och titta på diagram eller bilder i 100% förstoring. Fundera istället på om du behöver de där extra 135mm i brännvidd som du får med 18-270mm. Den superzoomen ger alltså dubbla brännvidden mot 18-135mm.

Jag har själv Pentax gamla superzoom, DA 18-250mm. Den följer alltid med på utlandsresor och ofta tar jag inte med något annat objektiv. Den duger till mycket. Har funderat på att skaffa DA 18-270 för att få vädertätning och tyst fokus.

Om jag vore dig skulle jag satsa på K-5II och någon av zoomarna du nämner och sedan när jag vet vilket brännviddsområde som är favorit så skulle jag satsa på ett ljusstarkt objektiv med fast brännvidd.

Hej Anna-Lena!

Jag skulle inte lägga ner tid på att lusläsa tester och titta på diagram eller bilder i 100% förstoring. Fundera istället på om du behöver de där extra 135mm i brännvidd som du får med 18-270mm. Den superzoomen ger alltså dubbla brännvidden mot 18-135mm.

Jag har själv Pentax gamla superzoom, DA 18-250mm. Den följer alltid med på utlandsresor och ofta tar jag inte med något annat objektiv. Den duger till mycket. Har funderat på att skaffa DA 18-270 för att få vädertätning och tyst fokus.

Om jag vore dig skulle jag satsa på K-5II och någon av zoomarna du nämner och sedan när jag vet vilket brännviddsområde som är favorit så skulle jag satsa på ett ljusstarkt objektiv med fast brännvidd.

Tack för rådet. Det är bra att få lite inblick i objektiv djungeln.

Såg att K5 är lite billigare på Uppsala fotokompani, men K5II är bara lite över
och du får troligen mer den för vid försäljning.
Så K5II kan man kalla mer prisvärd.

Ju större zoomområde objektivet har ju sämre skärpa mm.
18-55 är antagligen aningen bättre än 18-135, och den är bättre än
18-270.
Men 18-270 har ett zoomområde som duger till nästan allt.
Och 18-270 kan vara bra i framtiden när jag gissar att du har fler objektiv,
när du bara vill ta med ett objektiv.
Dom här zoomarna är ljussvaga (~4-5,6) och passar bäst i kraftigt ljus,
men med stativ funkar dom i "mörker" oxå.
Dyrast är 18-270 och ett alternativ är Sigma 18-250.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1429100
18-270 har inte vädertätning men på längre brännvidder som
100-150mm har du lite makro så du kan gå nära.

Med tex 18-270 ser du så småningom vad du gillar och kanske köper
tex DA21, FA50 eller DFA100 makro och upptäcker fördelarna med ett
objektiv utan zoom

Såg att K5 är lite billigare på Uppsala fotokompani, men K5II är bara lite över
och du får troligen mer den för vid försäljning.
Så K5II kan man kalla mer prisvärd.

Ju större zoomområde objektivet har ju sämre skärpa mm.
18-55 är antagligen aningen bättre än 18-135, och den är bättre än
18-270.
Men 18-270 har ett zoomområde som duger till nästan allt.
Och 18-270 kan vara bra i framtiden när jag gissar att du har fler objektiv,
när du bara vill ta med ett objektiv.
Dom här zoomarna är ljussvaga (~4-5,6) och passar bäst i kraftigt ljus,
men med stativ funkar dom i "mörker" oxå.
Dyrast är 18-270 och ett alternativ är Sigma 18-250.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1429100
18-270 har inte vädertätning men på längre brännvidder som
100-150mm har du lite makro så du kan gå nära.

Med tex 18-270 ser du så småningom vad du gillar och kanske köper
tex DA21, FA50 eller DFA100 makro och upptäcker fördelarna med ett
objektiv utan zoom

Tack för rådet! Roligt med människor som ger bra information!

Din andra fråga ang. K5 vs K5II.
Jag sitter lite i samma sits, och var inne på att köpa K-5, för att spara några kronor.
Detta var en vettig tanke för några månader sedan när det fanns ett par riktigt bra ebjudande på K5.
Nu för tiden verkar K-5 svår att hitta på seriösare ställen, och prisskillnaden verkar vara väldigt liten.
Så ska man ha en ny kamera så är det nog K5II som gäller, om man inte råkar ha tur och springer på en billig K5.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=721543
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1429098

Din andra fråga ang. K5 vs K5II.
Jag sitter lite i samma sits, och var inne på att köpa K-5, för att spara några kronor.
Detta var en vettig tanke för några månader sedan när det fanns ett par riktigt bra ebjudande på K5.
Nu för tiden verkar K-5 svår att hitta på seriösare ställen, och prisskillnaden verkar vara väldigt liten.
Så ska man ha en ny kamera så är det nog K5II som gäller, om man inte råkar ha tur och springer på en billig K5.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=721543
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1429098[/Q

Ja det känns som det blir en K-5 ll. Hur har du tänkt med objektiven? eller har du sen tidigare?

Ja det känns som det blir en K-5 ll. Hur har du tänkt med objektiven? eller har du sen tidigare?

Jag har redan ett sigma 17-70, som servat väl på en Pentax *ist DL, så planen är att fortsätta med det, iaf. ett tag framöver. Får erkänna att jag inte ens visste att Pentax hade ett 18-270, men att 18-135 är vädertätat är ju en trevlig detalj, om man nu skaffar sig ett vädertätat hus :)

Gör inte det eftersom 18-270 inte är vädertätat..

Hade jag varit i din sits hade jag nog köpt mig 18-135 just för vädertätningen. Det finns också en hel del tester ute och den ser ut att ge bilder som är riktigt bra (inte super duper fast-brännvidd-10.000-klassen men bra).
Med den så slipper du byta objektiv, med 18-55 & 50-200 kan det bli en del skruvande av och på när man är på resa eller promenad, och då försvinner en del av poängen med vädertätningen.

Tar du ofta bilder med lång lång zoom är nog 18-270 mer för dig men som sagt, hade jag varit i din sits hade jag valt 18-135 för att slippa bekymra mig för störtskurar och i stort sett alltid ha ett objektiv med användbar brännvidd på kameran :)

En zoom är alltid en kompromiss, och i många många år så tyckte jag primes alltid vann. Jag hade/har några fina zoomar som t.ex. 16-45 och 20-35, men bildkvaliteten blir lite sämre än med prime, bländaren blir sämre, och objektivet blir större. Och omfånget var så pass litet att man ändå behövde skifta objektiv en massa. Men så kom 18-135 och jag bestämde mig för att testa det. Och det är helt klart ett objektiv jag använder mycket. Visst, bildkvaliteten går inte att jämföra med en fast 15, 35, 50 eller 100, men bildkvaliteten är faktiskt helt ok. Det som är avgörande för mig är att zoomomfånget är tillräckligt för att man skall slippa ha flera hus eller hålla på att byta objektiv hela tiden och det är oftast värt att man får nöja sig med betydligt sämre bländare. Vädertätningen får man på köpet och det är mycket bra, har fotat många timmar i sträck i både ösregn och snöstorm, och inte tvekat att använda zoomen mycket. Dessutom är 18-135 väldigt liten och smidig.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar