Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skillnaden mellan 7D och 5DII

Produkter
(logga in för att koppla)

J.kreku

Medlem
Hej.
En sak jag saknar på min 5DII som jag märkt 7D'an har är att skärmen går i viloläge om man fotograferar genom "titthålet". Är detta en inställning som man kan fixa på kameran (5d) ?

PS.
Ledsen kom inte på ett bättre sätt att förklara detta på :(

Din 7D har förmodligen en sensor vid okuläret som släcker skärmen när ansiktet kommer nära, denna saknas på alla 5D.

Jag har fotat med 7D i flera år och aldrig tänkt på det här. Jag vet att folks kameror på mina fotokurser ibland släcker skärmen när man råkar föra handen nära okularet men det är aldrig något jag upplevt på min 7D.

Eftersom 7D'n inte har skärmen tänd vid normal fotografering då den har display på ovansidan ser jag heller inte riktigt varför en sån här funktion skulle behövas, den måste väl gå att stänga av?

Konstigt! Jag har 7D men aldrig noterat den funktionen. Normalt är skärmen inte tänd på min kamera. När en bild har tagits visas den bilden i några sekunder på skärmen och släcks sedan automatiskt, men det har inget att göra med om man tittar i okularet eller ej.
Avser din fråga växling mellan fotografering i Live View och "vanlig" fotografering?

Konstigt! Jag har 7D men aldrig noterat den funktionen. Normalt är skärmen inte tänd på min kamera. När en bild har tagits visas den bilden i några sekunder på skärmen och släcks sedan automatiskt, men det har inget att göra med om man tittar i okularet eller ej.
Avser din fråga växling mellan fotografering i Live View och "vanlig" fotografering?

Vanlig fotografering

Min 7D har ingen så funktion, däremot har min 400D det, men där var skärmen alltid tänd (när man inte kollade i sökaren) eftersom den saknar informationsdisplay på ovansidan.

Om man på en 7D trycker på INFO tills fotograferingsinformationen visas på den bakre displayen, då är den tänd och visas där tills man trycker ner avtryckaren halvvägs. Sen är den släckt tills bilden tagits. Då visas bilden en stund (om man har det så inställt), och sen visas inställningsinformationen igen, tills man trycker ner avtryckaren halvvägs nästa gång.
Det är förmodligen denna "halvautomatik" som misstagits för att kameran på eget bevåg släcker bakre informationsdisplayen när man lyfter kameran till ögat för att fotografera.

Det rätta beteendet är förstås att släcka bakre displayen. Använd den på ovansidan. Kan du inte se den, tänd den baktill med Q-knappen istället. Då är den bara tänd för stunden, och kommer inte igång igen av sig självt. Dessutom kan du ändra saker direkt i displayen då.

Vill du ändå använda den bakre displayen för inställningar kan du ställa in kameran så att informationen visas resp. släcks med bara ett tryck på INFO-knappen. Minskar på knapptryckandet på det sättet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar