Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Skillnaden mellan 35 mm film och 135 mm film
- Trådstartare lje
- Start datum
hampusm
Aktiv medlem
135mm finns egentligen inte, utan det är 135-film, utan mm. 135-film är samma som 35mm film, som egentligen inte är 35mm, utan närmre 36.Är det bara två namn på samma sak eller finns det någon historisk bakgrund?
Jag tror att 135 var Kodaks benämning på kassetten som filmen förpackas i.
apersson850
Aktiv medlem
Ja, fast i filmkamerorna (nu pratar jag alltså om kameror som spelar in rörlig film på film) körde man filmen vertikalt. Därför var rutorna 18*24 mm.
Oskar Barnacks idé var att använda denna vanligt förekommande film men lägga den horisontellt. Då kunde man få bildformatet 24*36 mm istället. Det gav bättre kvalité än 18*24 men möjliggjorde ändå en mindre kamera än storformatarna. Efter att ha konstruerat ett objektiv som passade övertygade han sin arbetsgivare Ernst Leitz II att producera några kameror med namnet Leica (Leitz Camera). Kameran blev en succé och resten är historia, som man brukar säga.
Beteckningen 135 hittades på av Kodak för att skilja på denna film avsedd för stillbildsfotografering från annan 35 mm film avsedd att spela in rörliga bilder på.
Filmen som användes i 126-kassetterna hade förvisso samma bredd, men saknade perforering för frammatningen. Det fanns bara ett hål per bild, för att stoppa frammatningen där. I och med att de övriga hålen saknades var negativformatet 28*28 mm (fast allt syntes i regel inte på de färdiga bilderna).
Oskar Barnacks idé var att använda denna vanligt förekommande film men lägga den horisontellt. Då kunde man få bildformatet 24*36 mm istället. Det gav bättre kvalité än 18*24 men möjliggjorde ändå en mindre kamera än storformatarna. Efter att ha konstruerat ett objektiv som passade övertygade han sin arbetsgivare Ernst Leitz II att producera några kameror med namnet Leica (Leitz Camera). Kameran blev en succé och resten är historia, som man brukar säga.
Beteckningen 135 hittades på av Kodak för att skilja på denna film avsedd för stillbildsfotografering från annan 35 mm film avsedd att spela in rörliga bilder på.
Filmen som användes i 126-kassetterna hade förvisso samma bredd, men saknade perforering för frammatningen. Det fanns bara ett hål per bild, för att stoppa frammatningen där. I och med att de övriga hålen saknades var negativformatet 28*28 mm (fast allt syntes i regel inte på de färdiga bilderna).
Senast ändrad:
PMD
Aktiv medlem
"135 mm film" är något som förvirrade amerikaner kan säga/skriva ibland. De har en väldigt luddig uppfattning om vad en mm är.
Amerikaner säger också "35 mm camera" om digitala småbildskameror (s.k. fullformat). Det var en inte helt korkad benämning på småbildskameror för film, men en helkorkad benämning när det gäller digitala kameror. Sensorer på småbildskameror brukar hålla måtten 36 mm × 24 mm (ungefär). Inget av måtten är 35 mm.
Svagheten i benämningen "35 mm camera" för småbildkameror är att det även fanns/finns andra filmformat som använder 135-film, t.ex. halvformat.
Nu har nog den uppmärksamme läsaren börjat ana var termen "full format" har sitt ursprung.
Amerikaner säger också "35 mm camera" om digitala småbildskameror (s.k. fullformat). Det var en inte helt korkad benämning på småbildskameror för film, men en helkorkad benämning när det gäller digitala kameror. Sensorer på småbildskameror brukar hålla måtten 36 mm × 24 mm (ungefär). Inget av måtten är 35 mm.
Svagheten i benämningen "35 mm camera" för småbildkameror är att det även fanns/finns andra filmformat som använder 135-film, t.ex. halvformat.
Nu har nog den uppmärksamme läsaren börjat ana var termen "full format" har sitt ursprung.
PMD
Aktiv medlem
127, 126 och kanske 110 tror jag kan gå att få tag på fortfarande, men jag lovar inget.Det fanns ju många varianter som hade sina nummerbeteckningar. Nu finns väl bara 135 och 120 kvar. Tråkigt när man har kameror för utgångna format.
Ventures
Aktiv medlem
Jo jag såg att någon klipper ner 120- film till 127 t.ex. Ett annat knep var att stoppa i 135-film. En del av bilden kommer att hamna ute i perforeringen och det är osäkert hur mycket man måste dra fram filmen för att inte dubbelexponera. Min gamla Brownie ska ha 116-film som upphörde för lääänge sedan, men man kan spola upp 120-film som är smalare om man har tomrullar. Det är väl billigare att köpa en annan Brownie för 120-film istället. 110-kassetter är kanske tveksamt om det är värt besväret om man inte är väldigt nostalgiskt lagd.127, 126 och kanske 110 tror jag kan gå att få tag på fortfarande, men jag lovar inget.
Erik Schalin
Aktiv medlem
135 var väl bara ett löpnummer som Kodak tillhandahöll med?
Alltså första formatet hette 1, nästa 2....
apersson850
Aktiv medlem
Nja, såvitt jag förstod sålde man 35 mm film i två olika förpackningar. De avsedda för stillbildsfotografering i de filmkassetter som vi som är äldre stoppat in ett antal av i våra kameror, och på större rullar avsedda för Hollywood och liknande. För att skilja dem åt satte man en etta före 35 för stillbildsfilmen.135 var väl bara ett löpnummer som Kodak tillhandahöll med?
Som kuriosa kan jag berätta att av det en gång gigantiska Eastman Kodak i Rochester, NY, fanns det två affärsområden kvar, när jag var där för några år sedan:
- Spelfilm för Hollywoods die-hards som vägrade gå över till digitalt.
- Stora höghastighetsskrivare (fast de lever ett undanskymt liv nu, om ens alls).
Senast ändrad:
hampusm
Aktiv medlem
Filmtillverkningen där är fortfarande i full gång. Betydligt mer storskaligt än vad jag hade trott.Nja, såvitt jag förstod sålde man 35 mm film i två olika förpackningar. De avsedda för stillbildsfotografering i de filmkassetter som vi som är äldre stoppat in ett antal av i våra kameror, och på större rullar avsedda för Hollywood och liknande.
Som kuriosa kan jag berätta av att det en gång gigantiska Eastman Kodak i Rochester, NY, fanns det då två affärsområden kvar:
- Stora höghastighetsskrivare (fast de lever ett undanskymt liv nu, om ens alls).
Fredrikpersson
Aktiv medlem
Filmtillverkningen där är fortfarande i full gång. Betydligt mer storskaligt än vad jag hade trott.
Hittade också den dokumentären häromdagen. Rekommenderas! Man får en viss förståelse för varför färgfilm är dyr.
PMD
Aktiv medlem
Men, men …? Tillverkar de inte D-76 längre?Som kuriosa kan jag berätta att av det en gång gigantiska Eastman Kodak i Rochester, NY, fanns det två affärsområden kvar, när jag var där för några år sedan:
Erik Schalin
Aktiv medlem
Det tror jag nog men de rekommenderar inte den eftersom att den är cancerframkallande.Men, men …? Tillverkar de inte D-76 längre?
Erik Schalin
Aktiv medlem
Visst är det samma film.Nja, såvitt jag förstod sålde man 35 mm film i två olika förpackningar. De avsedda för stillbildsfotografering i de filmkassetter som vi som är äldre stoppat in ett antal av i våra kameror, och på större rullar avsedda för Hollywood och liknande. För att skilja dem åt satte man en etta före 35 för stillbildsfilmen.
Som kuriosa kan jag berätta att av det en gång gigantiska Eastman Kodak i Rochester, NY, fanns det två affärsområden kvar, när jag var där för några år sedan:
Men Kodak räknade också formatet på förpackningen, alltså kassetten.
Om jag kommer ihåg rätt.
apersson850
Aktiv medlem
Kodaks skrivare träffar man som sagt inte på ofta längre. Här är en bild på framänden på den senaste jag såg hos någon användare.
Printern är en Kodak Prosper. Toppfart 128 m/min.
Ska kanske lägga till att detta var 2016. Printern ifråga stod, och står än, hos den kinesiska nyhetsbyrån/propagandaorganisationen Xinhua i Jinan, Shangdong.
Printern är en Kodak Prosper. Toppfart 128 m/min.
Ska kanske lägga till att detta var 2016. Printern ifråga stod, och står än, hos den kinesiska nyhetsbyrån/propagandaorganisationen Xinhua i Jinan, Shangdong.
Senast ändrad:
Wolfgang
Aktiv medlem
Jo filmen är 35 mm bred. Det utgörs av bildrutan som är 24 mm bred/hög + 5,5 mm på varje sida som utgörs av bl.a. perforeringen. 36 mm är längden på varje bildruta exkl. mellanrum mellan bildrutorna.Bildformatet blir därmed 36x24 (mm).
Det var nytt för mig, men det är precis så som Du säger! Jag har kollat! Och så har jag kollat 120-film. 2x60 mm är ju 120, men jag vet inte om man har tänkt på det. Om man räknar en rutas bred mellan rutorna, så är den 60 mm plus halva balken på varje sida om bildrutan, om kameran har skapat en exakt balk