ANNONS
Annons

Skillnaden mellan 35 mm film och 135 mm film

Produkter
(logga in för att koppla)
"135 mm film" är något som förvirrade amerikaner kan säga/skriva ibland. De har en väldigt luddig uppfattning om vad en mm är.

Amerikaner säger också "35 mm camera" om digitala småbildskameror (s.k. fullformat). Det var en inte helt korkad benämning på småbildskameror för film, men en helkorkad benämning när det gäller digitala kameror. Sensorer på småbildskameror brukar hålla måtten 36 mm × 24 mm (ungefär). Inget av måtten är 35 mm.

Svagheten i benämningen "35 mm camera" för småbildkameror är att det även fanns/finns andra filmformat som använder 135-film, t.ex. halvformat.

Nu har nog den uppmärksamme läsaren börjat ana var termen "full format" har sitt ursprung.

Varför säger vi inte 36mm kamera då istället för FF. FF är väl det verkligt luddiga.

Det var nytt för mig, men det är precis så som Du säger! Jag har kollat! :) Och så har jag kollat 120-film. 2x60 mm är ju 120, men jag vet inte om man har tänkt på det. Om man räknar en rutas bred mellan rutorna, så är den 60 mm plus halva balken på varje sida om bildrutan, om kameran har skapat en exakt balk;)
120 är bara ett löpnummer i Kodaks serie med rullfilmer. Att småbildsfilm är 35 mm bred och numret för den är 135 i rullfilmsserien är nog bara en "slump".

Med flesta kameror som använder 120-film för kvadratiska bilder blir själva bilden nånstans runt 56 × 56 mm. De allra flesta kamerorna lämnar en liten marginal till filmkanten.

Varför säger vi inte 36mm kamera då istället för FF. FF är väl det verkligt luddiga.
Ja, eller 24 mm-kamera, kanske? :)

Det sen många, många decennier etablerade namnet för formatet 24 × 36 mm i Sverige är "småbild". Troligen från tyskans "kleinbild".

FF, dvs fullformat kommer från engelskans "full format" och har (som jag antydde i inlägg #8) sitt ursprung i att 135-film användes både i småbildskameror och halvformatskameror (18 × 24 mm). "Half-frame" på engelska.

Ja, ibland fastnar helt ologiska uttryck som vedertagna. Oftast av något historiskt skäl. Som i det här fallet (förmodligen).

Man bör nog notera att även om 35 mm bred film använts till flera saker så är inte perforeringen likadan för alla användningsområden. Den som används för 135-varianten är väl främst för stillbild och för projektorer, medan den vanligaste för att filma med är en lite annan perforering. Och specifikt 135 inkluderar själva kassetten i standarden.

120 har en släkting med samma mått som heter 220. Skillnaden är i princip att papperslagret saknas så att man får In dubbelt så mycket på en rulle.

Småbildsfilm med kassett benämndes 135, t ex 135/36 för en 36-bilders film. Har dessutom ett svagt minne av den hette 935 när man köpte den utan kassett. Som fattig tonåring för länge sedan så fick man köpa film utan kassett och själv spola upp filmen på gamla tomma begagnade kassetter för att spara några kronor. Det fanns till och med speciella tomkassetter att köpa för "gds-are". Begagnade kodak-kassetter öppnades enklast med en vanlig kapsylöppnare medan Agfa- och Ilford-kassetter fick man pilla upp med en liten fickkniv.

Kommer ihåg att fanns bl a 30-meters rullar som man fick klippa till själv.
Dessutom formatet 410, som innehöll "5 rullar i rad" för enklare hantering.

Jag har kvar min "dagsljusladdare" nånstans. Den ser ut ungefär som den här.

1674910102735.png
Man måste stoppa i 33-meterssrullen (100 fot) i mörker, men sen kan man ladda filmkassetterna i dagsljus.

Jag hade ett gäng återanvändbara kassetter (köptes tomma) med skruvlock.

Jag har kvar min "dagsljusladdare" nånstans. Den ser ut ungefär som den här.

Visa bilaga 168353
Man måste stoppa i 33-meterssrullen (100 fot) i mörker, men sen kan man ladda filmkassetterna i dagsljus.

Jag hade ett gäng återanvändbara kassetter (köptes tomma) med skruvlock.
Min ser ut såhär. Det är några meter Fomapan 400 kvar i den, men 30 meter Agfa APX 400 ligger och väntar i frysen.

DAC1E7FB-ACCA-4A8E-A7B3-A16B04610B56.jpeg

Ja, eller 24 mm-kamera, kanske? :)

Det sen många, många decennier etablerade namnet för formatet 24 × 36 mm i Sverige är "småbild". Troligen från tyskans "kleinbild".

FF, dvs fullformat kommer från engelskans "full format" och har (som jag antydde i inlägg #8) sitt ursprung i att 135-film användes både i småbildskameror och halvformatskameror (18 × 24 mm). "Half-frame" på engelska.

Tack för din utredning!

Även småbild tycker jag känns bättre än FF.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar