Annons

Skillnad på linser

Produkter
(logga in för att koppla)
Samma sak med "optik". Vi har ett utmärkt ord i objektiv som inte går missförstå och som vi bör använda. Annars kanske nån kan tro att optikern reparerar objektiv ;)

Det var inte direkt menat att vara trevligt heller, jag tycker det är helt förkastligt att göra sig lustig så där av någon som är nybörjare, både på FS (10 dagar) och som fotograf (om man ser till hans andra trådar). Jag försöker alltid vara så hjälpsam jag kan och jag blir helt galen när mer erfarna och oftast äldre människor finner någon slags självuppfyllnad av att göra sig lustig på internet på någon, i det här fallet extremt mycket, mindre erfaren person pga språkpolistjafs.

Man kunde ju ha hoppats att folk i 'övre medelåldern' hade haft lite mer hyfs, men uppenbarligen är så inte fallet. Jag har inga problem att vara trevlig mot folk som förtjänar det, likväl som att jag inte har några problem att kalla skit för skit heller. :)

Tack! Tur att det finns några som har överseende med att man inte är expert från första början. Men man kan lära sig på många sätt. Nu har jag lärt mig att det heter objektiv och inte lins - vilket jag iofs visste redan innan men slarvade lite... :)

Hejsan Trådstartaren,

Objektiv är ganska olika i deras egenskaper beroende på hur dom konstruerats. Fotografer är också olika och man kan uppskatta ut över rent handhavende, till exempels:

- Skärpa, maximal och ut mot kanterna
- Bokeh (jämnhet i områden som inte är i fokus)
- Otilsiktade färgskiftningar vid skarpa kontraster, och framför och bakom fokus
- Motljus egenskaper (vissa gillar t.o.m. dåliga sådana, t.ex. min fru)
- Kontrast och färgåtergivning
- Vignettering
- etc., etc., etc.

Oftast är det så att dyrare objektiv är bättre i vissa avseenden, men till största delen styrs priset av hur stor största bländare är och hur mycket brännvidden avviker från 'normal' (50 mm på småbild). I många fall är fasta objektiv bättre än zoomar, men såklart mindre flexibla.

Det finns en uppsjö av tester på nätet att tillgå, en av dom bättre är på photozone.de.

Hälsningar, Thorsten

Tack! det var ungefär vad jag ville ha :)

Om du läser lite tester gjorda på objektiv blir det säkert mer tydligt vad som skiljer mellan olika objektiv. http://www.photozone.de/ är en utmärkt sida.

Som du kanske märkt är vissa objektiv ampassade till att användas med systemkameror med DX sensor eller APS-C. Dessa objektiv är något mindre eftersom de inte behöver ge täckning över en så stor sensor yta (FX sensor som är större kräver FX objektiv för fullt täckning, om inte, uppstår kraftig vinjettering). DX optik är också som regel billigare.

Ofta ges bättre bildkvalité med de dyrare objektiven eftersom de konstruerats mer noggrant (eller tursamt) för att inte begränsas lika mycket av konstruktionella kompromisser, något som t ex kan ge upphov till mer vinjettering och/eller sämre bakgrundsoskärpa vid större bländaröppningar (har förutsatt att objektiven har lika stor maxbländare).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar