Annons

Skillnad på canins macroobjektiv.

Produkter
(logga in för att koppla)

Lottiz1

Medlem
Jag skulle vilja veta skillnaderna på dessa två objektiv:

- Canon EF 100/2,8 USM Macro 1:1
- Canon EF-S 60/2,8 USM Macro

Har kikat på recentioner här på fotosidan o som det verkar är 100 bättre, fler har den också. Men så ser jag att den väger rätt mycket o då tycker jag det blir svårare o inte skaka o få oskarpa bilder. 60 verkar många tycka autofokusen är svår o det problemet vill jag inte ha.

Vilken ska jag köpa? Vill kunna fota insekter, men även ha det till poträtt. Att gå nära insekterna spelar ingen roll, det har jag gjort förut o fått fina bilder.

Jätte tacksam för hjälp!
 
Hej
Den största skillnaden är att 60mm går endast till eos 300D-400D, 10D-30D.Medans 100 mm objektivet passar till alla EOS-kameror.
 
Detta gör inget då jag inte kommer köpa något annat en ev en 400D i framtiden. Räknar dock o ha denna kamera de närmsta åren iaf. Om det inte vore för vikten på 100:an skulle jag köpa den då det verkar som den fått bättre betyg både på cyberphoto och här på fotosidan.
Svårt, har redan gjort en beställning som jag ångrat en gång. Hoppas någon mera svarar, för jag vill beställa snart ;-)
 
Lottiz1 skrev:
Detta gör inget då jag inte kommer köpa något annat en ev en 400D i framtiden. Räknar dock o ha denna kamera de närmsta åren iaf. Om det inte vore för vikten på 100:an skulle jag köpa den då det verkar som den fått bättre betyg både på cyberphoto och här på fotosidan.
Svårt, har redan gjort en beställning som jag ångrat en gång. Hoppas någon mera svarar, för jag vill beställa snart ;-)
kolla på Tokina 100mm makro den är skarpare än dom förstnämnda och billigare.
 
I senaste numret av FOTO testar de "alla" macro-objektiven. Där får man ett hum om hur Sigma/Tokina/Tamron står sig mot Canons alternativ. Själv har jag nyligen köpt Tokina 100mm och är mycket nöjd.
 
Den är ju med tyngre o större. Får fundera vidare. Har iaf kikat runt bland de som äger en sådan här fotosidan. Tack för tipset.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.