Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skillnad på blixt, 580 EX & 580 EX II????

Produkter
(logga in för att koppla)

Melmis

Aktiv medlem
Okej att 580 II är nyare, men är det för övrigt någon skillnad? Kan ni rekommendera någon av dem & varför?

Hej Emma,

om man läser recensionen kring 580 EX II så finner man följande i jämförelse med den lite äldre 580 EX : (http://www.fotosidan.se/reviews/viewproduct.htm?ID=14556)

"580EX II är mer välbyggd, bl a har den en bättre batterilucka (tack för det!) och stabilare fot. Dessutom laddar den upp något snabbare."

Har själv nyligen skaffat mig en 580 EX II och är mycket nöjd med den. Har dock inte använt alla funktionerna på den än.

Mvh Hans

Okej att 580 II är nyare, men är det för övrigt någon skillnad? Kan ni rekommendera någon av dem & varför?

Både fungerar utmärkt.

580EX II är lite större och har vädertätning och metallfot. Man kan använda den utan batterier om man ansluter externt batteripack = lättare kamera.

580 EX aningen mindre och smidigare. Många anser att den gamla modellen är lättare att manövrera med knappar och reglage istället för att behöva gå in i menyerna.

Jag har 4 st 580EX och har problem med att viparmen på en av dem inte känner av att det är i remote-läge. Det är bara ett problem vid trådlös fotografering.

580EX II är lite större och har vädertätning och metallfot. Man kan använda den utan batterier om man ansluter externt batteripack = lättare kamera.

Mig veterligen så måste man ha batterier i blixten även om man har externt batteripack. har för mig att de externa batterierna bara hjälper till med uppladdningen av blixten medan de interna försörjer blixtens "tankeprocess"

[EDIT]
Vilka batterier int/ext som sköter vart beror på vissa inställningar.

Från sid 29 i denna manual http://eosdoc.com/manuals/?q=580EXII*

C.Fn-12: If an external power source is used, the flash recycling is
powered concurrently by the internal batteries and external
power source. In this case, when the internal batteries
become exhausted first, shooting might not be possible. If 1
is set, the flash recycling will be powered only by the
external power source. The internal batteries will thereby
last longer. Note that even if you set it to 1, the Speedlite will
still require internal batteries for flash control.

Senast ändrad:
580 EX II går att manövrera via kamerans menysystem. Det tycker jag är en väsentlig skillnad, då det är enklare om man ska göra lite mer avancerade inställningar. Speciellt för nybörjaren på blixtar, då översikten blir bättre.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar