Annons

Skillnad på äldre, nyare Mamiya?

Produkter
(logga in för att koppla)

lotelo

Aktiv medlem
Sitter och grubblar på hur stor skillnaden på resultatet egentligen blir om man fotograferar med en nyare 645 gentemot en äldre. Jag har en Mamiya 645super och hade en Mamiya M645 också (som dock inte fungerade som den skulle.) Prisskillnaden på dem är ju ganska stor. Är det verkligen värt de pengarna? Jag menar, skiljer resultatet så mycket egentligen eller är det bara bekvämligheten i handhavandet? Att ny objektik ska vara skarpare vet jag fast i övrigt alltså?
/Lotta
 
Hm, frågan såg lite dum ut när jag läste den nu.

För att förkorta och förtydliga; Finns det någon anledning att inte byta till en ännu billigare variant?
/Lotta
 
lotelo skrev:
Hm, frågan såg lite dum ut när jag läste den nu.

För att förkorta och förtydliga; Finns det någon anledning att inte byta till en ännu billigare variant?
/Lotta

Jag vet inte Lotta. Jag köpte en 645J för 900 kr (utan objektiv) och ett nyare 80/2.8. Det fungerar utmärkt för mig. Möjligen saknar jag 1/1000, men om du kan hitta en 645 1000s så får du det.

Med de modernare så får du utbytbara filmmagasin. Jag behöver inte det, men det är det starkaste argumentet. Man kan plocka upp ganska billiga 645 av äldre modell just nu. Klart prisvärda. Man kan alltid använda nyare objektiv (inte AF förstås, men annars).

Daniel
 
Jag behöver nog inte heller byta magasin. Har redan bestämt mig för att sälja min M645 Super och har börjat kolla efter annan utrustning. Tror i och för sig inte de nya investeringarna blir billigare fast jag hoppas få lite mer för samma pengar.
/Lotta
 
På 645J kan man väl inte fälla upp spegeln. Det är en nackdel. Men övriga av Mamiyas äldre 645-modeller tycker jag är prisvärda. Bättre än att köpa nytt. 645 1000S är bra.
 
Min erfarenhet är att de allra första objektiven från 70-talet utan ett grönt C hade en sämre antireflexbehandling som lätt gav spegelfläckar vid hårt ljus. Av Sekorobjektiven med C är alla i toppklass utom 35mm/3.5 som tecknar mjukt i kanterna vid alla bländare. Dessutom ger det objektivet inte god skärpa hitom det inställda avståndet men väl bortom…
Jag har inte kunnat se någon skillnad på C- och N-objektivens resultat vid t ex skanning. Problemet med 645 Super är att då magasinen ofta byts och fästena slits så glappar dessa lätt och ger ”skakningsoskärpa”.
Själv har jag kört en 1000S ca 30 000 exponeringar. Efter 20 000 lade kameran av. Det berodde på en smutsig kontakt som kostade 650:- + moms att fixa till.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.