Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skillnad optiskt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Arleklint

Aktiv medlem
Skillnad optiskt AF-S 300/4 AF 300/4?

Hur står sig en ny Nikon AF-S 300/4 ED IF mot en äldre AF 300/4 ED IF optiskt? Är det någon som som har egen erfarenhet eller kan länka tester?

Senast ändrad:
Enligt min bedömning av lästa tester och mina egna tester med min AF-S 300/4 är den nya varianten något bättre optiskt. Främst på full öppning.

Har du kvar din 300:a så kan du jämföra på lördag. Jag kan ta med min AF-S 300.

En nackdel med AF-S telen är väl att det inte finns mellanringar till dem,, sitter just å läser om det i en tidning här,,,
Men för den som init använder mellanringar så spelar dete ju mindre roll da;)

Mvh Niclas,

På 2.8:a varianten så är den äldre AF ED sämre i motljus, vet inte om det är likadant med f/4:an men skulle kunna tro det.

Niclasfoto skrev:
En nackdel med AF-S telen är väl att det inte finns mellanringar till dem,, sitter just å läser om det i en tidning här,,,
Men för den som init använder mellanringar så spelar dete ju mindre roll da;)

Mvh Niclas,

Använder Kenkos mellanringar till min AF-S och det är som du säger, iaf delvis.
Ibland funkar det, ibland inte. Naturligtvis ohållbart i längden och väääääldigt frustrerande.

Eftersom närgränsen på AF-S gluggen är 1.45 m så tror jag inte det blir aktuellt med mellanringar. Närgränsen på AF-versionen är 2.5m om jag minns rätt och jag har inte känt behov av mellanringar där.

Det låter på er som en uppgradering skulle ge en del.

Jag har testat båda objektiven och jag tycker också att AFS versionen är något skarpare, och har en snabbare AF. Dessutom gillade jag den kort närgränsen. Plus att filterfattningen är 77mm (jämfört med 82mm för den äldre).

Det som jag inte gillade med AFS versionen är den mycket dåliga stativfästet. Det är svårt att få skarpa bilder med en slutartid på mellan 1/8-1/30s. Man måste ge objektivet ett extra stöd... Kirk tillverkar ett ersättningsstativfäste till AFS versionen, dock så kostar den $149.95...

-- Nicke

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto