Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skillnad mellan två olika 70-300

Produkter
(logga in för att koppla)

Loviisa92

Avslutat medlemskap
Hejhej

Tänkte fråga vad det är för skillnad på dessa två objektiv:
TAMRON OBJEKTIV AF DI 70-300/4,5-5,6 TILL CANON och
Canon EF 70-300/4-5,6 IS USM

Det första säljs på dustinhome.se för ca 1600 medans det andra kostar ca 5400 på cyberphoto. Skillnaden i pris är ju ca 3800 så jag antar att det borde vara en ganska stor skillnad mellan objektiven också?

Sen undrar jag det här med närgräns. I det billiga objektiver är närgränsen 0,95m och i det dyra är den 1,5m. Vad menas med närgräns? Vad är bäst utav 0,95 och 1,5?

Tänkte också kolla vad IS och USM menas med, ska man ha det eller inte? är det stor skillnad om man inte har det?

Många frågor blev det nu, hoppas jag iaf kan få svar på min första fråga :)
 
Stooooor skillnad är det! Tamrons 70-300 är skräp samma med sigmas. Canons 70-300 är bättre byggt, skarpare, snabbare och tystare fokusering och har is(bildstabilisering). Helt klart bättre att köpa Canons 70-300 eller 70-200 4L som kostar ett par tusen mer än att kasta pengarna i sjön på ett Tamron/sigma 70-300.

Sen finns det ett annat prisvärt alternativ ifrån canon 55-250 is som också är betydligt bättre än Tamronen :)

Närgränsen är hur nära du kan fokusera ifrån kameran ex. 1m ifrån och det står att tamron har macro men det macrot kan man klara sig utan
 
Hejhej

Tänkte fråga vad det är för skillnad på dessa två objektiv:
TAMRON OBJEKTIV AF DI 70-300/4,5-5,6 TILL CANON och
Canon EF 70-300/4-5,6 IS USM

Det första säljs på dustinhome.se för ca 1600 medans det andra kostar ca 5400 på cyberphoto. Skillnaden i pris är ju ca 3800 så jag antar att det borde vara en ganska stor skillnad mellan objektiven också?

Sen undrar jag det här med närgräns. I det billiga objektiver är närgränsen 0,95m och i det dyra är den 1,5m. Vad menas med närgräns? Vad är bäst utav 0,95 och 1,5?

Tänkte också kolla vad IS och USM menas med, ska man ha det eller inte? är det stor skillnad om man inte har det?

Många frågor blev det nu, hoppas jag iaf kan få svar på min första fråga :)

Det som skiljer är:
*Det ena är canons egna. Orginalprylar är ju lite dyrare.
*Det dyrare är riktigt bra optiskt sett. Det billigare är sämre.
*Det dyrare har IS.
*Det dyrare har USM.

Tamrons och Sigmas 70-300 är ganska mediokra optiskt sett.
Canon har val att satsa lite mer på optiken (dom har tex satt in en lins av UD-glas, som är mycket bättre och dyrare) och byggkvaliteten helt enkelt.

IS betyder Image Stabiliser. Det betyder att det finns ett par extra linser som styrs av gyron.
När du skakar parerar IS-linsgruppen dina rörelser åt motsatt håll, med resultat att du kan använda 2-4steg längre (beroende på vilken generation IS det är) slutartid.
I praktiken betyder det att du kan handhålla i betydligt sämre ljus, utan risk för att bilden får skakningsoskärpa.
IS kan bara rädda dina rörelser, inte motivets.

USM betyder Ultra Sonic Motor. Det är helt enkelt så att autfokusen drivs av en ultraljudsmotor.
En ultraljudsmotor är snabbare och tystare än en vanlig elmotor.
I det objektiv du frågar om, sitter en Micro-USMmotor.
I dyrare optik sitter det oftast en ringformad USM, som är betydligt bättre. På ringformad USM kan du fokusera manuellt (vrida på fokusringen) utan att ställa om till manuell fokus.

Närgränsen talar om hu nära motivet kan vara, alltså hur nära du kan fokusera. Mäts från sensorytan till motivet, inte från objektivet frontlins.

En kort närgräns är bra för att du kan fokusera närmare.
Det är dåligt för att det tar längre tid för autofokusen att gå genom hela fokusområdet, dvs från oändligt till närgränsen.
På dyrare optik brukar man kunna ställa in att fokusen bara ska bekymra sig om, tex, "6m-oändligt", eller "närgräns-6m". På så vis spar man tid om fokusen missar motivet. Vet du att ditt motiv inte kommer vara närmare än 6m, är det en väldigt bra funktion.

Skärpan är ofta sämre vid närgränsen (utom på tex macroobjektiv som är gjorda för det), så man gör ofta en så kort närgräns som skärpeförlusten tillåter.
Tillverkare skriver oftast "Macro" om närgränsen är kort, men det betyder inte att det är ett riktigt makroobjektiv.


Nu blev det ganska mycket text ser jag.
Hoppas det besvarar dina frågor!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.