Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skillnad mellan Photoshop & GIMP?

Produkter
(logga in för att koppla)
rillster skrev:
skall man använda gimp , kör unix ..
programet är inte gjort för windows


/R

Fel, fel och fel. GIMP har sitt ursprung i Un*x (inte unix) -världen. Detta innebär givetvis inte att det inte är gjort för Windows. Det skulle knappast finnas en Windowsversion om den inte var gjord för Windows.
 
själva programet funkar nog precis samma oavsätt operativsystem. Men däremot så kan dom olika operativsystemen ha lite olika finesser. Som t ex för mig som sitter i GNU/LINUX med KDE eller GNOME som grafisktsystem, där kan jag höger klicka på pallet rutan och välja "Keep above others" så slipper palletten försvinna hela tiden dom gångerna som man vill att den skall finnas framme.

Sedan så går det lite snabbare att starta programet och sedan så ser det även snyggare ut för mig dom gångerna som jag använder det i GNOME eftersom Gimp är ett G-program så den får samma skins som jag har på resten av alla mina program.
 
müsli skrev:
Hur f-n får man till preview i t ex oskarp mask? (det finns ingen ruta att klicka i för preview)
Som ett alternativ till oskarp mask kan man använda en plug-in med preview som heter "smart-sharpening.scm" (http://registry.gimp.org/plugin?id=4420). Den finns under "Filter/Förbättra/Gör skarpare" om man har den installerad.

Med "smart" menas att den försöker skärpa konturer utan att öka bruset i större ytor. En jämförelse med oskarp mask finns här: http://www.trsqr.net/photokit/ss.html

/Staffan
 
Staffan_T skrev:
Som ett alternativ till oskarp mask kan man använda en plug-in med preview som heter "smart-sharpening.scm" (http://registry.gimp.org/plugin?id=4420). Den finns under "Filter/Förbättra/Gör skarpare" om man har den installerad.

Med "smart" menas att den försöker skärpa konturer utan att öka bruset i större ytor. En jämförelse med oskarp mask finns här: http://www.trsqr.net/photokit/ss.html

/Staffan

Var finns "preview" i den modulen?
/Lennart
 
Det du länkade till, "smart-sharpening.scm", lägger sig under "Script-Fu/Photokit/Smart Sharpening" när man installerar det.
Det går att ställa in precis som USM, oskarp mask, men har ingen förhandsvisning.

Men det är alltså detsamma som "Gör skarpare" som bara har ett reglage att rycka i?

/Lennart
 
LeadHead skrev:
Om man nu vill minimera alla fönstren så borde väl Windows + D funka?
Ja, men min fråga gäller minimering av applikationens (gimp) fönster, inte alla applikationer.
(Windows + D = "Show desktop")

Som det även påpekats av någon annan så blir det inte heller smidigt när man tabbar mellan applikationer eftersom varje fönster i Gimp har "Desktop" som ägare, istället för som normalt att ett huvudfönster äger applikationens alla icke-modala dialoger/fönster.

Edit: Alla dialoger/fönster under en applikation ligger normalt i en hierarki under ett huvudfönster, inte direkt under huvudfönstret som jag felaktigt skrev.
 
Det är iofs sant, det kanske bara är jag som normalt minimerar allt så fort jag tycker att jag är klar med det jag har uppe för tillfället. Om man omedelbart vill byta så öppnas ju ett nytt fönster över allt annat.

Hmm... Måste man öppna upp alla fönster i GIMP var för sig också? Det kan bli jobbigt...
 
Karlsson skrev:
Det du länkade till, "smart-sharpening.scm", lägger sig under "Script-Fu/Photokit/Smart Sharpening" när man installerar det.
Det går att ställa in precis som USM, oskarp mask, men har ingen förhandsvisning.

Men det är alltså detsamma som "Gör skarpare" som bara har ett reglage att rycka i?

/Lennart
Sorry, jag råkade ta upp fel skärpningsfunktion i hastigheten. Det stämmer att det inte finns någon förhandsvisning i Smart Sharpening heller (men den kan nog ändå vara värd att använda i stället för oskarp mask).

/Staffan
 
Det där med att Gimp har många fönster är inte så pjåpigt om man arbetar med flera skärmar.

Den största skillnaden är att TheGimp basserar sig på Open Source vilket gör att man kan se hur programmet arbetar och att man kan fort hitta buggar mm som fort kan rättas till. I PS kan det ta månader och nära på år innan buggar hittas och rensas bort.

Nackdelen är att så många hellre använder olagliga varianter av PS och därför satsar inte företag på att göra plugin mm till Gimp.

Linux lider av samma problem, att man hällre använder illegala varianter av det osäkra windows och därför satsar inte företag på att göra program och drivrutiner till linux.

Men jag gillar The Gimp och hanteringen av fönster vänjer man sig vid.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.